Hästar som kickar mot andra hästar

D

Dainty

Med anledning av en tråd under Ridning vill jag gärna få bra tips och kloka tankar om hur man tränar eller jobbar med hästar som kickar mot andra eller ställer till andra bekymmer under t.ex uteritter.

Hur gör man med märriga ston som bara vänder arslet till andra och längtar efter att kicka järnet? Eller de som inte tål att vara bromsklossar till en hetsig häst bakom?

Hur får man en harmonisk flock där alla kan stå och gå bakom, framför och brevid varandra utan uppgörelser?

Själv har jag nog accepterat att vissa hästar har sina gränser och mest tänkt på att rida säkert och ha god kontroll över hästen inom säkerhetsavståndet, men många tycks ha kommit mycket längre än så och vet att deras hästar inte kommer att sparka eller hugga efter andra.

Utöver goda grunder i kommunikationen, förtroendet och det beramade ledarskapet, vad finns det för praktiska tips? Hur gör man i den sekund det oförutsedda händer och märren vänder arslet till fast hon just var fokuserad på dig? Är det nån som jobbat speciellt med sådant med sina hästar, eller kommer harmonin naturligt genom goda grunder?
 
Min häst har förut aldrig kickat för att träffa. Hon är antagligen uppväxt bara med ett par shettisar.
Men så nu när vi har bytt stall och hon står i liten flock (5 hästar), så har hon blivit mer för att sparka och hålla på. Oftast vet hon exakt vart hon har benen, och träffar inte. Men nu verkar det som att hon har börjat att träffa. Vid utsläpp idag så skulle vi släppa ihop alla med en ny häst. Min häst såg allmänt virrig ut, och lyckades sparka en av gamlingarna. Vet inte om det var med flit, eller om hon hade räknat med att hon skulle flytta på sig.
Jobbigt iaf! Får se om jag får ha henne ihop med de andra :crazy:
 
Har du några funderingar på hur du ska göra? Sparkar hon när ni rider också?

Jag är nyfiken på hur andra ser på möjligheterna att förändra sina hästar beteenden mot andra hästar. Är det en fråga om lydnad eller kommunikation eller trygghet eller ledarskap?

Jag växte ju själv upp med ett kickande ponnysto, och alla gick helt enkelt runt hennes rumpa på säkert avstånd. Hon gick in för att träffa, och jag har ofta undrat hur hon skulle ha reagerat på det ledarskap jag har lärt mig nu, som vuxen...
 
Jag rider oftast ensam, men jag har inte varit med om att hon sparkar "utanför hagen".
Tror att hon är lite osäker, och allmänt sprallig (rörlig häst som använder hela kroppen)
 
Jag har också mest ridit ensam med egen häst, och då är det svårt att veta hur hästen beter sig med andra. Säkert en orsak till att jag har säkerhetsavståndet inpräntat.

Men på uteritter med ridskolehästar blir det ofta si och så med avstånd... en ligger på allt vad den orkar och behöver bromskloss framför, en annan vaknar först vid galoppen och börjar rejsa... innan man vet ordet av är avståndet ett minne blott. Men man lär sig ju hela tiden och speciellt av just de tillfällena.
 
jag har ridit ut med andra, men inte nu på länge. Rider ju samtidigt som andr ai ridhuset, men det brukar vara max 2 till i ridhuset då. Oftast rider jag på dagen, och då är jag oftast ensam.
Men hon har inte varit "värre" än andra hästar i hagen, men det verkar som att hon har börjat kicka nu. Iof så tror de andra att hon sparkas, fastän hon "bara" är glad och lägger en spark en bit ifrån den andra hästen.
 
Min häst är inte den typen som sparkas. Det ska vara i regel om en häst börjar sparka åt henne då kan hon ge igen. En gång var det en shettis som peppra henne med spakar i ca 15 min, då var min less och hotade tillbaka lite.

Syrrans häst däremot sparkade åt andra hästar, dock aldrig åt min.
Jag tror det bästa är att låta hästarna gå i flock så dom kan lära känna varandra och göra upp sinsemellan, även fast det kan ta tid. Men det är ju inte alla idivider som bara inte kan gå ihop...prescis som vi människor.
 
Man anpassar sig och rider sist med den som kickar. Ponnyn kan gå var som helst i flocken när vi är ute och jobbar men är inte förtjust i när någon kommer för nära bakom, hon har inte slagit ännu och hon skulle inte göra det utan att varna. Sist det hände så började hon studsa istället :crazy: Men då var det en "okänd" islänning som kom i galopp bakom (det var överrenskommet att det var okej).
 
Våran ponny kunde i yngre dar kicka efter andra om de kom för nära. Oftast när man red, i hagen var ju ordningen redan klar. Kommer inte riktigt ihåg när hon slutade med det men det var nog nåt år sen iaf (hpn är 10 nu). Vi gjorde inget speciellt, röt till när hon kickade och drev framåt. Men alla i stallet visste ju att det kunde smälla och höll sig på rätt avstånd.

Varmblodet har två gånger dängt iväg ena frambenet mot en annan häst. Vet inte riktigt vad det beror på, vet bara att det gör ont att få hennes knä i låret :crazy: Det har varit mot samma valack båda gångerna. Hon är en äkta pissmärr så jag tror att det har nåt med hormonerna att göra. Fast det har aldrig hänt att hon gjort det mot nån annan häst, peppar, peppar...

Det har vi inte heller reagerat så mycket över, det är ju inte så mycket att göra åt. I vissa fall tror jag att man bara förvärrar beteendet om man gör stor affär av det. Men det är klart börjar hon göra såhär mot alla hästar man träffar på så måste vi göra nåt åt det.
 
Har inte haft min dam så länge men en sak jag lärt mig med henne är att jag måste använda röd rosett.
Hon är väldigt grinig mot andra hästar när jag rider. Det kvittar om jag rider i skogen eller om jag är på ridbana hon är lika grinig mot de andra för det.

Jag jobbar mkt med lydnad om att hon hela tiden ska koncentrera sig på mig och jag tycker att jag märkt en liten skillnad.


I skogen är hon väldigt osäker och jag brukar bara rida ut tillsammans med någon/några. Ibland tuffar hon till sig rejält och går först, ibland behöver hon stöd utav den andra hästen. Men man måste hela tiden hålla avstånden. Kommer någon för nära rumpan så kommer det ett bakben eller två. Men som sagt jag märker en liten förbättring. De sista tre gånger hon faktiskt har sparkat har hon fått en tillrättavisning. Ett kraftigt Nej och en litet rapp med spöet. (Hon brukar bli så ilsk på mig då att hon glömmer allt annat :D)

På stallgången eller ngn annanstans där du står på backen har hon inga problem med andra hästar. Då kan de komma upp i bak eller gå förbi på en väldigt smal stallgång utan problem. Det är så fort man sitter upp och ska jobba eller ngt annat på hästryggen som hon tjurar till sig.Vet att min häst är väldigt tuff i sitt psyke. Men förhoppningsvis är jag inne på rätt linje med min häst.

Bara idag fick jag lite grund för att jag verkar göra rätt då vi var iväg på en liten clearround och flertalet gånger var det folk som nästan strök förbi, red upp i rumpan. det var till och med en som fick lite problem med sin häst han svängde ut med rumpen precis när vi skulle gå förbi varann. (han blev skraj för någonting) och faktiskt buffade på min dam. Då reagerade hon enbart med att lägga öronen bakåt. Än så länge nöjer jag mig med att hon hotar så länge hon faktiskt inte slår. Hade detta hänt för en månad sedan hade den andra hästen haft både bitmärken och hovavtryck på sig. :crazy:

Tror att man måste låta hästen komma underfund med själv att det är roligare att lyssna/koncentrera sig på ryttaren än att gå och tjura mot andra hästar.

Sedan tror jag att man måste acceptera att alla hästar inte går att få helt bra från att tjura. Man måste som ryttare respektera andras utrymme. Det här är första hästen jag har haft som sparkas. Men jag har alltid hållt avstånden innan det ändå. Känner att det här blev ett väldigt flummigt svar. (Vad kan man säga? är trött :smirk:)
Hoppas att ni förstod ngt utav detta
 
Tack till alla som svarat hittills! Claraswe, inte var det nåt flummigt svar, och jag tycker du fick ett fint kvitto på att ni gått framåt tillsammans på clearrounden. Kul!
 
En häst som lärt sig att om det är människor i närheten, då lyfter man ALDRIG arslet från backen får man inga problem med! Då inte heller i ridning.
Om man använder det vettiga "säkerhetsavståndet" på ungefär en hästlängd.

Att använda alla hästar som "bromsklossar" för heta hästar, tycker jag INTE man kan kräva!
Visst, en del hästar funkar bra att ha som det, så då kan man "använda" dem till det.
Tex mina hästar. De har aldrig varit lätta i arslet mot andra hästar, och speciellt gammelpållen blir inte ens stressad om ngn "trycker på" bakifrån när vi rider.
Så han är ju en utmärkt "stoppkloss" till en het häst.
Men vill inte hästen användas som stoppkloss, så anser inte jag att man tvingar eller lär den det!

Men har man en häst som kickar trots att ingen "klättrar den i arslet", så anser jag att antingen tar man ur hästen de farliga fasonerna, eller också rider man alltid sist i ledet!
För de andra ska INTE behöva anpassa sig eller leva farligt för att en häst är ouppfostrad och sparkar!

Rider jag en häst som skulle kicka mot andra utan anledning, så skulle det bli ett "vrål" samt en rejäl skänkel samt spörapp i rumpan!
Andra ekipage är inga "försöksråttor" för en bortskämd häst!
Och vill man inte ta ur det ur sin häst, då rider man sist!
Punkt!
 
Min häst tål att vara bromskloss i skritt och i trav. I galopp "lättar" baken, han kickar inte, men jag känner att baken lättar och han bockar gärna också. Jag vill INTE ha en häst som kickar - samtidigt avskyr jag när folk använder min häst som bromskloss heller. Men jag gör som alltiod när han börjar bocka - trycker på framåt.
 
Att använda ngns häst som bromskloss utan att fråga om det är ok, är förutom farligt VÄLDIGT fräckt gjort tycker jag! :mad:

Skulle ngn använda min häst som stoppkloss utan att fråga om det är ok, skulle jag bli skitförbannad!
Såvida det inte var ngn sorts krissituation att ryttaren helt tappat kontrollen över sin häst.
 

Liknande trådar

Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Träning Jag skulle behöva goda råd från erfarna människor om hur jag ska jobba med min "det där lövet kommer döda mig"-häst, som just nu bara är...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 767
Senast: Caterpillargirl
·
Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Nethril
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 614
Senast: Alfons Å
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp