Hästar som reser sig, om vi tänker vidare..

Sv: Hästar som reser sig, om vi tänker vidare..

Japp fast jag måste ha ett längre spö (vet inte vad de kallas) inte ett körspö men ett sånt mittemellan, för att kusen är SÅ stor och annars når jag inte fram till ansiktet eller till baken på honom :rofl: :rofl: :rofl:

Så sant så sant, men det är väl bra att vi är många bukisar som är villiga att hjälpa till när ngn har problem med sin pålle??
Även om inte alla har fantastiska svar på problemen :banana: :banana: :bump: :banana: :banana:

Och varenda gång nån kommer med rådet att slå hästen i ögat, drämma till den med ett spö/vinflaska/ägg/platspåse eller annat valfritt tillhygge i huvet kommer jag protestera - om nån låter bli så är även det en hjälp.

10 dansande bananer.

Absolut!!
Om man tänker tvärt om, att när vi ger fel signal till våra hästar så FÅR dom sparka, bita bete sig illa etc.

Jag protesterar högljutt när ngn föreslår att man ska slå hästen till lydnad.... :mad:

Det är ju förhoppningsvis ingen som slår sina arbetskamrater eller dyl när de gör fel..

Känns som jag lullar en del men jag håller med dig iaf.

Slå hästen i ögat? Nej fyy..

Beror ju på orsaken till att hästen reser sig.

Men är det vanligt protestigt - slappna av. Som alltid.

Ruffus skrev:
Det är ju förhoppningsvis ingen som slår sina arbetskamrater eller dyl när de gör fel..

Känns som jag lullar en del men jag håller med dig iaf.

Blev lite full i skratt där... :D
Håller med, våld föder våld. Jag tror ändå på att man måste respektera sin häst. Mina två hästar är mina bästa vänner och jag slår inte mina vänner ...
När jag fick hem min valack reste han sig i protest så fort han inte fick som han ville, red då med graman ett tag så han inte skulle slå över. Men han slutade med det ganska snabbt, det var förmodligen bara testning... (han var 4 när jag köpte honom) ;)

Det finns ju hjälpmedel för hästar som stegrar sig att köpa ..man kan ju alltid tästa..min häst stegrar INTE.

Blandrastik skrev:
Pja, det är ett sto som man gärna stryker medhårs, om det är hennes osäkerhet eller inte ska jag låta vara osagt. Men det är en tuff brud med rejäl skärpa.

Ska tilläggas att jag gillar den här hästen skarpt och egentligen kommer vi bra överens tycker jag, även om det blir en del kompromisser så brukar jag få som jag vill.

Hade samma problem som dig innan, min häst hade heller inte ont eller dålig utrustning. Men nu när vi hållt på med massa ledarskaps övningar i flera månader så har hon slutat med det, Ja var tvungen att visa att de var väkligen JAG som bestämde och inte hon, hon var och buffade på mej hela tiden innan, sprang på mig, kunde inte stå stilla, hon var överallt! Hon har slutat stegra sig, hon springer aldrig på mig längre och hon står stilla nu och lyssnar mer nu på mig pgr av allt jobb från marken! Hon är också en j*vligt fräck häst och ger sig inte i första taget, Ja har fått jätte mycket hjälp av hon jag har min häst hos. Tömkörning är också jätte bra, de har hjälpt mej jätte mycket!
Lycka till , hoppas de fixar sig.

Min kompis häst reste sig av ren uppfostran.
Hon hade kommit fram till att folk inte ville sitta kvar om hon stog på bakbenen och att springa runt med folk på ryggen var ju inte så kul!
Sadeln var även dålig men hästen fortsatte resa sig av vana när dom bytte...

Antingen kan man ha ett ägg eller en påse ljummet vatten som man "slår" i huvet på hästen när den reser sig. Reaktionen blir förhoppningsvis att den tror att den slagit i något och det rinnande är "blod".

Men först vill det ju till att man säkert har kollat upp att den inte har ont...

Min kompis häst går som en klocka nu och tycker att det är jättekul att bli riden!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Äldre Vi har hamnat i en tråkig situation med våra närmsta grannar, där de letar efter fel och anklagar oss för saker som inte är sanna...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
12 302
Senast: Marvin
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar