Hästar + värktabletter

Praefatio

Trådstartare
Det står ett par i vårt stall, italienare som sysslar med travhästar. Min häst har haft muskelvärk en period, det gick sakta men säkert över med daglig massage, stretching och arnikagel, men under perioden som han hade ont så sa paret åt mig att ge honom värktabletter, de sa att jag skulle ge honom Voltaren. De förklarade att en människa väger 60 kg och tar en tablett så en häst som väger som min skulle få ungefär tio, jag skulle lägga dem i betforet bara. De sa att de själva inte gör så, eftersom deras hästar ger utslag för doping i så fall.

:confused: Man ger väl inte paracetamol till djur, det är väl giftigt? Låter enligt mig helt tokigt att ge min häst huvudvärkstabletter. Har svårt att lita på de här människorna rent allmänt, de har väldigt mycket märkliga åsikter och när de har verkat stallets hästar så har sex av sju hästar blött ur hoven... Visste inte det innan min häst blev den sjätte som blödde, annars hade jag aldrig låtit dem röra hans hovar. Nåja, det är inte min huvudfråga, utan det jag vill veta är om det verkligen är okej att ge vanliga tabletter för människor, typ Voltaren, till hästar med muskelvärk.

Sv: Hästar + värktabletter

Har blivit rekomenderad att smörja på voltaren gel på en gaffelbandsskada, men tabletter skulle jag nog inte våga ge...

För det första är det ju inte paracetamol i voltaren, det är diklofenak.
För det andra så kan man dessvärre inte "översätta" doser på det sättet, olika arter har olika tolerans mot olika preparat.

Jag vet inte om man kan ge det till häst, men jag skulle INTE göra det utan att ha pratat med veterinär först och fått en uträknad dos i så fall.

Svarar alla: Visste inte att de innehåller olika verksamma ämnen faktiskt... men det är ingenting jag vågar ge till min häst. Tycker att det låter konstigt att ge djur samma medicin som människor. I mitt fall gjorde arnikan vad den skulle, så jag är nöjd.

Tycker att det låter konstigt att ge djur samma medicin som människor.

Vissa mediciner kan funka till både djur och människa men jag skulle aldrig ge utan att veterinär har godkänt.

Min häst fick t ex slemlösande medicin, som egentligen är till människa, när han hade hosta.

För många år sedan, så var det en " hästpsykolog" ( hon kallade sig så ) som gav människojärn tabletter till sin ena häst, vet inte om det hjälpte eller stjälpte

Antar att all medecin är provade på djur ( råttor etc ) men resultatet vet jag inte var man kan se .

Hej från Hambo

Har blivit ordinerad av fler veterinärer vid hög feber på häst att ge 10 Magnesyl (Acetylsalisylsyra preparat) i enlighet med vikt fördelningen som nämns här.

Dock ej Alvedon eftersom det innehåller Paracetamol vilken hästar tydligen inte tål.

Jag skulle inte heller ge något till häst/djur om inte veterinär först har sagt sitt eftersom det kan få oanade konsekvenser.

Järnpreparat som någon nämner är jag försiktig med generellt eftersom järn är väldigt stoppande (risk för kolik).

Liknande trådar

Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 303
Senast: Bleuh
·
Hästvård Idag har Tigern varit på djursjukhuset för sista gången. För att göra en lång historia kort.. Förra året hade han kot+hov...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 690
Senast: LouiseN
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 066
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 578
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka