Hästar som faller ur!

H

Havannis

Någon som har erfarenhet av hästar som faller ur?
Vet att fullblod speciellt har lätt för att falla ur(då jag har ett fullblod).

Men min fråga är till er:
Vad är anledningen varför en häst faller ur?
Vad kan man göra åt det isådanafall?
Finns det något man absolute kan göra för att hästen inte faller ur lika lätt?

Berätta allt!!!

Sv: Hästar som faller ur!

hej har en häst som faller ur väldigt lätt..han är väldigt aktiv i hagen och lite nervöst lagd.så jag tror att han stressar bort en massa...han har fri tillgång på grovfoder och jag är tvungen att ge honom extra protein..täcke är han tvungen att ha då det är blött och kallt för annars försvinner han trots fri tillgång på mat...han är ranglåg men jag har mycke foder i hagen åt hästarna plus halm men han faller ändå ur ibland kan inte tala om anledningen till att han faller ur så lätt...han är inte grov i typen.han kom till sverige som ett vanvårdsfall och vägde bara 218 kilo och dom visste inte om han skulle överleva..kom till mig och vägde då 318 kilo och väger idag 415 kilo och tyvärr kommer han nog inte bli så mycke tyngre om han inte börjar bygga muskler nu när han ska ridas in:) men han är pigg och busig i hagen och dyr i drift;)

Berätta allt!!!
Anledningen till att hästar faller ur är alltid för lite mat i förhållande till vad individen behöver. Det kan bero på många saker, som t ex. det problemet som Tabac har, dvs hästen har inte "tid" att äta.
Andra saker kan vara av medicinska skäl förstås, men även när hästen blir äldre och inte har samma förmåga att omvandla fodret i tarmen.

Det man kan göra är att täcka hästen vid kyligare väder. Utfodra hästen separat om den inte kommer fram till maten så bra i t ex. hagen. Tilläggsfodra på betet. Även om en "normal" häst klarar sig på betet så är det inte säkert att alla gör det, och det måste man vara observant på.

Allt grundar sig i att hästen måste få i sig lika mycket näring som den gör av med. Får den för lite så faller den ur. Så enkelt är det egentligen.

Näringsbrist under en längre tid. Alltså om grovfodret har dåliga värden. Har man en häst som brukar falla ur på vårkanten så gäller det att långt tidigare ge hästen den maten den behöver för att hålla hullet. Grovfoderanalys och sen tillsätta det som hästen behöver i kraftfoder.
För det första måste hästen få ett bra grovfoder som passar den och tillräcklig mängd och sen komplettera med vad hästen behöver utöver grovfodret. Förr gav man soyamjöl och krossat korn men enligt nyare rön så är det inte bra för hästen. Soyaolja ska vara mycket bättre. Finns ju olika kraftfoder som lämpar sig för hästar som inte behöver så mycket energi men mer protein.
Om hästen är stressad och har svårt att få ro när den äter kanske den behöver stå på ett lugnare ställe i stallet. Kanske trivs den inte med sin granne och på så vis står på spänn hela tiden. Det gör att hästen förbrukar mycket mer mat än vad man egentligen tror.

Jag har ett fullblod som gärna faller ur. Han får fri tillgång på grovfoder höst och vinter. Som tur är äter han mycket och gärna, alla gör ju inte det utan äter 3 kilo och tittar på resten.

Många äldre hästar faller ur på vintern. Jag gav Krafft Protein till min, började redan i oktober och han höll sej fin i hullet hela vintrarna.

Näringsbrist under en längre tid. .

Litet tillägg bara - det räcker med KORT tid för vissa, ffa fbl. Det räcker med att de får mindre MJ i några veckor och sen har du en viktförlust som är såpass att det syns med blotta ögat utan större problem.

Man kan ställa ett 550 kg:s fullblod på klinik i en vecka, där det får fri tillgång på grovfoder, men äter sämre än henna, och hämta hem 475 - 500 kg fullblod. De kan tappa sanslöst fort vissa av de svårfödda som inte har några direkta 'reserver' att ta av.

Så behöver inte vara längre tid/långvarigt, utan det räcker med att fått för lite MJ under en kortare tid med.

Litet tillägg bara - det räcker med KORT tid för vissa, ffa fbl. Det räcker med att de får mindre MJ i några veckor och sen har du en viktförlust som är såpass att det syns med blotta ögat utan större problem.

Man kan ställa ett 550 kg:s fullblod på klinik i en vecka, där det får fri tillgång på grovfoder, men äter sämre än henna, och hämta hem 475 - 500 kg fullblod. De kan tappa sanslöst fort vissa av de svårfödda som inte har några direkta 'reserver' att ta av.

Så behöver inte vara längre tid/långvarigt, utan det räcker med att fått för lite MJ under en kortare tid med.

Javisst är det så att har man en häst som har lätt att tappa hull så går det FORT!! Men tar mkt längre tid att återhämta sig, det gäller att lära sig att fodra upp i tid, veta när och varför (förr behövde min MASSA mat redan från mitten av Juli på betet, men på senare år har jag kunnat börja stödfodra senare. Det är oxå enorm skillnad på bra o dåligt bete för honom.)

men varför äre så att6 just fullblod är en ras som är ganska vanligt drabbad att dom hästarna lätt faller ur och fort?

kan de bero på att de är mer stressade av naturen?
kan det bero på att de är smalare byggda o har mindre att ta av?
Fast mitt fd fullblod var i och för sig mer lätt född än min nuvarande D-ponny, fast det finns ju alltid olikheter....

Förr gav man soyamjöl och krossat korn men enligt nyare rön så är det inte bra för hästen. Soyaolja ska vara mycket bättre. Finns ju olika kraftfoder som lämpar sig för hästar som inte behöver så mycket energi men mer protein.

Varför ska sojaolja vara bättre? Det innehåller bara fettsyror dvs ren energi och inget protein alls. Så om man vill ge lite energi men mkt protein så blir det helt galet.

Sedan håller jag inte med dig om att sojamjöl inte är bra för hästen. Varför skulle det inte vara det?

Fullblod har en högre ämnesomsättning än många andra raser + att de generellt har ett livligare temperament och rör sig mer vilket ökar förbränningen i kombination med oftast en tunnar hud och hårrem = går åt mer energi för att hålla värmen.

men varför äre så att6 just fullblod är en ras som är ganska vanligt drabbad att dom hästarna lätt faller ur och fort?

Ämnesomsättning och metabolism osv kan skilja. Nu vill jag inte svära det är så med fbl, men t ex i hundvärlden så greyhounds är ju hundarnas motsvarighet till fbl. Förbrukar betydligt mer energi i rent underhåll än sina 'andra hundkompisar'.

Handlar alltså inte om stress eller liknande, utan ligger i generna. Undantag finns givetvis.

det är väldigt enkelt faktisk: GE HÄSTEN MER MAT!

vissa hästar kräver mkt mer mat än andra, och då är det bara att fodra på.... lusern och olja är bra för hullet, och fri tillgång på hö givtetvis. en massa kraftfoder gör ofta mer skada än nytta.

vissa hästar kräver mkt mer mat än andra, och då är det bara att fodra på.... lusern och olja är bra för hullet, och fri tillgång på hö givtetvis. en massa kraftfoder gör ofta mer skada än nytta.

fast så enkelt är det ju inte alltid! Jovisst att de behöver mer protein eller mer energi!
Endel äter kanske för lite grovfoder, då får man komma på en annan lösning ex lucern.
Sen beror det oxå mkt på analysen av grovfodret, vad saknas? sen svarar ju olika hästar olika bra på olika saker. Endel behöver mer energi än vad foderstat programmen tycker, beror ju oxå på hur mkt energi de gör av med.
Endel är tex mkt känsliga för för mkt protein, men behöver lägga på överlinjen, den nöten är inte lätt att knäcka.
Min tex har svårt att komma till ro och äta mkt på en gång, det går inte bara att ösa in 5 kg hö och hoppas att han äter upp det...

Berätta allt!!!

Min häst föll ur ordentligt förra hösten. höt var enligt stallägare "jättebra", men var enligt analysen som jag gjorde urdåligt. jag "dundrade" i honom krafft protein och lucern. :p

I år började jag redan i augusti/september att stödfodra med proteinkoncentrat. väntar ännu på analysen på hösilaget. är värdena dåliga blir det nog lucernhack o proteinkoncentrat i vinter.

En häst som faller ur får inte tillräckligt med näring.

Det finns 3 anledningar;

Hästen får för lite mat i förhållande till sitt behow

Hästen har en oförmåga att ta upp/omwandla näringen som den ska aw någon anledning alt har ett sjukligt ökat behow
(problem med tänderna, problem med magsår/magkatarr/såriga slemhinnor i mage/tarm pga parasiter/läkemedelsbiwerningar, tumörer i mage/tarm, tarmsjukdom som orsakar näringsförluster (PLE; proteinlosing enteropati m fl sjukdomar), lewersjukdom, njursjukdom, tumörsjukdom med annan lokalisation, hormonell rubbning, störd tarmflora

Nån glupen inälwsparasit förbrukar en hel del näring i tarmen

PRECIS! När jag ökade kraftfodergivan (Fick Krafft grov 125) till mitt fbl fick han kolik, så jag fick tänka om helt! (1:a kolikanfallet fick han på uppvakningsavd i Ulltuna efter en operation av en tumör i bihålan, därefter har vi dragits med det till och från...) Nu går han på lucern och betfor, men lucernen är på nedtrappning pga att hösilaget är under upptrappning, har ett full gott hösilage och behöver inte fodra med något kraftfoder alls om han lyckas peta i sig 10-12 kg/dag. Endast mineraler och kalkstensmjöl var rekommendationerna från foderrådgivaren. Men... ska ha kvar betforen då han behöver lite extra energi då det är en bekväm herre när det blir att jobba lite mer =) Har även gett Krafft Oil som fungerat jätte bra för hans hull.

Om din häst är på väg att falla ur redan så kolla gärna upp proteinhalten i årets hö. Vi har haft katastrofvärden här omkring.
Har köpt krafft grön pluss och det verkar göra susen. Men det blir ju klart dyrare att ge det istället för ett riktigt bra hö.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka