Hästarna vågar inte gå ner i hagen!

H

hon_med_skäcken

Vi har 4 hästar som få gå tillsammans på sommaren. Vi har stora vallar dom få gå på men en hage e så himla fin då dom få gå ner till en bäck och dricka och går dom över den så är det massa träd och ett jätte fint grönt saftigt bete. Men då har dom fått för sig att det är farligt där och går aldrig ner dit längre. Vi blev tvungna att vattna dom där uppe istället för dom gick aldrig ner till bäcken eller till det fina betet. Dom bara sprang runt och frustade och kollade dit åt.
Vi har fått för oss att det kan vara vildsvin som dom är rädda för.. Men vi är inte säkra. Vi har gått i hagen och kollat men ingenting sett. Jag har till och med ridit ner och kollat men "förjäves" fäörsökte hon slänga av mej! Och skenade upp igen..:confused:

Vad kan det va? Hur kan man få dom att gå dit igen? Ska vi stänga ner dom där nere eller vad ska vi göra?? :(

Sv: Hästarna vågar inte gå ner i hagen!

Finns det elledningar i närheten (nedgrävda)? I så fall kan isoleringen ha blivit dålig och det 'läcker ut' el i marken. Det känner hästarna väldigt bra, speciellt om de är skodda och nere vid bäcken är marken fuktig och leder el bra.
Människor känner sällan detta, dels för att vi är mindre känsliga, och dels för att vi i regel har skor på oss.

Oj vad läskigt! Men det skulle förklara beteendet...

Ja det kanske det kan vara..:/ ska kolla upp detta

Älg kan ha förlagt en liten promenix dit och skrämt dom en gång. Luktar det sen älg så forsätter dom vara rädda.

Hur går det, har ni kommit på något svar??? *nyfiken*

Jag håller nog på el-teorin.
Hästar är inta alls så rädda för vilda djur som många tror. Om dom blir rädda första gången dom möter en älg, så kanske. Men i hagen tror jag att det är något annat. Doften av vilda djur vänjer sig hästarna vid, och då skulle dom gå över till det fina betet, kanske några timmar, eller dagar senare.

Ja, jag tycker också att det låter logiskt... Men vi får hålla tråden igång här lite nu, så hon_med_skäcken svarar på vår undran! :)

Jordgetingbon? eller kanske något huggormsbo?
Vissa saker kan ju skrämma hästarna rejält..

Jordgetingbon? eller kanske något huggormsbo?
Vi hade en huggorm som bodde i sommarhagen förra sommaren. En av hästarna verkade inte gilla den något vidare så han flög på den och stampade på den så att den blev aldeles platt. Jag skulle just hämta pållen när jag såg att han stog och hoppade på någonting :eek: ........

Vad duktigt gjort av pållen!!! Och modigt!!!! :D

Har ni provat att leda/driva över hästarna någon gång? Om inte så tycker jag nog ni ska göra det (givetvis förutsatt att ni kollar upp det här med ett eventuellt el-läckage först). Vår sommarhage ser också ut sådär och vi blev tvungna att leda över hästarna första gången innan de "insåg" att man kunde gå dit också och att det var "värt besväret".
Nuförtiden är de mer på andra sidan bäcken än närmast grinden. :)

/JES

Jaa.. det finns mkt svar.. Jag har inte kommit unnefunn med detta än..:/ vi får se hur det går.. Älg kan det ju oxå vara.. Jo vi har testat att ´driva hästarna ner några ggr men vi får snart akta oss för att dom springer såfort dom får tillfälle så springer dom upp igen.. :confused:

JA får se hur detta går,,, :crazy:

TACK för alla svar änsålänge :)

*putt putt*

Några framsteg än??

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 541
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar