Hästarna gillar inte bomsadel längre?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vofflar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 811
V

Vofflar

Jag har använt min Star trekk dressage på tre olika hästar, som tidigare haft bomsadel. Vid sadelprovning (olika tillfällen, olika platser) hittas ingen sadel där hästen är lika nöjd som med den bomlösa sadeln. Ingen av hästarna accepterar ens en bomsadel numera. Hästarna har även fått sämre= inte lika fint steg, i bomsadlarna. Någon annan som varit med om detta?

Sv: Hästarna gillar inte bomsadel längre?

Min tjej säger samma sak. Bomsadel är usch fy, hon blir styv, får taktfel(islandshäst) och lyssnar sämre. Med den bomlösa är hon en helt annan häst! Alla sadlar glider fram på henne, både bomlöst och passande bomsadel, men med en ElT sadelgjord o den bomlösa så ligger det still! Underbart efter 5år med att sadla om 3-4ggr/ridtur :crazy:

Jag har för några veckor sedan bestämt köpa en ny bättre bomlös, men jag köpte ju en passande ganska dyr bomsadel som jag behöver ha sålt -o det går extremt trögt! Jag lär nog ha sparat ihop till ny sadel innan den är såld ;)

Ja, det är mycket svårare att prova ut en bomsadel eftersom det är så mycket som måste stämma.

Och det funkar ju urbra med star trekken. Är ju bara det att vi tänkte börja hoppa. :( Annars ser jag ingen orsak att byta sadel

Och dresssagen ligger stilla på alla mina pållar, som har ganska stora mankar allihop.

*kl

Pratade med en ET som bomlöst vs bom och hon sa att bomlöst är bra om det inte används enbart. Hästen behöver den avlastande bommen osv.

Jag har aldrig ridit i en vettig bomlös (bara soffkuddemodellen) så jag kan inte mkt om saken. Men jag tycker det är väldigt instabilt på min femåring som både hoppar och bockar bitvis...

Fast det är en jäkla skillnad på bomlös å bomlös!

StarTrekken fördelar trycket mkt bättre än en soffkudde tex.
StarTrekken är mycket stabilare och glider inte runt som en soffkudde.
StarTrekk har tom en hoppsadel numera.

Vad är det för sadel du vill köpa i stället och vad är det du försöker sälja?? :)

Jag frågade ET för flera år sedan då jag började intressera mig för ST. Kan ju passa på att fråga igen och då nämna ST specifikt. Har förstått att dom är bättre än soffkudde (vad är inte det..? :angel:).

Jag har tvekat bla för tryckfördelningen och att man inte ska stå mkt i lättsits eller ens hoppa i dom. Men nu har doma lltså en hoppmodell?

Tur är iaf att min häst inte är svår att hitta sadel till. Tackolov *peppar peppar. Jag har därför inte behövt leta så länge och när man hittat bra passande bomsadlar har det blivit att man inte behövt tänka så vitt och brett :)

Jag har haft min ST Dressyr i 2 år nu, rider enbart i den och min häst fick mycket beröm av ET/vet sist för sin fina muskulatur i ryggen. Men jag hoppar inte i den och enligt STs ÅF är det inte heller så bra att hoppa särskilt mycket i deras hoppmodell just för att bommen tar upp stötar osv. Ansür däremot har en hoppsadel som ska vara riktigt bra!

Det är just det jag är tveksam om, bomlös hoppsadel alltså. STs hopp/allround kom väl 2008/2009 eller så men man hör väldigt lite om den.
Jag använder också enbart min ST dressyr då hästarna som sagt var ratar bomsadlar numera och har också fått beröm för hästryggarna av både vet och ET som då inte vetat vilken sadel jag använt.
Ansur låter spännande, är det den som kostade uppemot 30 000 ? Mycket pengar :(. Var hittar man mer info om den, har för mig att det bara fanns en ej svensk sida från lev?

Hoppar inte heller i dressyrsadeln

Man får ta in Ansür, finns tyvärr ingen ÅF i Sverige. Jag hoppas ju att någon ska ta in sadlarna så att man kan få testa iaf, men de är kanske för dyra.

Vilken typ av häst passar STn på? Min häst har hög och lång manke och rak rygg.
Vart hittar man återförsäljare med lånesadlar så man kan provrida i dem? Hade varit intressant att testa och se om det är någon skillnad mot Prestigen :)

Vad är det för sadel du vill köpa i stället och vad är det du försöker sälja?? :)

Jag vill köpa mig en nyare modell av samma märke som jag redan har. Jag rider nu i en gammal Karlslund Kari Pad, jag gillar den o hästarna gillar den, men den ger inte mig något stöd alls. Det är en ganska "platt" sadel med nästan inga knästöd. Den sadel jag vill köpa är en Karlslund kompakt special. Ger mer stöd, har bredare kanal och ligger bättre vid manken(pad'en skulle inte passa häst med hög manke t.ex.) Båda är vad jag skulle kalla "riktiga" sadlar, inte soffkuddar med extra paddar o karborregrejer alltså.

Men min Morris&Nolan behöver helst bli såld först...

Jag har använt min ST till högmankade hästar med lång manke och rak rygg.
Det är Kaupre som säljer ST . Det finns ett antal ÅF, googla så hittar du dem

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 986
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 762
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23