Hästar tål inte havre????!!!!

Tingeling

Trådstartare
Hur många gånger har man inte hört att vissa hästar absolut inte kan äta havre för att det sätter sig i huvudet på dem. Har hört tex en häst som minsann skulle springa till Tokyo och tillbaka om han fick havre. Det finns ju tom en del färdigfoder som uteslutit havre, pga fakta eller att köparna inte vill ha det för att de hört att det inte är bra? Men finns det verkligen några belägg för detta? Eller är det något som vi människor fått för oss? Dela era erfarenheter och gärna om det finns någon vetenskap i detta!!!

Sv: Hästar tål inte havre????!!!!

Som allt annat är det individuellt och inget som kan sättas under en regel. Vissa hästar tål det inte och andra tål det. Är det nåt att fundera över egentligen? Det är ju ingen skillnad mot oss människor, vi är olika.

Men det jag undrar är om det är så på riktigt. Finns det studier på detta, eller är det en känsla som folk får.

Ja, det är på riktigt. Jag har själv haft en nordsvensk brukshäst som blev fullständigt galen på bara en näve havre. Har inget med att jag skulle ha fått en känsla av det...räcker så med att skogskarln som körde henne i skogen inte kunde kontrollera henne. Hon gjorde sig av med honom och lasten och stannade inte upp förrän hon ångat av sig i nästan en timme i djupsnön. Hon fick aldrig någon havre igen och beteendet upprepade sig aldrig. Hon kördes över 4 timmar varje dag i timmerskogen och det kändes naturligt att skicka på henne lite mer energi i form av havre men det fick vi ångra, helt klart.

Nej inget hittepå, söker du på det hittar man vilket enzym i haven som forskarna misstänker ligger bakom.

Finns hästar som man inte märker någon skillnad och dom som blir lite på tårna men träffar man en som inte tål havre så kommer man aldrig mer tvivla på att dom finns.

...kan bara halla med Piraja...

Vissa hastar funkar inte pa havre, de blir kollriga som bara den. Precis som vissa manniskor inte kan hantera socker, eller kaffein eller... beror helt pa individen.

Sjalv har jag sett hastar som efter lite havre galopperade pa stallet i boxen och rent allmant blev psyko att ha med att gora pa havre. Sa jag ar forsiktig med det... Inte schysst mot hasten, inte schysst mot folket runt.. och det var hastar som absolut reds hart och spenderade mycket tid i hagen. Gick verkligen fran "trevlig och go pigg arbetsglad individ" till "idiot"...

Jag har inget svar på varför men min blir en såndär tokig häst på havre.

Hade en gång i tiden helhavre till honom men fick sluta, han blev totalt yr i skallen och la av så fort havren togs bort.

Likaså uppdagade sig flera år senare när medryttaren råkade av misstag ta fel på havrekross i stället för kornkrossen..den helgen blev spännande för henne och hon undrade vad som flygit i honom. På måndagen kunde jag se vad som inträffat

Men det jag undrar är om det är så på riktigt. Finns det studier på detta, eller är det en känsla som folk får.
Här är en till som haft en häst som blev tokig om han fick några dl havre/dag. På enbart kornkross och betfor fungerade han utmärkt.

Min Besten, kallblodstravare, fick jag absolut inte ge någon havre, sa förra ägaren. Hon blev skogstokig om hon åt så mycket som en enda handfull av den varan.
Detta var 2001. Vi började försiktigt med att inte ge något kraftfoder alls, men efter en tid började vi smyga till henne små mängder havre - ingen förändring.
Som mest - runt 2004 - åt hon 3 kilo havre/dag, men då började hon bli slö så vi minskade successivt ner givan till 1 kilo.
2007 fick hon fång, och efter det har hon inte alls ätit något kraftfoder, men hon är samma pigga glada häst som för 12 år sedan.

Jo, förresten, för 4 år sedan blev vi anvisade en box när vi kom till seminstationen. Jag satte in henne och körde sedan för att vända transporten. När jag kom tillbaks stod hon och mumsade i sig de sista havrekornen av det kilo som legat i krubban och varit avsett för en helt annan häst. Veterinären sa att hon aldrig någonsin sett en lyckligare nordsvensk :D

Ok, det verkar finnas en hel del som bekräftar detta.
Jag har personligen ingen erfarenhet av att inte kunna fodra med havre.
Men jag har haft hästar där säljaren varnat för havre, och då har jag aldrig vågat prova. Har dock funderat en del på om detta har vetenskapliga belägg.
Någon undrade om det egentligen var något att fundera på?
Jo, jag funderar gärna på varför saker och ting är och inte bara konstaterar att det är så. Är det någon som har någon teori om detta drabbat mer vissa raser än andra?

Det är lite detta jag menar. Att en person som fodrar med havre kanske uppfattar hästen som galen och drar parallellen till havre. Medan en annan person fodrar samma häst med havre och inte uppfattar något problem.
Men jag säger inte ATT det är såhär, jag spekulerar bara lite.

Hästarna behöver inte bli pippliga i ridningen av havre.

De kan få ett mer hetsikt humör i det mesta, kanske fladdrar till mer för saker runtomkring eller framförallt tappar koncentrationen otroligt lätt...

Vissa får en aning ADHD liknande symptom av havre, svårt att stå still på gången, boxen m.m.

Medan andra hästar inte påverkas överdrivet

Det är lite detta jag menar. Att en person som fodrar med havre kanske uppfattar hästen som galen och drar parallellen till havre. Medan en annan person fodrar samma häst med havre och inte uppfattar något problem.
Men jag säger inte ATT det är såhär, jag spekulerar bara lite.
Jag tror inte att det är så.
Med min häst provade jag flera gånger att smyga in lite havre i foderstaten för att det skulle vara så mycket enklare att fodra med det. Varje gång blev han komplett livsfarlig att rida på ute i skogen. Och detta försvann när havren togs bort.
När han sen såldes berättade jag detta för köparen och sa att de kan ju givetvis prova sig fram själva och se vad som fungerar. Både jag och köparna tävlade honom på Msv nivå i hoppning, så det handlade inte om någon skogsmulleridning.
Några år senare träffade jag dem igen av en slump (en kompis till mig delade plötsligt stall med dem.) och det visade sig då att de hade provat sig fram och hade precis som jag kommit fram till att han fungerade bäst på krossat korn + betfor... (han var makalös med sin jävla betfor, han åt inte kvällsmaten förrän han fått betfor i den... )

Hästarna behöver inte bli pippliga i ridningen av havre.

De kan få ett mer hetsikt humör i det mesta, kanske fladdrar till mer för saker runtomkring eller framförallt tappar koncentrationen otroligt lätt...

Vissa får en aning ADHD liknande symptom av havre, svårt att stå still på gången, boxen m.m.

Medan andra hästar inte påverkas överdrivet

Men menar du att alla hästar påverkas mer eller mindre?

Jag tror inte att det är så.
Med min häst provade jag flera gånger att smyga in lite havre i foderstaten för att det skulle vara så mycket enklare att fodra med det. Varje gång blev han komplett livsfarlig att rida på ute i skogen. Och detta försvann när havren togs bort.
När han sen såldes berättade jag detta för köparen och sa att de kan ju givetvis prova sig fram själva och se vad som fungerar. Både jag och köparna tävlade honom på Msv nivå i hoppning, så det handlade inte om någon skogsmulleridning.
Några år senare träffade jag dem igen av en slump (en kompis till mig delade plötsligt stall med dem.) och det visade sig då att de hade provat sig fram och hade precis som jag kommit fram till att han fungerade bäst på krossat korn + betfor... (han var makalös med sin jävla betfor, han åt inte kvällsmaten förrän han fått betfor i den... )

Det låter ju onekligen som om det var havren i detta fallet.
Det skulle vara intressant att veta varför det blir så här och om vissa raser är mer känsliga än andra.

Mina hästar har aldrig blivit nervvrak av havre, åtminstone inte för 15 år sen när jag fortfarande var så dum att jag trodde hästar i träning behövde äta några kilo kraftfoder. Men då tränades de också hårt och fick utlopp för sin energi.

Havre, majs, korn osv har så stora negativa effekter på hästens hälsa att det endast bör ges till hästar som tränas extremt hårt, och inte i några mängder. Det orsakar inte bara beteendeproblem utan även magsår, kolik, fång och korsförlamning.

Hästar kan få all näring de behöver av grovfoder; gräs, hö, lusern och betfiber, plus linfrö och ev olja. Det är med andra ord nästan alltid helt onödigt att utsätta hästen för riskerna med stärkelserikt kraftfoder. Är hästen kräsen kan man blanda en liten mängd havre i lusern/betfiber för att göra det mer smakligt.

Från Kallblod - Varmblod, i alla år har aldrig haft problem med havre som tillskott.
Aldrig kom på en häst som inte tål havre.
Maybe I´m just lucky.

Se om den här gå igenom:
www.horses-and-horse-information.com/articles/0297diet.shtml

As I said earlier, I have had one and she was not under worked. Pulling timber 4 hours a day and one hour under saddle. A hand full oat was enough to make her crazy hot headed...nothing else gave that effect...

Jag fodrar inte med havre alls. Ger helst bara grovfoder, men måste jag komplettera, så gör jag det såklart med det som fyller hästens behov. Frågan har alltså inte med min syn på foder att göra egentligen, utan mer en nyfiken fråga kring havre och effekten den ger på hästen i form av "galenskap"

Jag förstod det, men tog tillfället i akt att upplysa om det. :p

Fortfarande är det många som ger sina hobbyhästar kilovis med kraftfoder utan att öht reflektera över hur det påverkar hästen. Varför ta risken?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama