- Svar: 15
- Visningar: 2 113
Den stora djurrättsorganisationen PETA (People for Ethical Treatment of Animals) skriver i det senaste numret av tidskriften Peta Global att hästar dör i tusental på tävlingsbanor runt om i världen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem bryr sig om dom stollarna? Förutom att de ställer till en hel del oreda o skada, samt vars yttersta mål är att inga djur skall kunna ägas o att alla skall vara veganer. Släpp ut alla hästar, kor, minkar etc..
Internationell djurvälfärd skulle må bättre utan dessa stollar.De skapar ju rubriker och försöker skapa debatt.
Av och till lyckas de ju skapa debatt bland andra "djurvänner".
Jag tycker att det är problematiskt att debatt skapas på ett väldigt polariserat sätt - visst finns det saker inom häst-tävlande som går att diskutera. Exempelvis såg en av de svenska VM-distans-hästarna väldigt tanig ut på ett foto som lades ut. Inte fin, faktiskt. Och det var inte ens aktivister som lade ut den bilden.
Betslingar som är hårda, nosgrimmor som dras åt hårt.
Det finns skäl att ifrågasätta en del skick och bruk, och vi borde välkomna debatt.
Samtidigt som "skandalskriverier" och överdrifter inte ger ett speciellt positivt diskussion/debattklimat och därför riskerar att förstöra och polarisera i stället för att öppna.
Internationell djurvälfärd skulle må bättre utan dessa stollar.
Finns flera, utmärkande för dem är att de inte länkar till, eller skriver om PETA.Borde finnas ett mer jordnära alternativ än denna typ av organisationer. Någon som vet om en internationell djurrättsorganisation som har mer fokus på kunskap, djur, natur och kretslopp?
Jag tror Ridsport ska ha respekt för folks åsikter och lyssna.
Jag tror Ridsport ska ha respekt för folks åsikter och lyssna.
Bara som ett exempel på hur svårt det är med diskussioner om djurvälfärd...För att inte tala om att tjurfäktning (nej, jag vet; inte hästar men väl offentligt sanktionerat djurplågeri)...
Bara som ett exempel på hur svårt det är med diskussioner om djurvälfärd...
En tjurfäktingstjur som dör i arenan är sex år gammal. Den har gått ute i flock hela sitt liv (man håller dem sju och sju. Det går åt sex tjurar för en tjurfäktning och man har en i reserv). De lever ett avsevärt bättre och längre liv än den stora majoriteten av nötboskap i den globala livsmedelsproduktionen. Transporterna sköts normalt OK - eftersom tjurarna måste komma fram hela. De har mat och vatten och reser med djur de känner- till skillnad från många nöt som ska bli mat. Slutet på slutet är dock gräsligare.
Produktionen av tjurfäktningstjurar ger som biprodukt också ett OK nötkött. Man håller även kor och kvigor ute. Marginalland - våtmarker - utnyttjas, ofta utan utdikning (att fåglarna finns kvar i Camargue är också till del en biprodukt av boskapsskötseln, som kan drivas som den görs pga tjurfäktningarna i Spanien och i Frankrike).
Nu är jag naturligtvis mot tjurfäktning - andra varelsers dödskamp SKA inte vara ett nöje! Men jag ströp inte en enda fransk bonde när jag besökte deltat. Och jag lät inte som PETA