Sv: Hästar som äter havre "bilder"
Allt beror på...kan ge två exempel!
Ridskola 1, där jag red när jag var liten, gav sina hästar hö och havre. Olika mycket beroende på storlek. Oftast fanns en foderstat gällande hö för små ponnier, stora ponnier och hästar. Höet mättes i "kakor", och inte i kg. (När man balar hö i små balar blir det ju sammanpressade "kakor"). Sen fick hästarna olika mycket havre beroende på hur pigga dom skulle bli. Man anpassade fodergivan efter hull och "pigghet".
Alla hästar funkade, men hade beroende på höskörden mer eller mindre proteinbrist. På den tiden pratade man aldrig om att man skullle räkna foderstat, eller ge andra foder. En häst åt hö, havre och mineraler plus ev. betfor, så var det bara!
Ridskola 2, där jag var inhyrning för något år sedan, fodrade sina hästar med hö, och havre. Där hade man analys på höet, och det var proteinrikt. De hästar som behövde mer energi, fick anpassad mängd havre. Vissa hästar fick nästan ingen havre alls, bara lite skrammel i krubban. Ponnierna fick lite halm, för att höet var för kraftigt, och de behövde inte så mycket protein. Alla hästar var fina i hullet, och välmående.
Alltså, båda ridskolorna använde samma foder, men med helt annorlunda resultat. Allt beror på vad det innehåller. Man kan inte ge samma giva år efter år och tro att det ska ge samma resultat. Proteinet spelar roll, så är det bara!!
Kanske vill du poängtera att man inte behöver krångla till allt, och ge dyra foder, och så kan det ju vara... men att se hö och havre som ett "funkar-för-alla-hästar-foderstat" kan man inte göra. Argumentet "det har man alltid gett hästar" funkar inte! Allt var inte bättre förr...