Hästar som har svårt att hålla hullet, vad ger ni??

H

Havregryn

Vad ger ni till era hästar som har svårt att hålla hullet??

Sv: Hästar som har svårt att hålla hullet, vad ger ni??

jag skulle se över foderstaten och sätta in mer protein och en del olja som hjälper till att hålla hullet på plats..

Jag skulle absolut göra en grovfoderanalys om du inte redan har det och sedan utgå ifrån den så du får rätt balans i foderstaten samt tillräckligt med protein.
Skulle även göra ett träckprov.

Hörde talas om någonting typ"tarmrens till häst" nyligen. Någon som vet vad detta är??? Skulle vara bra för känsliga magar(byta tarmflora...)

Jag nöjer mig sällan med bara foderförändringar till hästar som har svårt att hålla hull. Koll av tänder och maskstatus är början (hästtandläkare och träckprov alltså).

Fri tillgång på bra grovfoder. I extremfall har jag också gett fri tillgång på Krafft Groov och matolja (efter invänjning).

Som sagt, kolla tänderna. Annars ger jag fri tillgång på hö med bra värden. Tror inte riktigt på att öka på kraftfodret för att hålla hullet,men vetekli är bra likaså 1 dl olja om dagen.

Om jag vet att det inte beror på tänderna, parasitangrepp eller annat, så hade jag ökat lite mera på MJ givan och höjt MJ/Smrp kvoten.
I första hand öka på grovfodergivan, eventuellt lite på kraftfodret (kanske tom byta kraftfoder), kanske ge lite olja också.

Ett bra grovfoder är ett måste. Annars kan du koplettera med lusern (hack/pellets). Vetekli är bra och proteinrikt, olja ger extra fett (energi). Om du har ett dåligt grovfoder funkar det inte att ge fri tillgång men om det är bra och näringsrikt är fri tillgång superbra om du har möjlighet till det. Ge aldrig fri tillgång till kraftfoder, det kan ha dödlig utgång för hästen...

jag gav min häst raps olja, sån hedlig vanlig som man har i matlagning typ blåvit eller vad det var, det var vad min veterinär tyckte var bra och vänligt mot tarmarna.. (tar för givet att du har avmaskat :smirk: )

hurtigmartina skrev:
Vad ger ni till era hästar som har svårt att hålla hullet??

Fibergi ska vara ett väldigt bra foder! Hästen borde också ha fri tillgång till grovfoder och man kan även ge dem "green power" till det. Det fungerar bättre än lusern och är MKT billigare! :)
Jag har hört att foderjäst också ska vara väldigt bra... men det är dock inte lika billigt.. :angel:
Vissa hästar fungerar ju bra på korn och det är fett och billigt foder. Vill man ha mycket protein i sitt foder finns ju "hippo Alfa" det har jag själv sätt göra underverk! :D

Tinen skrev:
... Hästen borde också ha fri tillgång till grovfoder och man kan även ge dem "green power" till det.

Det är INTE att rekommendera fri tillgång på grovfoder utan att veta att grovfodret är av hög kvalité näringsmässigt, d v s har en bra kvot. Med fel kvot (t ex för låg protein) blir obalansen större och större ju mer grovfoder hästen får i sig. Då måste man noga balansera upp obalansen för att inte få en häst som tappar muskler och i slutänden hull.

ancan skrev:
Hörde talas om någonting typ"tarmrens till häst" nyligen. Någon som vet vad detta är??? Skulle vara bra för känsliga magar(byta tarmflora...)

colikur`? (eller hur det stavas...)

Har ett 17-årigt sto som är svår att hålla i bra hull. Dessutom har hon ett föl vid sidan nu.
Naturligtvis har tänderna kollats, hon är avmaskad och veterinär har tittat på henne. Inga fel har hittats, utan hon behöver helt enkelt mer mat än "normalt".
Jag letade även reda på tidigare ägare. Fick tag på en som ägt henne i 8 år. Hon hade alltid varit svår att hålla i hull, redan från unghäst.

Hon har fått fri tillgång på ett ok hö, 48 Smrp & 7,9 MJ. (Nu går hon på bete.)
Sedan har hon fått krossad havre, Åsebro Cool, betfor, soja, extra salt & mineraler. Har beställt linfrökaka och tänkte prova det oxå.
Tycker hon är ganska fin i hullet nu, trots att hon har en "jätte" till fölunge! :D

BikaVille.jpg

Har även bild på hur hon såg ut när hon kom till mig, som jag visat tidigare på "Gnägg", om någon vill se...

Fri tillgång till hö/ Bra bete och korn eller lucernpellets...

Linfrökaka, lucern och olja gav jag till min och fri tillgång på grovfoder. Har aldrig sett han så rund, blank och musklad på vintern som när han fick det trots uträknad foderstat fast med andra fodermedel. Men tyvärr gilla han inte linfrökaka så länge så efter några månader matvägra han och tappa allt igen. Har nu tagit bort det och han äter igen. Ger nu lucern, foderjäst, olja och korn och får se hur han blir nu. Han är bra i hull men musklefattig nu.

Kollar tänder hos tandläkare årligen och avmaskas efter schema.

Jag ger korn, kli, betfor, kraft grov och mineraler.

det var en gammaltråd ni hittat =P

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
555
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 601
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
543
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka