Brunt fett är inte nyupptäckt. Jag läste om det i Kamratposten för sisådär 25 år sedan. Den tidskriften lär inte ligga i framkant när det gäller att publicera nya forskningsrön. Det som stod där då (sanningshalten vill jag inte garantera) var att det bruna fettet kan direktförbrännas till värme till skillnad mot vanligt fett. Om man var utsatt för mycket kyla under lång tid så ökade andelen brunt fett men jag kan inte tänka mig att fettet skapas då man fryser utan snarare som ett resultat av långvarigt frysande.Brunt fett är hyfsat nyupptäckta fettceller som tillverkas när du fryser. De används inte för att lagra fett, utan är värmande. Så långt är jag med. Nästa tror jag mig ha fattat; det går åt mkt vitt fett för att tillverka brunt- alltså går du ner i vikt av att frysa och tillverka brunt.
Angående ursrpungstexten så är den inte värd att kommentera. Det finns så många fel i den att jag bara kan förkasta hela idiotin. Varför har folk så stort behov av att hitta ursäkter för att vansköta sina djur? En häst som fryser ska ha täcke en som inte fryser ska inte ha täcke.
För övrigt kan jag tydligt se att mina djur är kraftigt besvärade då de skakar (altså fryser). De står tätt ihopkrupna med svansen intryckt mellan bakbenen. Då jag tar in dem så håller de på att mangla mig i sin iver. Väl inne så ställer sig den ena alltid och gör ett antal bocksprång i boxen vilket aldrig händer vid andra tillfällen.