Hästar rivna av vildsvin

(SVT Smålandsnytt)
Två hästar på ridklubben Udden i Rockneby, utanför Kalmar, tros ha attackerats av vildsvin under onsdagsnatten. - När den ena hästen skulle tas in igår eftermiddag stod den på tre ben och vägrade gå, säger Carina Reje Eklund,...

Läs mer...

Sv: Hästar rivna av vildsvin

Det är knappast troligt att vildsvin attackerar hästar. Som grisuppfödare sedan 1994 och med ett starkt intresse för vilda svin så har jag nog mer på fötterna än den där veterinären som påstår detta.

Har dessutom haft mina hästar på naturbeten i många år där det varit väldigt mycket vildsvin och hästarna har alltid varit helt lugna och tillfreds i området, De skulle rimligt vis uppvisa nervositet om de störts av svinen.

Även jag är mkt tveksam, varför i hela fridens namn skulle ett vildsvin ge sig på en häst.
PL

Även jag är tveksam...Mina hästar har under 15 års tid gått i hage där det vistats vildsvin dagligen utan problem, skulle om möjligt kunna vara en sjuk eller skadad gris som har fått "snedtändning" om den blivit skrämd eller trängd men det känns också långsökt...Jag har tom ridit in i flockar med suggor och kultingar utan att de visat tendens till annat än att fly undan (på matplatser utmed skogsvägar)

Svarar alla

Jag jobbar på Udden och har min häst där, och har sett såren på iaf den ena hästen. Vi tyckte också att det lät lite konstigt med vildsvin först, men ingen kan komma på något annat djur som skulle kunna ge sår som ser ut på det viset; både typ bitmärken och något som ser ut som en reva efter en bete eller liknande, plus att infektionen kom så fort. Till saken hör att det jagas älg i skogen överallt runt ridklubben, så det är en del jägare ute och rör sig, vilket skulle kunna stressa upp vildsvinen. Om man sedan antar att tex en sugga med kultingar kommit in i hagen av misstag (vi har inte någon ström till undertråden, så det är inte alls omöjligt)... (Kan tillägga att det inte var under natten; då är alla hästarna inne, utan på förmiddagen)

Även en sugga med kultingar skulle INTE se en häst som ett hot. Vildsvinen ser våra större tamdjur som häst, ko etc ungefär som de betraktar älgar, vuxna rådjur och hjortar. För stora att äta och ofarliga.

En stressad sugga skulle bara springa förbi en häst.

Dessutom så är grisarna mest nattaktiva, om dagen så ligger de helst och trycker inne i täta buskage. Tror inte att jägarna stressar upp vildsvinen så mycket om de ligger på pass efter älg. Man jagar ju då på ett helt annat sätt och hundar som ska gå på älg är sällan tränade på svin. Det ska särdeles speciella & modiga hundar för att driva svin.

Jag har fö själv fått en suggas hörntand rakt in i knät en gång såpass att man kunde stoppa in en tops flera centimeter och hålet var av en blyertspennas bredd. Till glädje som kuriosum för alla på vårdcentralen. Men jag upplevde det inte som om jag fick värre infektion än vid ett vanligt sår av motsvarande storlek.

När en gris anfaller på allvar biter den sällan. Den rusar på och stöter med trynet och med betarna. Så om där är bitmärken så talar även det mot gristeorin. Har förra veckan haft galtslagsmål här. En galt kom lös och tog sig in i den andres hage. Förloraren var dugligt blåslagen av trynstötar, dessutom hade han en del rispor av vinnarens betar, som tur var inga djupare stöt hål.. Men INGA bitmärken. och nu talar vi om ett fullskaligt slagsmål, två vuxna galtar emellan. bägge har hyfsat stora betar. Och dessutom slogs de om damerna som gick i näraliggande hage. Alltså ett slagsmål utan dess like, något som inte jämföras kan med att en störd gris springer undan och passerar ett annat djur under sin flykt.

Senast ändrad:

(vi har inte någon ström till undertråden, så det är inte alls omöjligt)...

Varför ingen ström på tråden?
Jag rekommenderar starkt att om det nu är vildsvin runt omkring att sätta på strömmen på undertråden. Och eventuellt sätta upp ytterligare en tråd så det är en tråd ca 25-30 cm över marken. Jag hade problem med vildsvin då de gick in i sommarhagarna och bökade sönder och de kan med lätthet förstöra ett halvt hektar bete på en natt. Men efter att ha satt upp ytterligare en tråd samt strömmen på året om har det inte varit ett enda spår i hagarna.

Vildsvin är ett h-vete även om de nu inte har attackerat hästarna för något säkert svar lär bli svårt att få, veterinären i tv-inslaget sa ju att hon inte hade någon erfarenhet av vildsvin och vildsvinsskador. Eftersom ingen såg händelsen och hästarna tyvärr inte kan säga vad det var så blir det bara spekulationer.
Så på med rejält med ström på staketet och hitta en intresserad jägare, finns även fällor till vildsvin. Vildsvin är faktiskt inte så dumt på middagsbordet. Det är dessutom klimatsmart att käka skadedjur ;)

Svarar alla

Jag jobbar på Udden och har min häst där, och har sett såren på iaf den ena hästen. Vi tyckte också att det lät lite konstigt med vildsvin först, men ingen kan komma på något annat djur som skulle kunna ge sår som ser ut på det viset; både typ bitmärken och något som ser ut som en reva efter en bete eller liknande, plus att infektionen kom så fort. Till saken hör att det jagas älg i skogen överallt runt ridklubben, så det är en del jägare ute och rör sig, vilket skulle kunna stressa upp vildsvinen. Om man sedan antar att tex en sugga med kultingar kommit in i hagen av misstag (vi har inte någon ström till undertråden, så det är inte alls omöjligt)... (Kan tillägga att det inte var under natten; då är alla hästarna inne, utan på förmiddagen)

Kan det inte ha varit en älghund på villovägar då som försökt "ställa/Driva" hästarna och som kan ha bitit dem i bakbenen (har sett en del hundar bete sig så) Rispor kan ju även uppstå av hörntänderna... Har väldigt svårt att se att en gris skulle försöka flertalet gånger att bita, det stämmer inte med deras beteende...

Liknande trådar

Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är...
2
Svar
22
· Visningar
3 157
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar