Min är av rasen Silesisk häst. Hon är UNDERBAR och högt älskad av mig men stämmer in alls in på beskrivningen av din. Min är ett 750 kg kraftpaket som är lätt i baken när hon blir rädd eller irriterad, och rätt så tittig ute Skulle dock inte byta bort henne för nåt i världen då jag inte upplever det som ett problem.Jag har lyckats köpa två stycken sådana trygga, orädda hästar under mina år som hästägare.
Jag vet att jag är en människa som verkligen hatar hästar som kastar sig, skyggar osv när man rider ut. Jag blir helt enkelt för rädd när hästarna gör det och därför försvinner min glädje därefter. Jag har dock inte haft några robotar men om de blivit rädda så har de långsamt, på något viss tagit några steg åt sidan. That's it! Jag kan hålla med TS om att just de här trygga, orädda hästarna är väldigt svåra att hitta för under 100k men de finns.
Jag väljer temperament, trygghet framför allt annat på mina hästar. Utbilda kan jag själv göra eller skicka iväg den på utbildning.
Som sagt har jag hittat två sådana hästar och båda två var importer.
Den ena hade varit i Sverige 1 år innan jag köpte honom och jag köpte honom 2015, som 5 åring precis inriden för 49.000 kr. Världens underbaraste som jag kunde sätta upp alla på honom utan problem och jag kunde skritta efter på lång tygel om någon annan häst skenade osv. Jag var tyvärr tvungen att sälja honom 2018 pga sjukdom och han bor nu på ett av Sveriges ridgymnasium. Vill köpa tillbaka honom om det går i framtiden. Denna är ett Ungersk Halvblod, Kisber Felver.
Den andra importerade jag själv vintern 2020 och han var då 10 år gammal, tävlats i körning och varit ridskolehäst i sitt hemland. Han kostade med importeringen, besiktning och alla papper 65.000 kr. Denna hästen var känslig i ridningen, på ett bra sätt och super trygg vid all ridning. Han tvekade inte för något och kunde ridas ut med hästar som kastade sig, bockade osv utan att röra en fena. Skrittade efter på långa tyglar och alla i mitt stall ville rida ut med oss haha . Till allas sorg skadade han sig efter 4 månader hos mig och fick tyvärr somna in vintern 2021 . Hadejag kunnat klona en häst så hade det varit denna. Så underbart trygg, snäll och helt okomplicerad i allt
Denna var en Silesisk häst och ska jag köpa en häst i framtiden så kommer det vara från denna rasen.
Bild på Kontur som var min senaste häst
Bild på en mkt skeptisk K och en forsande bäck
Bifogade filer
Senast ändrad: