Hästarna glömda ute inatt!

Kallebus

Trådstartare
Jo, så är den hemska sanningen.
Blev väckt i morse av stallkompisen som sa att våra hästar (jag har två, hon en) hade stått ute hela natten och inga hästar hade fått kvällsmat (fyra hästar inne)
Vilket uppvaknande va?!
Tjejen som skulle ta in och fodra hade tagit fel på dag, suck!

Jag är inte arg men lite besviken, har själv somnat från en fodring (dock i ett annat stall) så jag känner att jag ska inte vara så snabb att döma.
Hästarna fick mat på morgonen/tidig förmiddag och verkar inte ha tagit någon större skada.

Nu är frågan, Hur arga hade ni varit och har ni nån gång glömt att göra något så pass viktigt i stallet?

Sv: Hästarna glömda ute inatt!

Jag hade inte varit arg men däremot så hade jag insett att det brister i rutinerna här. Dubbelkoll hade i fortsättningen varit på sin plats. Tror inte hästarna tog någon direkt skada. Något förvånade, antagligen. Och nej, jag har aldrig glömt hästarna. De går först i alla väder.

Jag hade varit riktigt arg...tänk om det hade varit skitväder storm eller liknande...Visst man kan glömma men snälla finns de ingen i närheten av stallet som har koll?? Jag menar vi har ju t.ex. stallägaren på gården....känns ju som om ngn skulle märkt att något inte stämde. Som sagt hade varit arg så jag kokade..men påpekar att ingen är felfri..

Jag hade inte varit arg, det är mänskligt att fela. Gjort är gjort och kan tyvärr inte göras ogjort hur arg någon än skulle vara. Hästarna dog inte...

Men som någon skrev, nya rutiner om dubbelcheck kanske vore nåt?

Ni som skriver att ni skulle bli vansinniga, vad hjälper det?

Jag hade nog blivit väldigt arg:devil:

Håller med.. att det är mänskligt. Det var juh ett missförstånd. Tjejen har säkert samvete så de räcker.

Så tänker jag också. Vad hjälper det att bli vansinnig. Förmodligen är den stackars tjejen förtvivlad. Hade i varje fall jag varit om jag varit hon. Hemska känsla när man får veta att man missat något sådant. Nej, använd erfarenheten i stället. För det föreligger en klar brist på rutiner när något sådant kan hända.

Hjälper absolut ingenting! (Tyvärr, gjort är gjort...) Men det är min första reaktion av besvikelse, ledsamhet, oro etc etc som skulle få utlopp i en spontan reaktion.

Har hänt hos oss, hästarna var visserligen inne men fick ingen nattmat. Hon som glömde har fortfarande dåligt samvete efter 2 år. Ser ingen anledning till att bli vansinnig, det är mänskligt att fela.

Ja, jag hade säkert blivit arg. Vilket sätt... Men å andra sidan hade jag nog svalt förtreten så länge det stannar vid en engångshändelse!

En gång försov jag mig och släppte inte ut hästarna förrän vid tolv! Jag höll på att skämmas ihjäl och i ren panik mockade jag alla boxar för att dölja mitt misstag... :o Detta är säkert tio år sedan, men jag skäms fortfarande när jag tänker på det. Både misstaget och min mörkning... Jag tror att jag erkände på kvällen och sa att jag mockat som kompensation! Men det var inte första tanken!

Jag har råkat ut för det förut, och jag var riktigt förbannad.

Självklart kan vem som helst göra misstag och ta fel på dag.
Men den som lyckades glömma hästarna ute den gången glömde ofta sina pass, och struntade fullständigt i sin häst, som kunde stå i en omockad box flera dar i rad, tills någon av oss andra barmhärtigade oss över den stackaren.
Dessutom att det spöregnade och var kallt ute var ju ingen tröst :(

Däremot har det tyvärr hänt att det glömts att natta hästarna, så dom stått inne men inte fått kvällsmaten. Det har bara hänt någon gång, och det är självklart trist och inget man vill, men alla är mänskliga.

Inte acceptabelt!!! Jisses om det hade varit oväder med nollgradigt, blåst och nederbörd... Det är viktigt att man har koll på när man ska ha "sitt" pass. Idag är det så lätt att ställa mobiltelefonen på påminnelse när man har stalltjänsten. Jag har svårt att förstå det där med att "glömma"...har man djur får man inte det:cool:...kanske ni ska se över rutinerna och se till att ha en vettig kommunikation.

Förhoppningsvis väcker det någon form av ansvarskänsla hos den som "glömt". Att bli vansinnig behöver inte innebära att man är dj*vlig utan klart och tydligt talar om att det inte är acceptabelt att "glömma". Sen ska det vara bra med det!

Jag hade inte blivit arg. Men däremot om det händer flera gånger då hade jag blivit ursinnig:devil:
Det är mänskligt att fela som sagt var.
Förmånligen mår den här tjejen dåligt för hon hade glömt hästarna och kvällfodringen.

Jag hade nog blivit upprörd men även på mig själv som stallägare för att jag inte kollade upp (här skulle det inte kunna hända för jag ser hästarna hela tiden - om jag inte är bortrest förståss) Jag tycker att jag som stallägare har det yttersta ansvaret för att rutiner funkar.

Eftersom det bara är jag och min dotter i stallet så hade jag blivit väldigt besviken, att jag inte tog hand om hästarna själv skulle innebära att jag är väldigt sjuk (läs ligger på sjukhus) vilket skulle gjort besvikelsen större.
Att hon inte kunde fixa det själv en enstaka gång liksom.
Nu har det aldrig hänt tack och lov men jag förstår inte hur man kan glömma sina djur.
Visst försova sig kan alla göra men glömma helt? Nej det finns inte ens i min värld.
Ännu en gång är jag så tacksam att jag har eget stall så jag slipper sådant.

Att fela är mänskligt som några skriver. Jag har dock väldigt svårt att förstå hur man kan glömma bort sina djur. Djur kan inte fixa o dona själva, har man valt att ha djur får man vara beredd att sätta dem främst tycker jag.

I detta fallet hade jag blivit både ledsen, besviken och arg å hästarnas vägnar. Min erfarenhet är också att de som glömmer ett pass brukar vara personer med liten ansvarskänsla överhuvudtaget, personer som ofta "glömmer" och på andra sätt slarvar o missköter sig.

Hade blivit riktigt arg, men som sagt alla kan missa någon gång. Det är ju inte med avsikt man missar en fodring, personen har troligen mkt dåligt samvete. Händer det flera gånger skulle jag bli "galen".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 069
Senast: Klubbisen
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 482
Senast: Werze
·
P
Träning vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: Lizza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur