Hästar som faller ur!

Sv: Hästar som faller ur!

KL

Det kan faktiskt finnas fler orsaker än för lite mat som gör att hästen faller ur.

För ett par år sedan, i samband med att jag skaffade min nuvarande hund, föll mitt fullblod ur och blev grinig. Jag begrep ingenting. Hon fick inte mer motion än vanligt, foderstaten var inte ändrad och trots det tappade hon. Jag funderade över vad som hade ändrats och det enda som inte var detsamma var att jag inte kom ensam till stallet längre, utan hade hunden med. Jag slutade ta med hunden varje dag, den följde med typ var tredje dag istället och vips blev hästen på bättre humör och började lägga på sig tills hon var sitt vanliga, positiva jag.
Gradvis accepterade fullblodet hunden som en del av vår lilla "flock" och problemet uppstod inte igen. :)

Ursäkta trådkap, men måste fråga:
Om du har en häst som behöver lägga på hullet, men inte behöver mer energi, kan man då fodra med enbart lusernpellets som kraftfoder? Får nu enbart hösilage, dock ej fri tillgång, men vi ska öka upp även detta.
Jag läste i en annan tråd att lusern innehåller förhållandevis mycket energi, jämfört med tex sojamjöl.
Är kraft protein en bättre idé att fodra med om man vill hålla nere enegimängden?

Vad är anledningen varför en häst faller ur?
Den får för lite näring genom maten.

Vad kan man göra åt det isådanafall?
Ge den tillräckligt med näring.

Finns det något man absolute kan göra för att hästen inte faller ur lika lätt?
Se till att ge den mat som hästen både äter upp och som har tillräckligt med näring i sig.

Vad är anledningen varför en häst faller ur?
Den får för lite näring genom maten.

Vad kan man göra åt det isådanafall?
Ge den tillräckligt med näring.

Finns det något man absolute kan göra för att hästen inte faller ur lika lätt?
Se till att ge den mat som hästen både äter upp och som har tillräckligt med näring i sig.

:bow::bow::bow::bow:

Enkelt och bra förklarat, detta är ju a och o, men har man en häst som lätt faller ur ska man inte glömma täcke, öka på maten vid kyla, tänka på att stress som stall byte o liknande kan påverka.
Vi förutsätter förståss att vi här bara pratar om friska hästar med kollade tänder.

men varför äre så att6 just fullblod är en ras som är ganska vanligt drabbad att dom hästarna lätt faller ur och fort?

anledningen är att fullblod kräver lite mer kunskap ang fodring och känsla än flera andra lättfödda raser, och att det ofta är orutinerat folk som inte förstår detta, som får problem med hullet.

som flera andra nu redan förklarat: mer mat behövs. helt enkelt : )

det är väldigt enkelt faktisk: GE HÄSTEN MER MAT!

vissa hästar kräver mkt mer mat än andra, och då är det bara att fodra på.... lusern och olja är bra för hullet, och fri tillgång på hö givtetvis. en massa kraftfoder gör ofta mer skada än nytta.

endel hästar äter kanske inte mer än vad dom får. min granne har ett fullblod som tappade hullet när min gick upp. hon testade med att ge mer mat men det hjälpte inte då hästen inte ville äta mer. det kan ju vara vitaminer/proteiner och sånna saker som fattas. som många rider sina hästar utan att ge dom vitaminer hellst E-vitamin och dom tappar på grund av vitamin brist sen om proteiner kan jag inte så mkt..

men jag anser att det kan vara lite elakt att skriva stort GE HÄSTEN MER MAT! då TS kan ta illa upp även om hon/han inte behöver göra det..:cool:

JAg har väll inte helt fel i de som jag säger eller? :O

Ursäkta trådkap, men måste fråga:
Om du har en häst som behöver lägga på hullet, men inte behöver mer energi, kan man då fodra med enbart lusernpellets som kraftfoder? Får nu enbart hösilage, dock ej fri tillgång, men vi ska öka upp även detta.
Jag läste i en annan tråd att lusern innehåller förhållandevis mycket energi, jämfört med tex sojamjöl.
Är kraft protein en bättre idé att fodra med om man vill hålla nere enegimängden?

Jag ger mitt fullblod lussernpellets vilket jag tycker är jätte bra :) det har hjälpt oss sen så behöver man inte så mkt foder heller :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka