"Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Tycker det är ganska stor skillnad på bajs i bostadsområde och bajs i skogen. Skulle min häst bajsa i ett bostadsområde skulle jag skjuta undan det, men inte om jag rider inne på en ridstig i skogen.

På en stig i skogen skulle jag nog strunta i det. Men är det en skogsväg som används flitigt av både ryttare och gångare så föredrar jag att undvika högar efter mig. Det var inte så lätt med min första häst. Hon kunde bajsa 6 ggr under en ridtur! :rofl: Fattar än idag inte vad det var med hennes mage!
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

När jag ridit nån annnanstans än på en stig i skogen och känt att något varit på gång, har jag styrt bakdelen åt sidan eller mot diket. Då hamnar högen där och ingen kan klaga på att den ligger ivägen. Det är inte så svårt att göra så. :idea:

Jo om man kör...
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Om min häst bajsar på en stig, sitter jag av och puttar ut det i diket.

Nu när vi kör mycket på vägen så har jag med en sopborste. Skulle han bajsa utanför ett hus så kan man sopa undan det.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

*KL*

Man får ha full förståelse för de människor som reagerar på hästskit, speciellt om de hamnar på gångvägar eller utstakade gångstigar i skogen. Eftersom det egentligen INTE är tillåtet att rida på gångväg, oftast inte heller anlagda gångstigar i skogen annat än om de klart angivits att dessa är tillåtna för ridning.
Är det så att man tar sig friheten att rida på ställen där man egentligen inte bör vistas med sin häst, så är det minsta man kan begära av den personen att de kickar undan skiten efter sin häst.

Skulle nu fotgängare promenera på ridstigar eller vägar avsedda för ridning, anser jag att de vackert får tolerera det naturliga inslaget av en och annan hög här och där.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Tycker det är ganska stor skillnad på bajs i bostadsområde och bajs i skogen. Skulle min häst bajsa i ett bostadsområde skulle jag skjuta undan det, men inte om jag rider inne på en ridstig i skogen.

Nej men sen finns det ridstigar och "trafikerade" stigar som du vet att mycket folk går runt på. De tycker jag också att man kan flytta bajshögarna från.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Om hästen lämnar sitt "visitkokrt" där det färdas andra människor än hästmänniskor, typ stigar eller vägar, bredvis hus, ja allt sånt.
Då hoppar jag av, obönhörligen!
Sparkar skiten i sidan eller i diket. Kommer det sig att jag av nån anledning inte kan hoppa av där, eller inte kan sparka undan skiten, åtekommer jag med en spade och gör rent!
Detta jobb räknar jag inte som jobb ens, och istället för att möta grininga "icke hästmänniskor", möter jag i regel trevligt folk som hejjar och kanske frågar nått om hästen, ibland får jag t o m beröm för att jag sparkar undan.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Det går ju alltid att hoppa av, sparka ner skiten i diket, sitta upp och fortsätta rida.. Så slipper de som går skiten mitt på gångbanan/stigen.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag hoppar av och sparkar undan högarna om det är på en väg eller större stig. På de fält jag rider och småstigar i skogen får det vara. Gammeltanten vänder dessutom oftast självmant bakdelen ut vid sidan av vägen. Städar inte heller om det är en enstaka plupp, lillfröken kan ibland släppa bara en eller två och då tycker jag inte det är hela världen.

Jag tycker att det är självklart att städa efter sig. Antingen direkt eller att man återkommer om man tycker det är jobbigt att sitta av just då.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Kul att majoriteten fixar bajset efter sig.. Hade faktiskt ingen aning om att folk gjorde det, har aldrig sett eller hört talas om det. Men sen har ju jag tidigare mest ridit på ridskola, kan ju vara därför.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

I mitt "område" är det fyra familjer (ink. mig själv) som håller på med hästar. Jag är den som är ute och rider mest och sparkar alltid bort gödslet. Men de andra tar inte bort det efter sig så jag brukar hoppa av och putta undan deras också. Inte så kul men hellre att man hoppar av en gång för mycket än att jag får arga grannar!
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

-kl-
Vår ridklubb har satt ut två tunnor, borste o skyffel genom samhället, så det är bara att skyffla i! På grusvägen eller i skogen plockas inte upp, men väldigt många runt här har häst, så de flesta har överseende med detta.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Såklart man tar bort skiten efter sej när man rider på vägar som många går på! Det är ju bara att sitta av när man rider och skyffla undan med foten, för lite skit e ju inte farligt, gnid av det på ngn gräsplätt. Sen om man kör så är det lite bökigare men jag har alltid med mig ngn bredvid när jag kör så då kan man ju turas om att skyffla ;)

Hade inte heller, om jag inte höll på med hästar, tyckt om att de va massa stora häst skitar på vägen.

Sen ute på ngn skogsstig så spelar det ju ingen roll:angel:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

*kl*

Jag tror på att visa varandra respekt, struntar vi blankt i vart hästskiten landar så förstår jag att icke hästvänliga människor blir irriterade.
Jag tycker ju att det är fruktansvärt äckligt på våren när hundskiten börjar smälta fram ur snön för att hundägarna inte orkat plocka upp efter sina hundar, kan förstå att andra tycker det är lika äckligt med hästskit som ligger lite varstans på vägarna. Där är det ju dock lite svårare att plocka upp efter sitt djur, men se till så skiten hamnar i diket istället tar bort mkt irritation.

Jag styr in rumpan mot diket när jag känner att det är på G, min häst lärde sej detta o gick självmant ner i kanten när det var dags för bajs. Hinns det inte med att flytta rumpan så hoppar jag av och sparkar undan med foten.
Där jag har min häst nu o på vägarna runtomkring är inte detta viktigt men det har varit av högsta prio på en del andra ställen. Bättre städa efter sej än stöta sej i onödan med omgivningen.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag tycker ju att det är fruktansvärt äckligt på våren när hundskiten börjar smälta fram ur snön

Fast det är ju det som är den stora skillnaden mellan häst- och hundskit. Hästskit ligger ju inte kvar och töa fram efter vintern. Det räcker med en regnskur för att det ska vara försvunnit.

T.ex. att en hundskit som du lägger i komposten är fortfarande inte förmultnad efter ett helt år.

/Camilla
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

syftar du på lukten då som kommer fram under våren? För det har jag hört är från ruttnande växter och inte hundbajs..
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

väldans skojigt skrivet tycker jag :angel: en ganska vänlig insändare som ändå gjorde klart att det var otrevligt att trampa i hästskiten :D

Tycker som många andra skrivit tidigare... det är väll inte svårare än att hoppa av och sparka hästskiten åt sidan ner i diket ? Om det är inne i ett samhälle så brukar vi cykla dit o plocka upp med hink o spade senare då ridturen är slut...:)
Sen såklart om det är i skogen på stigar där ingen går alternativt en grusväg eller liknande där ingen störs av det så kan den väll ligga kvar? man måste juh inte haka upp sig på något... men sen är det oxå skillnad på om det ligger en hästskit på en grusväg eller om det ligger 10 skithögar på en gång/ cykelväg ?!
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Fast det är ju det som är den stora skillnaden mellan häst- och hundskit. Hästskit ligger ju inte kvar och töa fram efter vintern. Det räcker med en regnskur för att det ska vara försvunnit.

T.ex. att en hundskit som du lägger i komposten är fortfarande inte förmultnad efter ett helt år.

/Camilla

Förtydligande:
Jag tycker att det är vidrigt med hundskit liggande längs gatorna (särskilt framsmält ur snön *kräk*) (nej, inte pga av lukt, blotta åsynen)

Jag har full förståelse för om icke hästvänliga människor tycker detsamma om hästskit även fast jag tycker hästskit är så naturligt att jag kan ta i det med händerna. Spelar ingen roll om hästskiten rinner bort efter ett par ordentliga skyfall eller inte, det är inte så himlarns svårt att ta reda på efter sitt djur (häst eller hund) när man befinner sej efter en allmän väg, oavsett om det förmultnar snabbt eller inte. Hästbajset har den fördelen att det "försvinner" snabbare än hundskit och därför är det enkelt att bara sparka ner skiten i diket, så stör det inte så mycket.

Jag väljer att hålla mej väl med mina medtrafikanter, jag saktar ner vid möte o skrittar, jag ser till så skiten efter min häst inte ligger mitt i vägen och jag är mycket tacksam om hundägare tar upp efter sina hundar på promenaden. Ömsesidig hänsyn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp