Hästar tog sig ur transport – i farten

Skulle verkligen vilja veta just hur det gick till.
Enligt ägaren 2 ponnysar (b-ponny om jag minns rätt, kan ha vart c-ponny), en som ramlade ut genom skötardörren.
Ponnysarna skulle varit fastbundna och allt var stängt, men på något sätt tog ponnyn sig loss i transporten och fick upp skötardörren.

Eftersom detta verkar bli vanligare och vanligare börjar jag funder om man inte ska ha en bom framför skötardörren på insidan, så man stänger för den dörren ordentligt när man åker.
 
Skulle verkligen vilja veta just hur det gick till.
3D58B2D9-8EBF-4911-9D46-0DEDE7A4173B.webp

Såhär skriver ponnyägaren som kommentar på Hippsons facebooksida.
 
Enligt ägaren 2 ponnysar (b-ponny om jag minns rätt, kan ha vart c-ponny), en som ramlade ut genom skötardörren.
Ponnysarna skulle varit fastbundna och allt var stängt, men på något sätt tog ponnyn sig loss i transporten och fick upp skötardörren.

Eftersom detta verkar bli vanligare och vanligare börjar jag funder om man inte ska ha en bom framför skötardörren på insidan, så man stänger för den dörren ordentligt när man åker.
Vissa transporter har ju skötardörrar som bara kan öppnas från utsidan. Verkligen otäckt!
 
Skulle verkligen vilja veta just hur det gick till.
Brukar vara genom skötardörren. Jag blev osäker när det stod att båda ramlat ut. Men verkar ju vara en av dem.

Som problemlösare har jag varit ute till ett gäng hästar som kommit ut under färd. De är ju inte alltid superenkla att lasta sedan och många behöver ”trailer-rehabiliteras”.

Flera av hästarna har varit bomhoppare som vält över bommen med huvud ner och i panik lyckats sparka sönder/upp skötardörren. Någon hade lyckats slå sönder fönster m galler och åkt ut där.
 
Otäckt! Jag är i transportköpartagen och blir mer och mer inne på baklänges eller stuterimodell (utan frambom)
Fattar inte att fler hästtransportproducenter tar fram bomlösa alternativ.
 
Otäckt! Jag är i transportköpartagen och blir mer och mer inne på baklänges eller stuterimodell (utan frambom)
Fattar inte att fler hästtransportproducenter tar fram bomlösa alternativ.
Denna transport hade en frambom, men hästen verkar ha tagit sig loss och över frambommen och sedan ramlat ut genom skötar dörren.
Baklänges är väl också problem, har ju hänt att hästar hoppat ut bakvägen :/
 
Denna transport hade en frambom, men hästen verkar ha tagit sig loss och över frambommen och sedan ramlat ut genom skötar dörren.
Baklänges är väl också problem, har ju hänt att hästar hoppat ut bakvägen :/
Ja, allt går ju utom små barn. Jag är lite inne på stuterimodell, då är ju skötardörren på andra sidan en vägg.
 
Om jag kör småttingar barrikaderar jag med halm- eller höbalar bakom bommen så ingen kan komma bakom den och fram till skötardörren. Fungerar både på ponnyer och föl. :idea:
Så gjorde jag med min Spanjor, trots förankrade balar var hela släpet fullt med hö vid ankomst.
 
Denna transport hade en frambom, men hästen verkar ha tagit sig loss och över frambommen och sedan ramlat ut genom skötar dörren.
Baklänges är väl också problem, har ju hänt att hästar hoppat ut bakvägen :/

Precis. Hände inte det i Norge för några år sedan? Ponnyn hoppade ur släpet via luckan.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 19:45-tiden fick SOS alarm in larm om en häst som satt fast i en transport.
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar gick av okänd anledning gått ner sig i ett dike i trakterna av Onsäng söder om Söderhamn. Efter många timmars hårt arbete...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen som har fått några skrubbsår fångades snabbt in och är i säkert förvar.
Svar
1
· Visningar
298
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen som tidigare rapporterats springa lös på E6 tycks vara utom fara. Den ska ha fått panik i transporten och lastats ur utan att...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp