Hästarna inne efter avmaskning?

MonteRose

Trådstartare
Hur gör ni i era stall efter hästarna avmaskats?

Får de gå ut i hage som vanligt? Mockarna ni hagarna? Låter ni hästarna stå inne i ett par dar?

Sv: Hästarna inne efter avmaskning?

Maskarna som kommer ut är döda så man behöver inte ha hästarna inne eftersom att dom döda maskarna inte är farliga (vet inte hur det är med äggen, har inte hört något om det). Det är det nya som sägs om avmaskning nu iallafall. Att mocka hagarna om man har mask tycker jag är självklart, annars borde ju hästen bara äta i sig maskarna i hagen så fort den kommer ut igen? Dom råd jag fick när min häst hade mask:

Hästen behöver inte stå inne vid avmaskning utan kan vara ute som vanligt.
Mocka hagen, speciellt om det är en liten hage.
Ha en sommar- och en vinterhage (kan vara svårt på vissa ställen så då är det ännu viktigare med mockning).
Maskar kan överleva mycket, till och med en kall vinter (återigen mocka).

Och jag håller fullt ut med Ackela. Det som spridits innan avmaskningen är värre än det som kommer ut.

Jag håller med om det ni skriver men jag ville höra om denna kunskapen är spridd bland alla stallägare. Jag har försökt förklara för min men det spelar ingen roll vad jag säger.
Hästarna får gå ut dan efter avmaskning sen ska de stå inne i två dagar. Vinterhagarna mockas mycket noggrant flera gånger i veckan.

Herregud vad jag hade blivit skogstokig om någon annan menade att min häst skulle stå inne i 2 dagar :eek:

Skulle inte stå i ett sådant stall iaf..

Mina går ute som vanligt, vi har olika hagar för olika årstider och mockar vinterhagarna på våren när de byter hage.

Sista kollen nollade hela stallet.

Det låter ju vansinnigt att hålla hästarna inne på box i två dagar pga att man avmaskat? :confused:

Det låter ju vansinnigt att hålla hästarna inne på box i två dagar pga att man avmaskat? :confused:

Det tycker jag oxå :cry:

Men jag lyckas inte förklara fakta för stallägaren. Hen lyssnar inte över huvud taget. Om någon här har tips hur jag ska gå till väga så är jag ytterst tacksam.

En till sak som är tragisk är att stallveterinären är av den åsikten att träckprov är opålitliga så avmaskning sker vår och höst oavsett behov.

Vad jobbigt när man ser så olika på saker... Svårt att veta vad du ska säga när de inte alls vill ta till sig fakta. Tycker veterinären också att de ska stå inne?

Men det är galet att låta dem stå inne två dar och sen släppa ut, det är dag 3 och 4 det kommer ut som mest...

Men det är galet att låta dem stå inne två dar och sen släppa ut, det är dag 3 och 4 det kommer ut som mest...

Jag vet :crazy:

Men de lyssnar inte på vad jag försöker förklara. Nu har jag i alla fall skrivit ut lite information i från Fass och SVA men har ingen aning om hur jag ska få dem att ta till sig informationen.

Vad jobbigt när man ser så olika på saker... Svårt att veta vad du ska säga när de inte alls vill ta till sig fakta. Tycker veterinären också att de ska stå inne?

Jag vet inte vad veterinären tycker om att låta hästarna vara inne. Denne veterinär är känd för att svara exakt vad hästägaren vill höra.

Ok. Tänkte om veterinären annars kunde hjälpt till att få dem att ändra uppfattning, men det låter ju som att det blir svårt.

Jag vet :crazy:

Men de lyssnar inte på vad jag försöker förklara. Nu har jag i alla fall skrivit ut lite information i från Fass och SVA men har ingen aning om hur jag ska få dem att ta till sig informationen.

Den informationen tar jag gärna emot. :)

Har det omvända problemet i vårt stall, hästarna måste avmaskas på kvällen "så eventuella maskar som bajsas ut hamnar i boxen istället för hagen". Precis som om maskarna skulle komma ut inom en eller ett par timmar från avmaskningstillfället :crazy:

Eftersom maskmedel inte är direkt nyttigt i naturen är det nog inte helt fel att försöka hålla hästarna på så sätt att gödseln kan tas tillvara och derstrueras i stället för spridas i naturen. Rasthage som mockas noga ett par dagar?

Men ag har inte den blekaste aning om bästa sättet att destuera, skulle det fungra att bränna gödseln?

Hagarna mockas mycket noga flera gånger i veckan.

Jo, samla "maskgödseln" på ett särskilt ställe och bränna borde ju funka.

Den informationen tar jag gärna emot. :)

Har det omvända problemet i vårt stall, hästarna måste avmaskas på kvällen "så eventuella maskar som bajsas ut hamnar i boxen istället för hagen". Precis som om maskarna skulle komma ut inom en eller ett par timmar från avmaskningstillfället :crazy:

Jag hittar ingen info om när parasiterna kommer ut efter avmaskning men har för mig att Madick har presenterat det i en tråd.

De länkar jag hittade är mer allmänna råd om avmaskning

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_vet_artikel.jsp?articleID=73703

http://www.hastlyftet.eu/pdf-annat/HastensParasiter.pdf

Hagarna mockas mycket noga flera gånger i veckan.

Jo, samla "maskgödseln" på ett särskilt ställe och bränna borde ju funka.

Men alltså, om hagarna mockas så är chansen MYCKET stor att ni inte behöver avmaska öht. Få med dig de andra hästägarna och se om ni tillsammans kan få igenom nya rutiner.

Jag har fiskat lite försiktigt men tyvärr ser ingen av de andra något problem utan sväljer allt vad stallägaren säger med hull och hår.

Jag känner att jag måste ligga ordentligt lågt nu ett tag och inte röra upp för mycket. Jag har gått med på att stå i stallet på ägarens premisser. Visst kan man alltid försöka få igång en diskussion men det är svårt när ingen är intresserad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 638
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka