"Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

:rofl::rofl: Ja du, i vår lokaltidning så skrivs det ibland insändare där författaren på allvar tycker att ryttarna ska ha med sig plastpåse och spade när de är ute och rider. Detta för att, som en skribent uttryckte det, "inte hästskiten ska fastna i mönstret på bildäcken"".
Man kan ju skratta ihjäl sig. :rofl:
Men, jag håller med om att man ska ta upp efter sig. I alla fall putta ner skiten i diket. Inte om detta är mitt ute i skogen men längs allmänna vägar osv. Jag retar mig själv på högar som ligger kvar. Detta ger alla ryttare dåligt rykte. Man drar oss alla över en kam.
Poonymorsan
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Tycker att det djuren bajsar i skogen det får man som skogspromenerade individ stå ut med.
Ska man bo på landet så tycker jag att man faktiskt får ta hela kitet som hör landet till!

Gud va ja garvade efter tidningsartikeln, tack för ett gott skratt!! Jag håller med, men vem mockar efter älgar , harar o rådjur, men å andra sidan KAN man utan fara för sig själv eller häst eller andra, sparka undan det en bit från mitt i gångstigen, om det blir frekvent trafikerat av hästar. Men däremot om man har en unghäst eller en som kan vara knepig så förstår jag att man låter bli att hoppa av.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Nej, men man kan hoppa av och putta undan det med foten. Det brukar jag göra, kanske inte i skogen men på vägarna här omkring. Det ser trevligare ut, och vi hästfolk får ett bättre rykte.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

-SJÄLVKLART!
Är man ute på en grusväg kanske det inte är lika viktigt och om hästen bajsar precis utanför ett hus så går man Självklart av eller på ställen man vet att det brukar gå mkt folk. Så jobbigt är det inte att gå av och sparka ner det i diket. :bump:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag, som ofta är ute till fots i skogen med hund och ensam, vill inte att det ska ligga hästskit på stigarna.
Jag hoppar ALLTID av och sparkar ut skiten i kanten. Dock är det sällan min häst skiter i skogen, och gör hon det så brukar hon självmant gå ut i kanten.
Jag är även så löjlig så jag brukar spraka bort ANDRAS skit om jag ser den sådant ligga och drösa mitt på vägen. Inte när jag rider utan bara när jag går, men ser jag en skithög när jag rider så brukar jag komma ihåg det och gå där nästa gång.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag gör som majoriteten... Tar mitt ansvar och puttar bort skiten... Varje gång :banana: ser det som lite motion för mig oxå:D För det första är det inte särskilt trevligt oavsett om det är häst, hund eller kattskit när det ligger på vägarna. Vi har otroligt otrevliga människor där vi bor och vill absolut inte ge dom någon som helst anledning att gnälla över att vi rider häromkring...:crazy:

För det andra är jag så trött på attityden - jag skiter i alla andra för det är ingen som bryr sig om mig så jag tänker minsann inte hålla ordning för det är det ingen annan som gör och det är ju så jobbigt att hoppa av hästen och sen upp igen...............:confused:

Om man nu av en eller annan anledning inte kommer upp på sin häst utan pall så får man väl vackert komma tillbaka senare eller varför inte hitta en sten eller stubbe? Sist jag var i skogen såg jag massor:angel: och om jag rider utmed en mindre väg brukar jag ställa ner kusen i diket...:idea:

Absolut inte någon kritik till nån som svarat i denna tråd utan bara väldigt allmänt...:bow:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Faktum är att man kan hoppa av och sparka ned skiten i diket. Det gör jag om jag rider på promenadvägar. Jag tycker själv inte om att promenera bland bajs av olika slag.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Om jag hade ridit på en gångstig, hade jag suttit av och sparkat ner skiten i diket. Jag uppskattar inte heller om det ligger hästskit på gångvägarna. Det är ju faktiskt inte så mysigt att få en gigantisk svärm med flugor på sig (de samlas fort!)
Nu rider jag aldrig på gångstigar utan enbart långt ut i skogen men jag tycker som ovan i alla fall.

Hade jag av någon anledning inte kunnat sitta av kan man ju komma tillbaka och sopa väck bajsen efter ridturen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag väljer att hålla mej väl med mina medtrafikanter, jag saktar ner vid möte o skrittar, jag ser till så skiten efter min häst inte ligger mitt i vägen och jag är mycket tacksam om hundägare tar upp efter sina hundar på promenaden. Ömsesidig hänsyn.

Jag visar också ömsesidig hänsyn, vid alla dom övriga tillfällen du beskrev, plockar även upp efter hunden, men att städa upp efter hästen göra jag bara i tätbebyggda områden, anser inte att det behövs annars. Anser ändå att jag visar ömsesidig hänsyn.

/Camilla
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Har blivit "påhoppad" flera gånger av folk då min häst bajsar när hon blir rädd/överaskad... Självklart putter man det i kanten. Men vad gör man när man inte får putta det till kanten för de griniga pensionärerna...?
Det funkar inte med en påse om man rider. Borde vem som helst fatta. O inte stör det om det ligger i kanten. Hästbajs består mest av gräs :mad:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Haha, vi bor visst i samma kommun för jag läste också det där. Jag förstår henne, jag brukar cykla/springa där och det är väldigt mycket hästskit på vägarna eftersom både en stor ridskola och ett privatstall håller till där (samt ett mindre stall). Det är dessutom relativt mycket folk som rör sig i övrigt i området som inte ligger på landet.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Haha, jasså vad kul! :)
Men vilka vägar är det han menar? Grusvägarna som går runt hela området?
Jag läste nog lite slarvigt för jag fick uppfattningen av att han menade stigar i skogen och därför tyckte jag att han var lite onödigt gnällig. :) Men det är klart att om man går på cykelvägar och så blir det ju ganska irriterande.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Alltså, det är ju grusvägar runtom i hela området där man får rida, och sen finns det ett fåtal smala stigar där det är OK att rida. Jag skulle tippa på att h*n menar grusvägarna, speciellt mot stallet ligger det en hel del hästskit.
Reagerade också jättemycket på insändaren, tills jag kom på hur jag själv reagerade på det första gången :p
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jasså :)
Men det låter ganska krångligt att rida runt med en stor sopsäck, speciellt om hästen bajsar i början av rundan.

Hej!

Jag kan lova att det är betydligt mycket mer krångligt att rida när det blir ridförbud på samtliga vägar för att ryttare inte tar upp sin skit efter sej.

Bara rida på volten är inte skoj, men bor man i närheten av bostadsområden och ställen där folk promenerar mycket får man stå sitt kast och plocka upp skiten.

/ Lavinia, som som sagt klarade sej utan att plocka upp skiten. Däremot fick en kompis plocka när hennes shettis sket precis utanför en skola där dom precis hade paus i nån match och alla var ute och klappade hästarna:-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp