Hästar som inte vill fångas in ?

Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

herregud så himla farligt det kan vara och ge hästen on gobit i hagen då :D sitter här och asgarvarar...! men men spring ni runt i hagen om det är så roligt, för all del.

själv brukar jag ge hästen en godis vid grinden vare sig den är svårfångad eller inte; det har blivit en trevlig liten tradition.

När jag haft svårfångade hästar har jag gjort så här:
Gått fram till denne, men inte riktigt ända fram. Där har jag stått och väntat tills hästen gått till mig (ibland med lockelsen av en godbit, ibland inte ;) ). Snart kan man börja längre och längre bort och till slut kommer de när man ropar. Jag har dock inte gett dem godis innan grimman är på.

Förstår inte vad det är som är roligt :confused:
Kommer du skratta den dag du kanske köper en ny häst som inte går att fånga utan mat?
En häst som hela tiden blir belönad med mat blir oftast nafsig och kan bli tvärsur om den en dag inte får något.
Det är ingen som tycker det är kul att ranta runt i en hage men det handlar om en, två kanske tre gånger under hela din tid tillsammans med hästen.
Man kan belöna en häst på många olika sätt...att ge godis, mat är ett av de sämre, tycker jag.
En häst förstår belöningar mer än vad vi tror.
När du rider tex. en eftergift är en belöning...inte ger du din häst en morot när du sitter på hästens rygg varje gång den gjort nåt du ber den om?
En klapp eller eftergift är belöning nog.
Hästens belöning när den kommer fram till dig i hagen är att den får komma in i stallet, bli ompysslad, ut på en ridtur att umgås med dig.
Och här är det då också ägaren/ryttaren/skötarens ansvar att se till att hästen får det varierat och att den tycker det är roligt.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Förstår inte vad det är som är roligt :confused:
Kommer du skratta den dag du kanske köper en ny häst som inte går att fånga utan mat?
En häst som hela tiden blir belönad med mat blir oftast nafsig och kan bli tvärsur om den en dag inte får något.
Du fattar inte.
vi har varit med ett tag :angel:
Man ger belöning när hästen har varit duktig o bara då.
Sen höjer man kraven eftersom o då har hästen kopplat ihop det där med- Duktig häst!

Hästar nafsar inte om man inte ger dem för lite mat o mkt godis.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Förstår inte vad det är som är roligt :confused:
Du fattar inte.
vi har varit med ett tag :angel:
Man ger belöning när hästen har varit duktig o bara då.
Sen höjer man kraven eftersom o då har hästen kopplat ihop det där med- Duktig häst!

Hästar nafsar inte om man inte ger dem för lite mat o mkt godis.


Vadå...vi har varit med ett tag? Jag kan ju avslöja att det var inte igår jag började med hästar heller.


Då har vi olika erfarenheter....en häst som belönas med godis så fort den gjort något bra kan bli nafsig.
Här i denna tråd så är det ingen som nämnt att godis eller foderhinkar användts i första stadiet,,,vilket jag iofs heller inte tycker är ok...utan här har det talats om hela tiden...att man tydligen alltid tar till detta för att det går fortare...för att folk inte vill "springa" i hagen.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Tips 1: Klipp av ett vanligt tyg grimskaft så de blir ca en halvmeter långt, precis sådär så att de inte kan trampa på de. Som de helt enkelt går med ute i hagen. Lite lättare att ta de om man lyckas komma lite närmre.
Tips 2: För den med tålamod, sätt dej ner i hagen och invänta att de kommer till dej, kanske tar en timma i början, men tro mej de fungerar. De kanske tycker det är jätte roligt när du får springa efter dom :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Vi hade ett svår fångat sto i hagen innan. Nu var hon varken dum eller elak på någe vis utan bara försiktig.

Det JAG gjorde var att gå ut i hagen och ge dom andra hästarna en morot tex. Ville hon ha så fick hon komma till mig. Så höll vi på länge och väl. När jag gick emot henne så backade hon och gick undan. Då vände jag och gick åt andra hållet, böjde mig ner och plockade gräs och blommor mm. Ganska snart så följde hon efter mig i hagen. När hon senare tillät mig att ta på grimman så gjorde jag det och när vi kom UT ur hagen så fick hon en morot eller nått annat gott. OBS hon fick aldrig det i hagen då jag anser att man belönar olydnad då. Dom andra fick det pga att jag inte ställde några krav på dom. Jag hälsade bara på dom i hagen lixom.

Nu är detta ett väldigt speciett sto med mycket svår bakgrund och det är inte alla dagar som hon tillåts bli fångad trots att hon har varit hoss oss i 5 år. Hon var på träning hoss en mycket känd western tränare som knäckte henne så hon ej är ridbar pga. att hon ej litar på ryttaren....
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Vi hade ett svår fångat sto i hagen innan. Nu var hon varken dum eller elak på någe vis utan bara försiktig.

Det JAG gjorde var att gå ut i hagen och ge dom andra hästarna en morot tex. Ville hon ha så fick hon komma till mig. Så höll vi på länge och väl. När jag gick emot henne så backade hon och gick undan. Då vände jag och gick åt andra hållet, böjde mig ner och plockade gräs och blommor mm. Ganska snart så följde hon efter mig i hagen. När hon senare tillät mig att ta på grimman så gjorde jag det och när vi kom UT ur hagen så fick hon en morot eller nått annat gott. OBS hon fick aldrig det i hagen då jag anser att man belönar olydnad då. Dom andra fick det pga att jag inte ställde några krav på dom. Jag hälsade bara på dom i hagen lixom.

Nu är detta ett väldigt speciett sto med mycket svår bakgrund och det är inte alla dagar som hon tillåts bli fångad trots att hon har varit hoss oss i 5 år. Hon var på träning hoss en mycket känd western tränare som knäckte henne så hon ej är ridbar pga. att hon ej litar på ryttaren....
Så man får ju se lite från häst till häst med. Men att gå ut i en hage med "godis" och "lura" sin häst, det köper jag inte.....
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

KL

Varför inte vända ryggen till som Åke beskriver.
Plocka blommor osv.
Väcka hästens nyfikenhet.

När vi förr fick in nya hästar och jag skulle börja etablera kontakt
så gick jag ofta in i boxen och vände ryggen till.
Man kan tex stå där och smörja en grimma eller annat.
Till slut kommer en nyfiken strut fram.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det ÄrR skillnad på om hästen har dåliga erfarenheter av människan.
Man får heller inte bli sur eller vara långsint mot ngn för att den inte kommer.
Därför måste man alltid vara snäll mot hästen oavsett hur lång tid som det har tagit för att få fatt i den.

För en häst som är svår att få in från hagen får man försöka ändra på rutinerna så att det blir en trevlig upplevelse. God mat har alltid positiv inverkan på både hästar o karlar:D
På högsommaren med mkt broms vill de hemskt gärna komma in.
I såna lägen får man passa på att förstärka den positiva sidan med att det är trevligt att komma till matte.


om den bara har fått gå ute en h. på gräs kan tycka att den vill fortsätta att äta-vem förstår inte det.
en häst som inte tycker att arbete är särskilt roligt kommer inte heller.
Mina hästar vet att det kan bli arbete direkt efter intag o har därför som ritual att nästan alltid kissa när jag kommer.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Att "ta grästuvan" är ett sätt att visa hästen att du är ledaren, den hästen ska och kan lita på. Det är ett naturligt beteende bland hästar. Det handlar om ledarskap eller samhörighet/samspelthet/förtroende.
Jag förstår resonemanget som ligger bakom taktiken. På alla sätt så verkar det också helt och hållet logiskt, att etablera ett ledarskap och på så sätt vinna hästens förtroende. Att prata hästars språk.

Om vi då fullföljer tanken på ledarhästen, vad händer efter det att ledaren har tagit grästuvan? Jo, han fortsätter att ta grästuvor, tills dess att den andre hästen står helt stilla och låter sig infångas av ledarhästen, för att sedan låta sig frivilligt avlägsnas från sina övriga kamrater och utföra en slags föreställning tillsammans med ledaren? Eller, också tar han en grästuva, och låter därefter den andre hästen vara ifred?
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Vad det är som är så roligt? Hela idén med att det är så j*vla farligt att ge hästen e gobit då och då! Tycker vissa går till överdift och diskutionen blir bara löjlig till slut....
:rofl:



Att bara umgås med hästen i hagen som flera har sagt är också en bra grej. Och att hämta dem samma tid varje dag brukar fungera jättebra om man har möjlighet till det.

Lycka till du som ställde frågan från början!
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Hela idén med att det är så j*vla farligt att ge hästen e gobit då och då!
Att ge hästen godis då och då behöver absolut inte vara fel. Men det beror på hur, när och varför!

Ju mer det tjatas om knep, godis etc för att kunna komma nära sin häst i hagen, gör att jag måste fråga: Vad håller ni med dom problemen egentligen på med? Vill inte hästen vara nära er, är det hög tid att ni funderar över varför! Orsaken ligger inte i hästen, dess kompisar eller det gröna gräset!

LIA
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

sen skriver duSer sälla lågrangade hästar gå fram till den dominanta, utan tvärtom.
Att inte kunna sänka sig till att Muta hästen om den är duktig, utan bara dominera den. DEN SKA LYDA! Inte vilja lyda.


Det kanske bara är jag som tänker så här men jag är rätt trött på allt snack om att man ska vara så pedagogisk och vara ledare över sin häst. Visst det funkar säkert men jag har alltid varit vän med mina hästar och jag har fått deras fulla respekt. Kanske just för att jag respekterar dom som sina egna individer. jag vill ine bestämma över någon eller tvinga någon jag tycker om till saker. Jag vill hellre att dom gör saker med mig på våra villkor och då att alla trivs. Frågan är hur gör du med en häst som rymmer ur hagen? Jagar du den också? Nej, jag tror med på en vänskapsrelation med sin häst än att vara chef över den, men det är också min åsikt!
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

KL

Varför inte vända ryggen till som Åke beskriver.
Plocka blommor osv.
Väcka hästens nyfikenhet.

När vi förr fick in nya hästar och jag skulle börja etablera kontakt
så gick jag ofta in i boxen och vände ryggen till.
Man kan tex stå där och smörja en grimma eller annat.
Till slut kommer en nyfiken strut fram.

Den metoden har jag ofta använt på unghästar som jag jobbat med och det fungerar alltid :bump:
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Ja och det är så enkelt så.

Det är givetvis lite knepigare med äldre hästar som har dåliga erfarenheter.

Men snälla, sluta och valla dom.
Ta en kaffekorg med till hagen nu när det är underbart väder.
Sitt och relaxa lite.
Lugnt och fint och låt bökhästarna studera er istället.

Ha en fin helg
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Oj då!
Förtydligande
FiaLin, resten av inlägget var inte riktat till dig,du kanske förstod det.

Jag blev så glad när jag läste om ömsesidig vänskap så
jag sjabbla med inlägget.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Oj då!
Förtydligande
FiaLin, resten av inlägget var inte riktat till dig,du kanske förstod det.

Jag blev så glad när jag läste om ömsesidig vänskap så
jag sjabbla med inlägget.

Va kul att det är flera som ser sina hästar som vänner. Respekterar man dom som egna individer så visar dom respekt tillbaka.

Har även haft stallkamrater som haft problemet med att inte få in sin häst från hagen men den hästen hade gått i små hagar och fick komma till oss på ett jättesommarbete så hon var överlycklig och tyckte att hon var fri så jag kan tänka mig in i den hästens tankar och förstå varför hon sprang som en vildhäst när hennes ägare skulle ta in henne.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Alla gör som dom vill men jag tycker det är onödigt att frambringa ett beteende hos hästen som man egentligen inte behöver.
I det vilda belönas hästarna inte med godis när dom gör nåt bra eller lyssnar på sin ledare utan de har andra sätt att kommunicera och att ta till vara på dom som redan existerar tycker jag är det rätta sättet, istället för att skapa nåt annat som kan ge dåliga utslag i längden.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det här med ledarskap osv. är ju ett sätt att bli ett med hästen och att bli dess vän, men om inte hästen har respekt för dig som människa/ägare/ryttare osv. kan det bli farligt.

Man kan få respekt på många olika vis,,vissa bra andra mindre bra.
Att vara ledare för sin häst handlar inte om att tvinga den till något eller bestämma över den utan det handlar om vänskap och förtroende, egentligen sunt förnuft och en bra kommunikation.
Du får heller ingen respekt från hästen om inte du visar hästen respekt. Det är ömsesidigt...Du blir din hästs ledare när den kan lita på dig, ha förtroende för dig, ser dig som din vän osv. osv.
Allt det här har du med dina hästar och det är jättebra,,det är ju det man vill uppnå.

Det handlar om att göra sig förstådd på ett sätt som hästen redan förstår. Det är lättare för oss människor att tala hästspråk än att få hästen att tala människospråk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

[
Man måste nog komma ihåg att vi har inga vildhästar här.
Det är andra regler som gäller.
Vi styr och ställer med hästens utfodring, haggång, motion osv.
De har en stor förmåga att lära sig våra rutiner och tycker om
att ha dem. De rättar sig efter dem.
Vi behöver inte använda hästspråk.
Låt hästarna snacka sinsemellan och vi kan studera och förstå,
rangordning bl.a.
När vi talar vårt språk så lär sig hästarna en hel del.
Faktiskt är det så att per automatik så apar dom efter vårt
sätt lite grand.
En glad matte en glad häst, i stora drag, lite förenklat.
Annika
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det är helt rätt..vi har inga vilda hästar i våra stall idag...men språket är det samma.
Jag säger inte att man inte kan kommunicera med sin häst även om man inte pratar hästens språk men jag har personligen funnit att det underlättar väldigt, väldigt mycket, både i ridning och hantering.

Jag själv tycker det är onödigt att skapa ett betingat beteende hos hästen som egentligen inte behövs. Belöning behövs givetvis men ser inte att godis just skulle behövas vid ett infångande av häst.
Om du har med dig en hink eller godis ut för att hämta hästen i hagen så tänker ju hästen att "ah...nu får jag något godis om jag kommer fram", den tänker inte att den får det som belöning, utan den tänker mat. Hästen gör det inte för dig utan för maten/godiset.

Alla har sina sätt men förhoppningsvis oavsett vilket man än väljer så är det för att ha kul med sin häst och att kunna förstå varandra....hoppas jag i alla fall;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp