Hästar som avskyr regn..

J

JuliaAmanda

Tänkte höra om det är fler än jag som har en häst som avskyr när det regnar?
Mitt arabsto blir alldeles till sig när man ska hämta henne i hagen och det regnar, orolig. Och ska vi ut och rida i regnet så vill hon absolut inte gå ut ur stallet. Och när man väl har övertalat henne att följa med så går hon alldeles snett och försöker komma undan allt äckligt regn :P

Nu menar jag ju itne att det här är ett stort problem. Mer än söt egenskap. Men jag vill gärna höra andra dela med sig av liknande väderleksfasoner? ;)

Sv: Hästar som avskyr regn..

Japp, min kille är precis likadan. Han gillar inte alls regn. Går väll bra om det inte blåser, men minsta lilla det blåser, tvärvägrar han att gå.
Det är med mkt lock och pock som han kan tänkas följa med på ridtur i regnväder. Facktist så köpte jag mej en sådan där bomullshuva. Klippte isär en gammal regnjacka, och sydde på tyget över öronen på huvan. Sen på med den, och hästen kan då tänkas följa med ut i regnet, iaf en kort stund. problemet är att det blåser och regnar kallt, rakt in i öronen på honom. Blev mkt bättre med huvan. Dock så kan han ju gå som en ostkrok, men som sagt, bra mkt bättre med huvan.

Mitt fullblodssto hatar också regn och jag har också funderat på huva till henne. Var ute på en sväng och givetvis när jag var långt borta från stallet kom det en riktig störtskur. Hon slog nästan knut på sig själv för att komma undan regnet. Likadant om det regnar när hon ska gå ut. I vanliga fall släpper jag bara ut mina hästar, litet stall och inhägnad stallplan som leder rakt ut i hagen, men när det regnar får jag ta grimma och nästan dra ut henne.

Hon hatar det inte men hon gillar det inte misstänker jag. Är det en riktig höstdag med regn, lera och mörker vill hon bara vara ute några timmar för sen vill hon in. Det spelar ingen roll om hästkompisen (som inte bryr sig om det är blött eller torrt) står och äter. Hon vill in iaf.
Ridning i regn är väl ingen höjdare det heller.

Regn + mörker är ingen bra kombination för min häst har jag märkt...

Mitt fullblodssto hatar också regn och jag har också funderat på huva till henne. Var ute på en sväng och givetvis när jag var långt borta från stallet kom det en riktig störtskur. Hon slog nästan knut på sig själv för att komma undan regnet. Likadant om det regnar när hon ska gå ut. I vanliga fall släpper jag bara ut mina hästar, litet stall och inhägnad stallplan som leder rakt ut i hagen, men när det regnar får jag ta grimma och nästan dra ut henne.

Köp en huva, och se hur det fungerar. Min kille har till och med fått haft den i hagen, då det varit ihållande regn. Med huvan på, står han lika lugnt som de andra, med rumpan mot vinden, och mumsar hö.

Mina ogillar också regn. Den ena vill inte att det regnar i ansiktet och den andra hatar när det rinner ner i halsen på täcket.
Löser det sistnämnda med halstäcke. :)

Min förra pålle HATADE verkligen när det regnade och ville bara gå in och inte gå ut igen, lillsyrrans gamla ponny var likadan vände på stallplan och skulle in igen. Nuvarande pålle kan stå ut med det men tycker inte om det utan ställer sig vid grinden och tycker väldigt synd om sig själv...Min gamla ponny tyckte deremot att det här med väder var rätt mysigt och tyckte det var helt ok med snöstorm...

Min ISLANDSHÄST hatar regn! Han står och tittar mot huset hela tiden när det regnar ute. Så fort man visar sig så gräggar han och vill in :) Är jag ute och rider honom när det regnar är han inte särskilt positiv precis hehe...

Hehe, jag fick mig ett gott skratt när jag läste att det är så många andra hästar som också säger nej till regn. Luva var en bra ide, det har jag inte hört talas om innan.. kanske skulle sy till en sån! :idea:

två av mina hatar regn, den tredje är helt oberörd. halstäcke i hagen hjälper mkt.

jag hatar också regn så försöker undvika att rida när det regnar mkt.....

Min gillar inte heller regn... då vill hon hellre gå in, om det inte finns några stora mysiga träd att stå under... speciellt ansiktet gillar hon inte att det regnar på!

Jajamen. Min arabvalack AVSKYDDE att få regn i ansiktet. Både i hagen, när man ledde och när man red. Så vi hade en överenskommelse att vi red inte om det regnade eller snöade blötsnö.

I hans första tävlingsstart i dressyr så naturligtvis vräkte regnet ner. Älskade, rara hästen gjorde en heroisk insats genom att ändå göra som matte bad, och ta sig runt på 58%. Matte tackade för insatsen genom att stryka från nästa klass och åka hem. Han skulle inte behöva en till i regnet.

I övrigt har ingen brytt sig nämnvärt, men han AVSKYDDE nederbörd i ansiktet helt enkelt. Var inte direkt förtjust i nederbörd över huvud taget iofs, men det som verkligen störde honom var att få det i ansiktet. Kunde gå som en krabba för att slippa det, såg rätt udda ut när han kom vid intag ibland, och försökte backa sig fram eller gå på snedden för att slippa regnet.

Våran valack är inte förtjust i regn,Han kan få ont i ryggen om han är ute för mkt i regn och rusk och då kan han markera i ryggen och då rider jag han ej, ska börja med täcke dem dagarna tänkte jag,
Men i alla fall när man rider han så springer han med mulen nästan mellan fram knäna det är sant man får nästan lyfta upp han,:D men bara skarmitt

Mina hästar vill helst stå med rumpan mot vinden och regnet.
Men det fungerar att rida ut ändå trots regn.

Min ena häst tycker rysligt illa om regn. Det är ett stort och bastant halvblodssto som kan vara ganska tuff i vanliga fall. Men regn .... nej, det är pest o pina.

Jag har ett skärmtak i anslutning till hagutsläppet, och de dagar det regnar kan hon stå under skärmtaket hela dagen. Får hon täcke på sig så kan hon tänka sig att gå ut i hagen (en stor gräshage), men om regnet friskar i så går hon in under skärmtaket igen.

Och att rida henne mot vinden i ösregn är ingen större hit - så därför försöker jag undvika det ...

Min ena häst tycker rysligt illa om regn. Det är ett stort och bastant halvblodssto som kan vara ganska tuff i vanliga fall. Men regn .... nej, det är pest o pina.

Jag har ett skärmtak i anslutning till hagutsläppet, och de dagar det regnar kan hon stå under skärmtaket hela dagen. Får hon täcke på sig så kan hon tänka sig att gå ut i hagen (en stor gräshage), men om regnet friskar i så går hon in under skärmtaket igen.

Och att rida henne mot vinden i ösregn är ingen större hit - så därför försöker jag undvika det ...

Ja hon har ingenting att gå under men de har stallväggen som skyddar mot vinden!

Jajamen. Min arabvalack AVSKYDDE att få regn i ansiktet. Både i hagen, när man ledde och när man red. Så vi hade en överenskommelse att vi red inte om det regnade eller snöade blötsnö.

I hans första tävlingsstart i dressyr så naturligtvis vräkte regnet ner. Älskade, rara hästen gjorde en heroisk insats genom att ändå göra som matte bad, och ta sig runt på 58%. Matte tackade för insatsen genom att stryka från nästa klass och åka hem. Han skulle inte behöva en till i regnet.

I övrigt har ingen brytt sig nämnvärt, men han AVSKYDDE nederbörd i ansiktet helt enkelt. Var inte direkt förtjust i nederbörd över huvud taget iofs, men det som verkligen störde honom var att få det i ansiktet. Kunde gå som en krabba för att slippa det, såg rätt udda ut när han kom vid intag ibland, och försökte backa sig fram eller gå på snedden för att slippa regnet.

Hihi. Det låter precis som Zinny! Visst kan hon ta sig samman när jag verkligen ber henne men så kommer det lite extra mycket regn och en vindpust och så hoppar hon rakt upp i luften. Och liksom din arabkille är det regn i ansiktet som är värst. Burr!
Igår fick hon faktiskt gå omkring lös på upptäcksfärd i stallet istället för ut och rida. Under tiden som jag gjorde stallsysslorna..

Min valack på 5 år HATAR alla typer av vattenansamlingar! Det största problemet har han i hagen! Första delen av hagen närmast öppningen är grusad så där är inga problem att stå, men nästa del är lerig och där har bildats en stor vattenansamling. I början kunde pållen snika längs kanten, men tillsist fanns det liksom ingen kant kvar. Sen började han hoppa jämfota svanhopp över vattnet, dessvärre blev det även för långt för att hoppa över. Så när alla hästar blev utsläppta i hagen stod min pålle ensam kvar och gnäggade för att han inte ville gå över vattnet. Det tar ungefär en timma för honom att besluta sig för att gå över. Häromdagen stod han och hoppade jämfota och skriade i frustration. När jag gick ut och smackade på honom tog han bara ett par varv i trav på den grusade delen samtidigt som han ruskade på huvudet av irritation. När han är lös i ex paddocken följer han mig som en hund, så även här, tills vi kommer till kanten. Därefter vill han INTE sjävmant gå med. Leder jag honom i grimma och grimmskaft går han med utan knat.

Jag måste ju säga att jag tycker synd om honom och undrar om det finns något jag kan göra för att underlätta för hans fobi eller om han helt enkelt kommer lära sig själv i och med allt regn och all lera. Tilläggas bör att han kommer från Danmark och kanske har de mer sand i sina marker vilket filtrerar bort vattnet lite bättre. Vad tror ni? Eller har någon tips att hjälp honom?

Han hatar även regn. När det regnar kryper han ihop och drar ner huvudet och vill inte gå. I förra veckan kom det en störtskur (ja det regnade inte lite) när vi precis skulle rida för tränare. Hästen bara bromsade mer och mer och mer för att tillsist vägra gå. Första halvan av passet gick därför åt till att jag skulle trava i ett friskt tempo runt fyrkantsspåret samt försöka övertyga herrn om att visst gå i vattennsamlingen i paddocken. :eek:

:D:laugh::D:laugh:visst är det charmigt!!!!!!

Vår älskade gamling blev väldigt bortskämd de sista åren och fick bestämma själv om det mesta.
Vi hade då ett stall där det gick att släppa ut hästarna i hagen bara genom att öppna dörrarna mot baksidan.

Han tvärvände och gick tillbaka i sin box om det var dåligt väder.
När så de andra hästarna ändå gick ut gick han motvilligt fram till ytterdörren igen, men där blev han stående.
När vädret blev bättre knallade han ut, men många gånger blev han stående i dörröppningen hela dagen.

Som sagt, mycket charmigt.......

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar