Hästar som leker-förbjudet?

citron

Trådstartare
Ja det är så att en kompis till mig ar två unghästar som går ihop och dom leker ganska häftigt med varandra så att båda två har bitmärken lite här och där och överallt.Häromdan kom det em tjej förbi och anklagade kompisen för vanvård då hästarna hade sår här och var och sa att dom fick inte gå ihop mer och att hon skulle anmäla henne för vanvård.

Vad tycker ni är det vanvård om hästar leker så intensivt så att det uppstår bitmärken,ja det är inga stora märken men det finns ganska mycket av dom?
/Tesso

Sv: Hästar som leker-förbjudet?

Det kan ju knappast räknas som vanvård.
Unghästar brukar väl leka och sår kan det bli en del av. Sålänge ingen skadar sig allvarligt så är det väl ingen fara. :crazy:

Jösses, då skulle tre av våra hästägare anmälas direkt. Klart att hästar får bitsår när de leker. Så länge det är småsår (om än många) så låt de fortsätta leka.

Hej!
Det är väl naturligt för unghästar, fast det är klart det beror ju på, min tvåårshingst går med jämngammal hingst, de har gått ihop sedan de var ca 9 månader gamla och busandet är tuffare nu, men det är fortfande bus och de uppfostrar varann och behöver inte bråka med sina "mattar" sen. Men vi försökte släppa in lillbrossan på 1 år i hagen, det gick väl ok men jag tror inte de förstod att den lilla inte vill busa lika hårt, därför fick vi sära på dem. Så så länge ingen blir hackkyckling är det väl bara bra att de busar och beter sig som hästar ska!
/MVH Gismo!

men så löjligt, jag hade min fyra åring på lösdrift med 18 andra hästar i varierande ålder, och han älskade att leka med de andra hästarna och var jätteglad och väldigt välmusklad ;) Jag hade spekulanter på honom ute för ett par veckor sedan, och de undrade varför han hade så mkt sår, och tyckte tydligen att det var väldigt oansvarigt av mig att låta honom leka så våldsamt med de andra hästarna :crazy:

Dom spekulanterna bör hänvisas till närmsta leksaksaffär och köpa sig en gunghäst....

Nej, herregud, det är väl bättre med hästar som har livslust och leker med varandra än krakar som står apatiskt och glor!!!

Säger åt dem att de gärna får ringa inspekören, de kan tillochmed få låna min telefon *skratt*

Oj då bäst att snabbt sära på våra två hästar då! Och stoppa dom i varsin hage så min blir galen av tristess för den inte har nån att leka med och den andra av stress för att den blir själv!
;)

Och våra hästar är över tioårstrecket! :rofl:

Min häst har bitmärken.., massor faktiskt, men han är oftast den som är mest skyldig, :angel: eftersom han bara MÅSTE mucka för att få igång den andra som är betydligt lugnare i leksinnet och RETAS ...ja..det ordet lärde han sig nog redan när han låg i mammas mage tror jag! ;) :rofl:

Hör till att de får lite småsår här och där. Och så länge det är bara småsår så.. Visar bara livsglädje och att de trivs! :bump: Bättre att de får busa omkring än att stå ensamma i en hage! Alla har vi väl varit barn nångång och minns hur det var? ;)

Vad skönt att höra,man blir ganska paff när man får höra såna kommentarer men både jag och kompisen tyckte det lät lite väl knasigt men men den sista idioten är ju inte född.De kommer att fortsätta occh gå ihop och leka på som vanligt med småsår överallt men lyckliga.
/Tesso

Det är väl bra att unghästarna får gå tillsammans och leka, det behöver dom ju. Tycker så synd om unghästar som går ensamma i liten hage. :(
Ni skulle ha sett mitt Troll hur han såg ut efter att stått nere hos Darbhanga och gått med deras Welano.
Då ver det mkt bitmärken & sår, men dom hade ju inte varit elaka, bara lekt.

Så, så änge dom inte slår varann blodiga så är det ingen fara. ;)

Pucko-bruden som gick förbi kan inte ha en aning om hur hästar lever och betér sig, för jag antar att inte kompisens hästar går runt stora, infekterade sår isom inte sköts om?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 440
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka