Hästar som inte vill fångas in ?

E

elinxelin

Jag skulle gärna vilja ha några förslag på hur man fångar in busiga hästar från hagen. Den hagen mina hästar går i 8 st. Så går knappt 4 att fånga in. Oftas går dom två och två i hagen. Så ett två par går att få tag i men inte mer. Några förslag?
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jag har haft massa olika bushästar som vägrar komma in från hagen :crazy: . Tycker du ska testa lite olika, en av hästarna var det bara att följa efter (tog lite tid ibland;) ) , men tillslut stannade hon och då var det bara att ta henne.
Med en annan gjorde jag så att jag helt enkelt "lockade" henne med morötter, matvrak :rofl: . Det funkade bra det också, hon fick en morotsbit när vi kom ut hur hagen. Sen efter nån vecka kom hon rusande mot grinden :D
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Haha, annars så hämta en hink med havre och skaka :rofl: . Kanske inte så bra om det är åtta hästar i hagen i och för sig :angel:
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Använd absolut inte mat eller godis till att försöka fånga hästen.

Om din häst går iväg när du ska fånga den så följ efter hästen.
Gå lugnt och sansat,,,spring inte för då lär du inte kunna fånga den.
Så fort hästen stannar så mana på hästen så den kommer i rörelse igen. Då "jagar du iväg hästen från din grästuva" vilket är en ledarhästmanöver.
Fortsätt på det här viset...hur jobbigt och trist det än är.
Till slut tröttnar hästen på att bara gå och gå och den "ger upp".

Min häst lät sig inte fångas ibland och en dag gjorde jag så här.
Det tog 1 timme innan hon gav upp och förstod att jag inte skulle ge mig. Hon fick inte stanna och beta utan bara gå och gå.

Sedan dess har hon inte varit svår att hämta någon gång.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det är absolut inte ngt fel att ge den en morot som belöning för att den kommer.
Däremot så får man träna hästen ensam i den dagliga hanteringen.
Likväl som du gör med hunden.
Lär den med grimma o grimmskaft på - Kom!-beröm.
När du stannar så ska hästen stanna, när du går ska hästen följa med.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jag måste då säga att jag ställer mig väldigt skeptisk till den där metoden. Nää, nog är bara hämta hinken! Jag tar alltid med mig en godsak, för ena av mina hästar, har varit väldigt besvärlig i det där avseendet. Men hon har blivit bättre, fast utan godsak gör man sig icke besvär. Det skulle vara helt orimligt, att jag skulle gå och följa efter henne i flera timmar varje gång jag ska ha tag i hon!

I teorin, så funkar den här taktiken jättebra, och efter ett par gånger så har man aldrig några problem. Vad jag vet, är, att det ofta tar ganska så lång tid, innan man se några bestående förändringar av olika sorters åtgärder. Det kan också lätt bli "fel", så att förtvivlade ungdomar, jagar runt sina förvirrade och uppstressade hästar, som inte har en enda aning om vad dom vill.

Som förebyggande åtgärder, så kan man, tillbringa lite tid i hagen då och då, och ge sin häst någon godsak och sen bara gå därifrån. Med den försiktighet som då krävs om det är många hästar i hagen, jag har ju bara två, och då blir det ju lite av en annan sak.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jag håller med dig. Hade själv en B-ponny som tyckte det var jättekul att springa ifrån mig, han verkligen lekte med mig! Och ngt godis/hink fungerade inte! Han kom fram, tog godis/körde ner huvudet i hinken, och så fort jag skulle ta tag i grimman slängde han sig bakåt och sprang iväg igen... Han hade verkligen jättekul! Så godis och sånt tror jag inte fungerar generellt.

Till TS;
Träna istället ledarskap, främst med ledarhästen, för kommer den så lär de andra också göra det
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jag skulle gärna vilja ha några förslag på hur man fångar in busiga hästar från hagen. Den hagen mina hästar går i 8 st. Så går knappt 4 att fånga in. Oftas går dom två och två i hagen. Så ett två par går att få tag i men inte mer. Några förslag?
min häst är svår fångad... eller var ska ja väl säga....
jag har mutat till mig honom...... hahaha.... säg vad ni vill om det......

han är en herre som är VÄLDIGT skeptisk till människor som han inte känner.... jag har alltid med mig nån godis bit ut i hagen... när jag fått på grimman får han en godis till och så klappar ja honom... skulle nog inte behöva ha med mig det varje gång nu... men jag tycker att han förtjänar de då han är sååååå snäll i all hantering och ridning i övrigt:)
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Ja så där gör jag också. Tänker då INTE belöna hästens olydnad genom att ge den mat i hagen (Muta den med andra ord),för oftast slutar det med att den tar sin mat och sedan sticker sin väg innan man hinner göra något...och hur kul blir det i längden när det bara blir värre??
Näe jag gör som du;"jagar" iväg hästen så att den inte får en lugn stund utan tröttnar och kommer fram till mig,Sedan så belönar jag infångandet genom att ge en godbit hemma i stallet.

Har behövt göra detta 2 gånger och sedan dess har häsen ALDRIG varit svårfångad.
Ser inget som helst fel med denna metod då den defentivt är mkt bättre än att tex. Muta hästen.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det skulle vara helt orimligt, att jag skulle gå och följa efter henne i flera timmar varje gång jag ska ha tag i hon!
I teorin, så funkar den här taktiken jättebra, och efter ett par gånger så har man aldrig några problem. Vad jag vet, är, att det ofta tar ganska så lång tid, innan man se några bestående förändringar av olika sorters åtgärder.

Jag skulle Aldrig,ALDRIG nånsin belöna hästen genom att försöka fånga in den med mutor,ALDRIG! det ger ju motsatta effekt!
Vad e det för lat hästägare som gör så??!!

Jag går helldre runt i den förbannade hagen i flera timmar om det så ska spöregna än att Muta hästen! Men fångas det ska den,UTAN mutor!! Den har ju verkligen Inte gjort sig förtjänt av att få en mumsbit och man uppmuntrar bara detta betende!

Skulle Aldrig ge den mat vid sådant betende,ta den tid det tar att fånga den,om jag så inte hinner rida!

För JAG är hästens ledare,det är MIG den ska följa/lyssna på-INTE tvärtom! Och inte FAN belönar ledarhästen dom "olydiga" hästarna genom att klia dem på manken!!

Blir så förbaskat irriterad på sånt nonsens,det är rena Rama latheten som talar när man tar fram havrehinken!

Men Lycka till säger jag bara..jag önskar dig verkligen LYCKA Till med din häst framöver..det Lär du verkligen behöva.....
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

För JAG är hästens ledare,det är MIG den ska följa/lyssna på-INTE tvärtom! Och inte FAN belönar ledarhästen dom "olydiga" hästarna genom att klia dem på manken!!
sen skriver du
Jag går helldre runt i den förbannade hagen i flera timmar
Ser sälla lågrangade hästar gå fram till den dominanta, utan tvärtom.
Att inte kunna sänka sig till att Muta hästen om den är duktig, utan bara dominera den. DEN SKA LYDA! Inte vilja lyda.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jag tycker det är skillnad på metoder man använder om man ska fånga en häst för att den ska in, eller om man ska fånga en häst för att den ska lära sig att man ska komma. Att följa efter hästen fungerar på vissa hästar och situationer, men inte alltid. Jag kan inte förstå varför det skulle vara så fel att ge hästen godis när den kommer, man belönar ju när den gör rätt (dvs kommer). Att det sen har tagit två timmar när den inte har gjort rätt spelar ingen roll, eftersom den då heller inte har fått någon belöning, utan helst ska ha tyckt att det varit lite jobbigt.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Den har ju inte gjort sig förtjänad av att bli belönad så varför ska jag uppmuntra sådant betende för genom att ge mat till den?
Jag går alltid fram till min häst,om den sen vänder sig om för att kuta sin väg så ska den ju defenetivt Inte få något gott för detta...så jag förstår helt ärligt talat inte vart du ville komma??
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Allmänt!
Upprepar vad jag fört fram förut... Tänk inte fånga!
Tänk istället umgås, kela, snacka, hämta osv. Är medveten om att det kan vara svårt att förstå den skillnad det gör i ens eget agerande, men man bär sig helt olika åt beroende på vad slags inställning man har. Tänk på, att med fånga menas att ta något som inte tänkt sig att bli taget.
Se f ö tidigare trådar i ämnet.

Axel, menar du det här? "DEN SKA LYDA! Inte vilja lyda."
I så fall förstår jag att du har svårigheter på NH-forumet.

För mig är det självklart att hästar ska vilja komma fram till mig och ha en social kontakt. Allt annat vore ett misslyckande. Det behövs varken tvång eller godis!

LIA
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Det den som är dominant som tycker att den ska lyda- läs tråden.

Jag vill att mina hästar ska vilja tycka om att försöka förstå vad jag vill.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

herregud så himla farligt det kan vara och ge hästen on gobit i hagen då :D sitter här och asgarvarar...! men men spring ni runt i hagen om det är så roligt, för all del.

själv brukar jag ge hästen en godis vid grinden vare sig den är svårfångad eller inte; det har blivit en trevlig liten tradition.

När jag haft svårfångade hästar har jag gjort så här:
Gått fram till denne, men inte riktigt ända fram. Där har jag stått och väntat tills hästen gått till mig (ibland med lockelsen av en godbit, ibland inte ;) ). Snart kan man börja längre och längre bort och till slut kommer de när man ropar. Jag har dock inte gett dem godis innan grimman är på.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Om man lyssnar till flera av personer som håller på att träna hästar professionellt så handlar det mkt om att hästen ska vilja göra det vi BER om, samt att belöning så fort hästen visar att den vill utföra något, även om det inte är just det vi ber om som den utför, aldrig är fel!!
Har lyssnat på flera clinic den senaste tiden där detta genomsyrade hela arbetet med hästen!! Den ska vilja, och belöna så fort hästen gör rätt!!!
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

herregud så himla farligt det kan vara och ge hästen on gobit i hagen då :D sitter här och asgarvarar...! men men spring ni runt i hagen om det är så roligt, för all del.

själv brukar jag ge hästen en godis vid grinden vare sig den är svårfångad eller inte; det har blivit en trevlig liten tradition.

Håller helt och fullt med dig där...

Hade en ponny som var väldigt misstänksam att hämta i hagen förr i tiden, han var ganska skygg av sig. Men efter en tids träning där han alltid fått en godsak när han direkt kommit till mig, och kelats med i hagen så har det gått bra.

Tycker förövrigt en bra sak är att bara spendera tid tillsammans med hästen i hagen, utan att plocka in den för träning eller så. Utan bara lite kel och pyssel.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Om man lyssnar till flera av personer som håller på att träna hästar professionellt så handlar det mkt om att hästen ska vilja göra det vi BER om, samt att belöning så fort hästen visar att den vill utföra något, även om det inte är just det vi ber om som den utför, aldrig är fel!!
Har lyssnat på flera clinic den senaste tiden där detta genomsyrade hela arbetet med hästen!! Den ska vilja, och belöna så fort hästen gör rätt!!!

:bow: Rätt inställning.
 
Sv: Hästar som inte vill fångas in ?

Jag måste då säga att jag ställer mig väldigt skeptisk till den där metoden. Nää, nog är bara hämta hinken! Jag tar alltid med mig en godsak, för ena av mina hästar, har varit väldigt besvärlig i det där avseendet. Men hon har blivit bättre, fast utan godsak gör man sig icke besvär. Det skulle vara helt orimligt, att jag skulle gå och följa efter henne i flera timmar varje gång jag ska ha tag i hon!

I teorin, så funkar den här taktiken jättebra, och efter ett par gånger så har man aldrig några problem. Vad jag vet, är, att det ofta tar ganska så lång tid, innan man se några bestående förändringar av olika sorters åtgärder. Det kan också lätt bli "fel", så att förtvivlade ungdomar, jagar runt sina förvirrade och uppstressade hästar, som inte har en enda aning om vad dom vill.

Som förebyggande åtgärder, så kan man, tillbringa lite tid i hagen då och då, och ge sin häst någon godsak och sen bara gå därifrån. Med den försiktighet som då krävs om det är många hästar i hagen, jag har ju bara två, och då blir det ju lite av en annan sak.


Att ta med eller använda sig av godis eller hink är ju bara en genväg, det går snabbare. Hästen kommer ju då inte fram till DIG utan till maten. Det är ju dessa hästar som sedan blir svårfångade. De tänker ju då "varför ska jag komma till dig? Du har ju ingen mat!"
Till slut kommer den kanske inte komma fram alls ens med mat, den är ju inte dummare än att den vet att den kommer bli "fångad".
Har sett detta många gånger....

Allt handlar ju om att hästen ska tycka det är roligt att vara med dig som ägare/skötare/ryttare. Den ska gilla att umgås med dig.
En häst som rids på samma ställe hela tiden, som får göra samma saker kommer heller inte till dig i hagen. Den tycker inte det är roligt att vara med dig utan går heller kvar hos sina kompisar och betar.

Att "ta grästuvan" är ett sätt att visa hästen att du är ledaren, den hästen ska och kan lita på.
Det är ett naturligt beteende bland hästar.
Det handlar om ledarskap eller samhörighet/samspelthet/förtroende.
Det här är inget man behöver göra flera gånger....för min del räckte det med en gång...för andra kanske fler..men det beror också på vad ni har för förståelse innan mellan er.
En häst som inte ser dig som sin ledare kan man få behöva göra det här med flera gånger.
Hellre att ta sig tid till att gå i hagen en timme eller två EN gång än att ta en halvtimme varje gång. Eller hämta en häst som egentligen inte vill komma.

Givetvis är det inte bra att folk springer runt och jagar sina hästar.....det är inte det som är meningen. Man behöver ju veta vad man gör och så är det med allt.

Att däremot kliva in i en hage med 6 hästar och du kommer med en foderhink är ur säkerhetssynpunkt helt idiotiskt.
Det finns EN hink och det finns 6 hästar (bara som exempel) , du har dessa 6 runtomkring dig och ALLA vill ha mat...om det är någon som hamnar i kläm och blir skadad är du.......
Det är värre anser jag än att råka "jaga" hästen....
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp