Hästar som inte vill fångas in ?

Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det är bra om man hittar ett eget sätt att umgås med sin häst.
Då fungerar det.

Nu har jag aldrig gått och hämtat hästar med havrehink eller annat smask.
Jag är betydligt råare.
Skulle det inte passa att komma in när jag kallar så töms hagen och
trotsbubblan kan få stå och fundera ett bra tag.
Det gäller främst en del unghästar som har fungerat hur bra som helst men vill, av någon anledning, helt plötsligt testa andra alternativ.
Annika
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det är helt rätt..vi har inga vilda hästar i våra stall idag...men språket är det samma.
Jag säger inte att man inte kan kommunicera med sin häst även om man inte pratar hästens språk men jag har personligen funnit att det underlättar väldigt, väldigt mycket, både i ridning och hantering.

Jag själv tycker det är onödigt att skapa ett betingat beteende hos hästen som egentligen inte behövs. Belöning behövs givetvis men ser inte att godis just skulle behövas vid ett infångande av häst.
Om du har med dig en hink eller godis ut för att hämta hästen i hagen så tänker ju hästen att "ah...nu får jag något godis om jag kommer fram", den tänker inte att den får det som belöning, utan den tänker mat. Hästen gör det inte för dig utan för maten/godiset.

Alla har sina sätt men förhoppningsvis oavsett vilket man än väljer så är det för att ha kul med sin häst och att kunna förstå varandra....hoppas jag i alla fall;)

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det handlar om att göra sig förstådd på ett sätt som hästen redan förstår. Det är lättare för oss människor att tala hästspråk än att få hästen att tala människospråk.
Hur kan du påstå ngt sådant:confused:
En upprätad varelse utan 4 ben öronspel, mimik. svans o ljud.

Alla djur o människor kan lära sig innebörden av ord, som vi kan vara tydliga med. Det blir heller inga feltolkningar när man ska läsa av varandra.
Låt folk få ge morot till hästen utan att klandra dem.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

För att vi människor kan lättare härma en häst än vad en häst kan härma oss...........
Det är lättare för oss att förstå hur hästen fungerar än att det är för hästen att lära sig hur vi fungerar som människor.
Hästar är ganska läsbara och lätta att förstå om man vet hur...såmedans vi människor är mycket svårare.
De har inte lika stort register som vi människor har..........
Jag har skrivit att man får göra som man vill...man gör det som passar en själv och sin häst.
Har bara sagt vad som funkar för mig och de hästar jag har kontakt med och att jag sett skillnaderna.
Tycker bara att det är synd att använda sig av nåt som kan ställa till mer problem.........that´s it.

Huvudsaken är ju att man trivs med varandra.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

För att vi människor kan lättare härma en häst än vad en häst kan härma oss...........
Det är lättare för oss att förstå hur hästen fungerar än att det är för hästen att lära sig hur vi fungerar som människor.
Qué:devil:
Nu får du väl ge dig. Läs igen vad du har skrivit.
Varför ska hästar härma oss:eek:
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Härma var kanske fel ordval...........;)

Jag menar att vi lättare kan lära oss att förstå hästens språk än vad dom kan förstå vårat...........

Vi behöver inte ha fyra ben, öronspel osv. för att kunna kommunicera med hästen på deras sätt.....det är klart att vi inte kan härma hästen helt och hållet men vi kan göra oss förstådda på ett sådant sätt att de lätt kan förstå...om vi vet vad vi gör och hur hästen betér sig.

Vi kan ju studera hästarna och ta därefter fast förenklat, hästarna studerar ju inte oss och försöker "prata" med oss på människovis.
Hästen "talar" ju till oss på deras språk....och vi kan lättast kommunicera tillbaka på deras sätt...oftast genom olika rörelser eller kroppshållningar.

Hästar är duktiga att läsa människor också, de kan ju känna av vårat humör, nervositet osv...men de kommunicerar ju tillbaka på deras sätt.......inte vårat.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jag själv tycker det är onödigt att skapa ett betingat beteende hos hästen som egentligen inte behövs. Belöning behövs givetvis men ser inte att godis just skulle behövas vid ett infångande av häst.
Om du har med dig en hink eller godis ut för att hämta hästen i hagen så tänker ju hästen att "ah...nu får jag något godis om jag kommer fram", den tänker inte att den får det som belöning, utan den tänker mat. Hästen gör det inte för dig utan för maten/godiset.
Nu riktar jag mig inte till dig, som skrivit inlägget, "personligen", utan försöker resonera mer allmänt kring ämnet. (Men jag vill ändå "spåna" litegrann kring delar av vad du, som har skrivit just detta inlägg, har skrivit.)

"Hästen ändrar sig inte för din skull. Den ser oss inte som någonting mer väsentligt än en stubbe."
Det där är ord som ingick i en slags text som skrevs i en hästtidning för några år sedan. Jag tycker att det är någonting som man kan fundera över då och då. Den stundtals mycket destruktiva fåfänga som karaktäriserar den mänskliga personligheten, är liksom ett handikapp i umgänget med hästar. En utvecklingsstörning, kanske man kan säga. Många människor kanske ter sig som rena rama psykopaterna för hästarna! Nej, men där har vi människor faktiskt mycket att lära av hästarna. Sen får jag många gånger den här känslan av att vissa av dom här teorierna, ligger väldigt nära den här gamla läran som gick ut på att "man ska aldrig ge sig". Jag ser den som "gammal" i alla fall. Om man gav sig, om det så bara var en enda gång, då var allt sedan förstört. Och det gick aldrig att reparera.

I tankarna så kan man ju givetvis se sig själv ståendes vid grinden, man visslar, och så kommer dom! I full galopp! Jag brukar alltid försöka vissla först. Ofta så brukar dom inte ta någon notis om det, men ibland så händer det att dom lyfter på huvudet och tittar på mig en stund, innan dom fortsätter att äta. Så det kan vara någonting på gång där! Jag minns att jag läste i tidningen en gång, en som bara ställde sig vid grinden och så ropade hon, "Hästen! Du har telefon!" Och då kom han, i full galopp. Det kanske kan vara någonting. (Men det förståss, då kom han ju för telefonens skull, och inte för ledarens skull…)
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Skulle det inte passa att komma in när jag kallar så töms hagen och trotsbubblan kan få stå och fundera ett bra tag.
Det där låter som om det involverar alldeles för mycket arbete för min smak!

Eller, som vi brukar säga på landet, "guud, va´ omständigt".
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

inte så farligt jobbigt men det beror på antalet hästar givetvis:smirk:
Sen räcker det i regel med en-två ggr. Men det är inte alla som moppar så, men det händer.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jättebra tips, som även jag tror på.
men det finns ett problem

Har man för stor hage är den omöjlig att genomföra.
Vi har våra i en ganska stor hage och ibland vill min tös inte komma in.
Om jag då försöker "gå ut" henne och hon springer till andra sidan. Ja då har jag inte en chans att hinna ifatt Innan hon fått i sig en rejäl tugga:(
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Med min häst har jag därför testat lite olika.

Dels brukade jag gå ut till henne, klappa pyssla och ge lite godis.
Nu under slutet av sommaren när det inte finss nåvidare mat i hagen så tar jag in henne enkom för utfodring.
Så just nu är det väldigt populärt att få komma in:D

När hon inte vill bli tagen så går jag¨så nära jag kan. När jag ser på henne att hon inte vet om hon ska springa eller stanna så stannar jag. Sen tittar jag på annat och verkligen visar att jag inte bryr mig ett dugg om vad hon gör.
Går några steg ifrån, går närmre "leker" med moroten som jag råkar ha med mig;)
Tillslut blir hon så nyfiken att hon kommer.
Och när hon fått på sig grimman får hon moroten.

Jag ger nästan alltid något gott antingen i stallet eller när hon fått på sig grimman.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Vi har jättestora hagar till våra hästar...och då talar vi om stora.

Det funkade för mig trots det. Det är säkert olika hästar men fortsätt ändå....de ger upp till slut.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Mina hästar är visserligen inte svår fångade, men har haft en tidigare. Brukade gå till hagen och locka på hästen när han kom så gullade jag och hade med mig en morot som han fick vissa gånger för att sen gå därifrån gjorde så ofta i början och i och med han blev lättare att fånga så gick jag ner mindre ofta bara för att goas med honom, kliade och gosade med honom även en stund före vi gick in i stallet och gav morot ibland långt i från alltid. Efter några veckor kom han alltid när vi skulle gå in.:). Lät han alltid gå in i boxen och äta, dricka kissa och så vidare en liten före pyssel och ridturen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp