hästarna vägrar äta höet....vänta?

R

racerkorv

Om ni öppnar en storbal med friskt välskördat hö och hästarna fnyser åt det och vägrar i princip äta av det (dvs äter mkt lite och långsamt upp) vad gör ni då? Tre rätt bortskämda och välhullade :angel: hästar har jag som inte arbetar hårt för brödfödan. Höet är underbart väldoftande och helt felfritt förutom att det är av en grov gräsart. Hundäxing... förra året åt de samma hö (annan skörd) med STOR aptit men nu är de jättehungriga men vill inte gärna äta....
Jag är en rätt fånig typ i dessa lägen och får automater att ge dem annat hö givetvis.... vad gör ni? väntar till de äter? Typ tids nog äter de... eller eldar upp höet och letar upp en bal ängshö?:eek: Det är absolut inget fel på höet i människosynvinkel...

Sv: hästarna vägrar äta höet....vänta?

Jag skulle nog skicka höet på analys så jag vet med säkerhet att det inte är något hygieniskt fel på det. Hästar har mycket bra luktsinne så det kan ju var något som inte stämmer fast du tycker det är OK, som tex lite lite mögel.
Är det tendens till mögelsporer och hästarna känner detta så äter de (helst) inte, och då ska de inte äta heller! (kan bli mycket sjuka av mögel)
Men om det nu inte är något fel.....provat en annan bale? måste ju ha mer än en.
Jag har ett par hästar själv som kan vara lite kinkiga med grovt hö, men de brukar iallafall äta och inte matvägra för det.

Men jag skulle nog kolla upp höet som sagt och ge dem av något annat tills du fått besked. Du kanske kan hämta hem någon bal/balar av någon du känner?
Hästarna kan ju inte svälta.....:(

Som jag ser det har du två val: Hygienanalysera höet och om det garanterat är ok, vänta ut dem ett tag och se om de kommer på andra tankar. Om ja - gläd dig. Om nej - kapitulera ;)

Eller så kapitulerar du redan nu och byter ut det.

Jag satt i lite samma sits för ett par år sen. Specialbeställt silage (extra blött) åt kräset fullblod. Han vägrade i princip äta, gjorde som dina. Just för det var för grova strån. Nu var ju inte han välhullad så han hade extra att ta av, men.. Han fick 4 dygn på sig, sen kapitulerade jag och gav honom det finstråiga han vill ha. Han är INTE sorten som 'tids nog äter' om han inte gillar fodret (oavsett anledning)

Så, tyvärr kan att det är grovt vara anledningen att de inte vill äta riktigt.

Vi hade samma problem fast lite omvänt för några år sedan.

Vi hade köpt ett par storbalar med jättefint ängshö till våra två halvblod. Höet var analyserat, grönt och doftade underbart men de vägrade äta. Vår slutsats var att ängshöet var för fint (tunna strån).

Så vi fick byta med vår normala höleverantör som har nötdjur. Hans djur åt ängshöet med god aptit i våra hästar fick sitt vanliga grövre hö och smaskade glatt på igen.

Det är skitkul att ha 12 sådana balar som står och väntar;-( Hästarna är riktigt hungriga nu, de äter men ungefär hälften mot vad de äter om de får gott hö... visserligen kan de med glädje äta över 20 kilo om dan annars så det är kanske väldigt bra med det här mindre goda höt....
Jag får väl prata med grannen och se om vi kan byta...han har kor*suck*

Liknande trådar

Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 224
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 421
Senast: Nominous
·
L
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en gammal shettisherre som sen en vecka tillbaka vägrar att röra kvällshöet, han tar en tugga då och då men på...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: lyckobubblor
·
Foder & Strö Hade varit ute och ridit en sväng i skogen med min häst häromdagen. Kunde inte rida så mycket eftersom det var tjäle i marken och...
Svar
7
· Visningar
837
Senast: Pi Pi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka