Hästarna inne på dagen.

lis

Trådstartare
Nu har blinningarna vaknat! Har en ny häst i stallet som inte tycker om dom alls även om hon har insektstäcke på. Funderar på att låta hästarna vara inne på dagen och ute på natten,men hur ska jag då göra med fodringen? Klarar hästarna sig på att äta gräs ute mellan 19-06 eller ska jag fodra med hö inne? Naturligtvis blir det lite hö inne för att dom ska ha nåt att göra men jag är rädd att dom inte får i sig tillräckligt med gräs under natten. Det är ju inte säkert dom vill äta hö nu heller när gräs finns. Och mkt gräs måste dom äta i hagen då jag arrenderar med villkoret att det ska betas ordentligt. Och jag har 4hektar till 3 hästar:crazy: Vad göra?

Sv: Hästarna inne på dagen.

Måste du ha hästarna inne så länge? :confused:
Är det en bra hage så dör de inte av att vara ute ett par blinnigtimmar.
Våra får stå inne mellan 14-19 ungefär för att vila upp sig lite och det verkar räcka gott o väl...Skulle dock själv föredra att ta in dem vid tolvtiden (=varmt ute!) men lite svårt när man jobbar.

Gräs får de nog i sig tillräckligt. De flesta äter bara lite av höet inne, eftersom de föredrar gräset ;)
Och våra sover mest när de står inne.
Om du är rädd för att betet blir för lite uppätet så kan du väl försöka få in fler hästar?

Jag jobbar så jag får välja mellan att ta in dom så tidigt eller inte alls. När jag har semester kan jag ju ta in dom vid 12tiden i stället.

Våra hästar står inne från 11 på fm och går ut ca 20 00 då det är så varmt nu och hästarna är helt slut om vi har dom ute på dagen i denna värme. Hästar överlag tål värme sämre än kyla. Våra hästar äter ca 5 kg inne när dom är i stallet på dagarna. Mina hästar är då glada över att vara inne på dagtid.
Alla gör som dom vill med sina hästar. Klart dom kommer hinna beta klart ditt bete, annars får du väl låta dom stå där hela september.
I snitt så räknar man ca 1 ½ hektar per häst över sommarmånaderna.

Solen är livsviktig för alla djur, inklusive hästar! Dom måste ha solljus för att kunna tillgodogöra sej vissa vitaminer!

Ingen häst står i gassande solsken med broms hela dagen OM de har ngt skydd att gå in- under.

Det är som bäddat för ursinnigt race- varav bromsen gillar de nu svettiga hästarna ännu mer.

I de värsta perioderna står mina självmant inne från 09-22, men då har vi kopiöst mkt av alla de sorters broms. De får då mat fördelat under dagen.

Jovisst, solen är viktig men inte det gassande solskenet. Solen går upp redan vid fyra och ner runt 22-22.30 så det är nog ingen fara med den saken.

Våra står inne som sällskap åt boxvilare under natten (de är smockfeta så de tar nattpasset) kommer in redan vid 16 och ut vid sex dan efter. Min fjord/island får 1,5 kg hö till natten. Dagtid har de en relativt stor, kuperad hage med "bra" gräs (Bra för en fet häst vill säga).
De som står inne mellan 6-16 har ingenting att tugga på. De har inte lidit något särskilt av det. De har också en stor kuperad hage med massor av gräs under natten. Inte samma som våra feta går i, utan en "riktig" hage.
Det verkar inte vara någon som lider, förutom stackarn med boxvila som också vill ut i hagen och äta gräs.

Vet inte du/ni hur hästarnas magar fungerar? :crazy:
"Inte lider" av 10 timmar utan mat.
Herregud.

Fast dom kanske får halm?

Jag vet mycket väl hur en häst fungerar, både den psykiska och den fysiska biten.
Och det är inga lidande hästar vi släpper ut igen på kvällen. Kanske är det någon annan som matar dem mitt på dagen, inte vet jag. De sover och skiter som vanligt. Visst kan det ge inre problem som vi inte kan se men det är ärligt talat inget jag är orolig för.

Ibland tycker jag det blir lite väl hysteriskt över fodermängder..

*KL*

Mina går in dagtid, när beror på hur illa insektstrycket är. Just nu går de in (högst frivilligt) vi 9, och ut vid 18. Senare får man ta in tidigare och släppa ut sent.

De får grovfoder inne, men äter ganska lite av det. Jag skulle ALDRIG låta dem stå utan dock. Utan fbl får fritt (äter kanske 1 - 2 kg av det nu), ponnyn får portionerat, men även han lämnar.

Som jmf så när de gick på dagtidsbete, så fick de normal nattgiva innan. Båda lämnade, och då brukar ponnyn normalt ätit soprent och vara huuuungrig på morgonen. Men gräs är godare och de kommer i proppmätta från betet.

Så ingen som helst vara ta in 6 och ut 19, men du måste erbjuda dem hö inne. Sen om de inte vill ha är det deras val, men det ska finnas.

Uppenbarligen har du ingen som helst kunskap om det nej!

Magsyran förstör magen om den står utan mat så länge!
Det handlar inte om någon hysteri ang fodermängd, det handlar om hur hästen fungerar..
Många gånger räcker det med en liten mängd foder (är de mätta så tuggar de bara i sig lite) för att magen ska hållas igång på rätt sätt.

Ge grovfoder inne, det går ju faktiskt att slå av en hel del gräs med lie också. Tillgång till grovfoder är dock ett måste när de står inne så lång tid.

Ja usch ja, jag har ju inte alls koll på det nej. Jag borde inte ha häst alls, fy på mej. Jag som inte alls läst foderlära och etologi..
Jag brydde mej inte om att skriva ner alla negativa effekter det kan ha, i och med att jag inte tycker det har med tråden att göra. Ska vi fortsätta diskutera vad jag gör och inte gör så ta det på PM.

Och som jag sa, någon annan kanske matar dem mitt på dagen. Det är inte mina hästar någon av dem så jag ansvarar inte för vad de får och inte får. Mina som står inne får en tuss var förutom boxvilaren som har i princip fri tillgång. Höt är vårt och har gått åt misstänkt fort så förmodligen är det någon som är där och norpar åt sig. Om det är till hästarna eller grannens kanin har jag ingen aning om, jag sover hela dagarna och har ingen övervakningskamera i stallet.

*kl* Mina har en stor lösdrift att gå in i som skydd mot sol och insekter.I lördags stod dom där inne från 9 på morgonen till 8 på kvällen! Jag har lagt in hö så dom får fri tillgång nu och dom turas om att äta hö och sova hela dagen. Jag tar in dom någon dag då och då(kanske varannan,var tredje dag) (några timmar på eftermiddagen) bara för att dom ska få sova allihop,samt att det är bra för unghästarna att stå i egen box.Då passar jag ju på att kratsa hovar,borsta ,spraya på flugspray osv.När dom står inne har dom fri tillgång på hö.Dom äter inte jättemycket,men dom plockar i det då och då.Dom ska abslut ha möjligheten att äta.

"alla negativa effekter"

Om de är så att du läst det du skriver så lär du ju ha missat det viktigaste o mest grundläggande.

Jag har inne min häst på dagarna nu mellan 12.00-18.00 ungefär. Jag slänger till henne ett par kakor halm som hon står och pillar i. Solen är viktig för hästarna ja. Men precis som med oss människor så vill nog ingen häst stå en hel dag i tryckande värme och gassande sol.

Det har inte blivit av att jag har hästarna inne på dagen. Dom verkar fixa det riktigt bra ändå. Men nu har jag ett sto hemma ett par dar för det är vet besök m.m. Hon kan gå ut och in precis som hon vill, så nu har jag koll på henne.. Hon går ut på kvällen vid 21tiden och är fortfarande ute vid 06tiden (har inte en aning om hon är inne ngt på natten) ,sen är hon inne nästan hela dagen,lite beroende på väder m.m. Hon går ut en sväng då och då för att kolla läget.Vanligtvis står hon i dörrhålet och tittar. Hon får hö precis så mkt hon vill ha. Det går åt ungefär 4kg om dagen. Så javisst är solen viktig,men hon verkar trivas bäst med att vara inne. Ska jag tvinga henne att vara ute i solen så hon får tillräckligt med sol?

Våra står inne 10-18 ungefär, de får ca 3-4 kg hö inne och går på betet på nätterna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 353
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka