Hästar som dör i sporten

Fiorano

Trådstartare
Nyligen har två fälttävlanshästar fallit döda ner efter väl utförda terrängprov. (King Artus och Cavalor Telstar). På King Artus är det bekräftat att aortan brast men ännu inte på den andra. Finns det någon undersökning man öht KAN göra på häst för att ta reda på om det finns försvagningar på hjärta och kroppspulsådern? Just för att undvika att sånt här händer allteftersom vi ställer högre krav prestationsmässigt på hästar-det kan ju innebära en stot fara även för ryttaren om hästen faller död ner ute på banan.

Sv: Hästar som dör i sporten

Man kan väl göra EKG? Har för mig att även Hickstead dog av att aortan brast? Undrar hur vanligt det är egentligen. Hur många trav/galopphästar som dör pga detta?

Man kan väl göra EKG? Har för mig att även Hickstead dog av att aortan brast? Undrar hur vanligt det är egentligen. Hur många trav/galopphästar som dör pga detta?

EKG säger ingenting om ev aortaaneurysm. På människa gör man ultraljud eller CT-angiografi.

Har för mig att det finns fakta och undersökningar som understöder teorin om att hingstar och valackar som betäckt drabbas av brusten aorta oftare än andra. någon som läst samma artikel som jag?

Jag har suttit på en (galoppör) som dog av brusen aorta, detta skedde i skritt på lång tygel ute i skogen, hästen hade inte ens gått jobb innan utan det vara bara en vanlig utetur. Urläskigt :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka