Hästar som äter havre "bilder"

M

Mistrelle

Skulle vilja se bilder på hästar som enbart äter havre, hö och ev. mineraler.
Visst kan de oxå va fina, blanka och välmusklade?
Det har ju blivit lite hysteri runt foder och hur man ska fodra...
Förr gick ju de flesta hästar på havre.

Så släng in lite bilder på era havremoppar ;)

Sv: Hästar som äter havre "bilder"

23751662.jpg

Han får hö, havre, mineraler och även lite betfor.. Och halm också för att han ska ha något att göra (har tendens att väva).. De flesta av ridskolans hästar får hö, havre, mineraler, betfor och även halm och de är friska & välmående!

Allt beror på...kan ge två exempel!

Ridskola 1, där jag red när jag var liten, gav sina hästar hö och havre. Olika mycket beroende på storlek. Oftast fanns en foderstat gällande hö för små ponnier, stora ponnier och hästar. Höet mättes i "kakor", och inte i kg. (När man balar hö i små balar blir det ju sammanpressade "kakor"). Sen fick hästarna olika mycket havre beroende på hur pigga dom skulle bli. Man anpassade fodergivan efter hull och "pigghet".

Alla hästar funkade, men hade beroende på höskörden mer eller mindre proteinbrist. På den tiden pratade man aldrig om att man skullle räkna foderstat, eller ge andra foder. En häst åt hö, havre och mineraler plus ev. betfor, så var det bara!

Ridskola 2, där jag var inhyrning för något år sedan, fodrade sina hästar med hö, och havre. Där hade man analys på höet, och det var proteinrikt. De hästar som behövde mer energi, fick anpassad mängd havre. Vissa hästar fick nästan ingen havre alls, bara lite skrammel i krubban. Ponnierna fick lite halm, för att höet var för kraftigt, och de behövde inte så mycket protein. Alla hästar var fina i hullet, och välmående. :)

Alltså, båda ridskolorna använde samma foder, men med helt annorlunda resultat. Allt beror på vad det innehåller. Man kan inte ge samma giva år efter år och tro att det ska ge samma resultat. Proteinet spelar roll, så är det bara!!

Kanske vill du poängtera att man inte behöver krångla till allt, och ge dyra foder, och så kan det ju vara... men att se hö och havre som ett "funkar-för-alla-hästar-foderstat" kan man inte göra. Argumentet "det har man alltid gett hästar" funkar inte! Allt var inte bättre förr...;)

men att se hö och havre som ett "funkar-för-alla-hästar-foderstat" kan man inte göra. Argumentet "det har man alltid gett hästar" funkar inte! Allt var inte bättre förr...;)

Det är väl också så att det är mkt olika i olika länder? Hö och havre ger vi hästarna i Sverige men jag är ganska säker på att det inte är så i alla länder.

Men om man inte ger någon havre alls? Får man då vara med?

Den här hästen går på analyserat hösilage, en liten skvätt betfor, en skopa mineraler och lite morötter. Inget kraftfoder, trots att hon rids fyra - fem dagar per vecka. Hon är både blank, välmusklad och pigg.

24382031.jpg

Det är väl också så att det är mkt olika i olika länder? Hö och havre ger vi hästarna i Sverige men jag är ganska säker på att det inte är så i alla länder.

Stämmer! Nu vet jag inte riktigt hur det skiljer sig...bara att det gör det! ;) Det är någonstanns man ger mycket majs t ex! :)

Men om man inte ger någon havre alls? Får man då vara med?

Den här hästen går på analyserat hösilage, en liten skvätt betfor, en skopa mineraler och lite morötter. Inget kraftfoder, trots att hon rids fyra - fem dagar per vecka. Hon är både blank, välmusklad och pigg.

24382031.jpg

Jag vill ha ditt hösilage!

Det tror jag, det :D

(De andra tre är lika blanka, men betydligt mer långhåriga så det syns inte)

Verkligen jätte fina hästar!
Som sagt man ska nog inte krångla till det...

nu får denna hästen korn och inte havre, men hon kanske får vara med ändå? hon äter alltså korn, hö, mineraler och betfor.

mella421.jpg

mella1021.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 597
Senast: Pratsch
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.