Hästar som är själva...

Nemo

Trådstartare
Vad tycker ni om att en del hästar går ensamma, både står själva i stall och i hage? Alla har ju inte "tillgång" till hästkompisar. Några erfarenheter?
Har funderat på detta, har haft häst som stått själv och med hästkompis, och båda delar fungerade bra för henne, men var hon "unik"?

Mvh Emma

Sv: Hästar som är själva...

Givetvis FUNGERAR det att ha dem själva men det är definitivt ingen bra lösning! Hästar är flockdjur o har behov av varandra. Skulle aldrig ha en häst själv dygnet runt, tycker det är på gränsen till vanvård!

Min häst har ett annat beteende än andra hästar. Förstår inte deras signaler, när han ska backa undan eller när de tänker gå till anfall. Därför fungerar han endast med vissa typer av individer. Och nej, jag tycker inte det är vanvård att hästen går själv om den har hästar runt omkring sig i hagar precis intill.

Hästarna som inte fungerar med andra hästar då? Elaka osv.
Ska de få gå kvar i den stora hagen med de andra och vara en fara för både människor och hästar i den hagen? Bara för att det är en "dålig lösning" eller "vanvård"?

Senast ändrad:

vi hade vårt ena sto ensam i ett år när vi hade köpt henne och innan det blev fler hästar.
Såhär i efterhand så ser man ju hur mycket roligare det är med fler hästar i hagen. Däremot i stallet så har hon en del hyss för sig nu som hon itne hade när hon var själv.
Hon fick också mycket mer uppmärksamhet när hon var själv, och edt gillade hon. Så jag tror att för henne så funkade det att vara själv, men det är såklart roligare med kompisar.
Vissa hästar funkar itne alls utan sällskap. Lite individuellt skulle jag vilja säga.

Min häst går ensam i sin hage sedan snart tre år. Hon har hästar runt sig, i flera olika hagar, så hon är alltså inte ensam på gården.
Anledningen till att hon inte går med andra hästar är att hon sparkade en annan häst så illa att det kostade ägaren 25000 kronor utöver vad försäkringen täckte. Mitt försäkringsbolag (ansvarsdelen i min hemförsäkring) gick in och ersatte fullt ut - trots att jag inte varit oaktsam.
Jag är inte särskilt intresserad av att låta detta upprepas, jag misstänker att försökringsbolaget inte skulle vara så generösa en gång till.
Om en månad flyttar jag till egen gård, och då får min häst en hagkompis. :)

Immer

Tycker det är vanvård att hästen HELT ensam på en gård, dock inte att ha den ensam i en egen hage.

Isåfall vanvårdar jag min fånghäst, han går ensam större delen av året

Att ha häster själva år ut och år in tycker jag är fel. Att dom står själva i stallet eller år själv i en hage en kortare period pga. tex sjukdom tycker jag är ok. Alla våra hästar kan stå själva både i hage och på stall. Det anser jag att alla skall kunna.

Ryver skrev:
Tycker det är vanvård att hästen HELT ensam på en gård, dock inte att ha den ensam i en egen hage.
På frågans formulering framgick det att det var helt ensam som menades, står ensam i stall o hage...att ha en egen hage med stallkompisarna runt är en väldig skillnad

Skillnad på ENSAM och ensam. Att gå i egen hage med kompisar runtikring är väl en sak, men att bo utan ngt som helst hästsällskap är en annan femma

När jag ser hästar som går ensamma tycker jag otroligt synd om dom.
Alltså hästar som inte ens ser några andra hästar.

Jag gillar inte att man har häst själv. Jag anser att hästar är såpass beroende av en flock att det inte är god djurhållning att ha dem solo. En häst jag var medryttare på fick stanna hemma själv och tas om hand av mig när de andra i hagen var borta en vecka på semester med sin matte o husse. Visst klarade han det, men för varje dag var han alltmer beroende av mig och sista dagarna stod han bara i vindskyddet och hängde tills jag kom. Han blev dessutom slöare att rida. Däremot tycker jag det absolut är viktigt att lära hästar att kunna vara själva några timmar upp till en dag - helst i hagen, utan att bli helt "galna".

cirkus skrev:
Skillnad på ENSAM och ensam. Att gå i egen hage med kompisar runtikring är väl en sak, men att bo utan ngt som helst hästsällskap är en annan femma
Precis vad jag menade..fast du hittade orden bättre :smirk:

Min fullblodskille står fn. ensam i väntan på att min andra häst ska anlända. Han har stått själv i två veckor nu o det blir en vecka till innan han får sällskap, tyvärr..
Han klarar det, visst. Men han har fram tills igår varit ovanligt loj o deprimerad. Han äter långsammare och mindre med. Han lyssnar intensivt på allt o är mera spänd.
Inget jag rekommenderar.
Jag försöker hålla honom sällskap då o då, men han har inte förrän igår direkt uppskattat mina försök. Men då ville han leka o mysa lite extra. Precis i början när vi flyttade till detta hus så stod han ensam i ca en månad innan vi hittade sällskap, men då var han mera kärvänlig mot mig redan från början.
Hoppas bara att kemin stämmer mellan den nya också, skulle vara tråkigt att behöva dela av hagarna...

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17