Hästar på rymmen - Låt vara??

Sulax

Trådstartare
Jag undrar om detta är vanligt förekommande. Jag är inte hästägare själv men har varit hästmänniska hela mitt liv.
Där jag bor, på landet, finns tre hästgårdar i närheten. senaste halvåret har det varit hästar på rymmen ett tiotal gånger. Snäll som jag är, fångar jag in hästen om det går och/eller ringer ägaren eftersom jag oftast vet vems häst det är.
Flera gånger får jag till svar: Låt hästen vara så kommer jag om 45 minuter, eller låt hästen vara så fixar jag det i eftermiddag, jag ska bara äta frukost så kommer jag sen osv.

LÅT HÄSTEN VARA LÖS????
Gör man så? Hur glad blir bonden när hans åkrar trampas ner? Eller husägare i omgivningen som får trädgårdar nertrampade?
Inte en enda gång får man heller ett "tack"!

Hur gör ni? OM en snäll granne som dessutom är hästvan, fångar in din häst som är på rymmen utan att du vet om det och ringer dig....ber du de släppa hästen igen vind för våg och skiter i att du själv är en timme bort?

Där jag bor är det dessutom två större bilvägar som omringar vårt område. Det har förekommit mer än en gång att hästar tagit sig ut till dessa vägar.

Så..min fråga är bara. Överreagerar jag på nonchalansen hos hästägare där jag bor? Eller brukar det vara så? Är det inte så stor fara, som jag anser det vara, med hästar på rymmen?

Sv: Hästar på rymmen - Låt vara??

Jag kommer på studs och tackar för hjälpen. Sen så skäms jag ögonen ur mig om hästen trampat upp något och ber så hemskt mycket om ursäkt och frågar om det är något jag kan göra.

Inte okej att låta hästar eller andra djur gå vind för våg. Det kan ske olyckor.

Personligen så anser jag att ju snabbare hästen fångas in desto bättre och jag skulle vara mycket tacksam om någon tog tag i situationen om det gällde min häst och sedan ringde mig.

Jag har många gånger fångat in lösa hästar och sedan promenerat med dem till ägarna. Har majoriteten av gångerna fått ett stort tack, men en gång minns jag särskilt. Det var när jag var hos min mormor en sommar och en stor brun häst stod och betade på en fotbollsplan som ligger intill en bilväg som ofta trafikeras av stora timmerbilar. Jag var väl 15-16 år vid tillfället och bestämde mig för att ta reda på hästen. Min mormor visste vart den bodde så jag gick dit med hästen, den hade som tur var en grimma på sig så det var inte svårt att få tag på den. Väl på gården så ser jag en tom men stängd hage. Ser inga människor i närheten så jag tar med hästen till huset och knackar på dörren. Där möts jag av en redigt alkoholpåverkad kvinna som inte verkar förstå vad jag menar över huvud taget men ber mig ställa in hästen i hagen. Lite ställd förflyttade jag mig mot hagen och stängde in hästen där.

Fick senare veta att det inte var kvinnans häst, utan hästen tillhörde en tjej som hyrt in sig på sommarbete där (tack och lov). Så det förklarar väl bristen på tacksamhet i detta fallet.

Jag håller med, och skulle dessutom skämmas över att jag haft så dåligt stängsel att de tagit sig ut.

Låta en häst vara lös?
Aldrig! :crazy:

Om det skulle vara en ägare som upprepade gånger inte bryr sig eller tar det på allvar..så hade jag ringt polisen i stället nästa vända hästen eller hästarna är ute. Tillslut kanske det blir dyrt för den late ägaren så att den börjar ta saken på allvar..
(Vet inte om det inträffat ännu, men det är straffbart att inte ha tillräckligt bra staket till sina djur)

Hur tänker folk? Lösa hästar kan orsaka allt från trasig gräsmatta till seriekrock ute på motorvägen med både död häst och kanske döda människor som konsekvens..

Själv skulle jag åka på studs nästan oavsett vad jag gjorde eller befann mig om jag fick samtal om att min häst var ute lös och ingen velat/kunnat ta in honom. Jag skulle känna en oerhört stark oro över hästen men också omgivningen eftersom att jag iaf alltid har i bakhuvudet vad en lös häst kan ställa till med.

Senast ändrad:

Jag släpper allt jag har och åker, dom få gånger mina rymt.

Där jag bodde söderut rymde shettisen en gång och sprang över en grannes gräsmatta så det blev lite hål. Jag bad om ursäkt och ville ersätta men dom var glada och tyckte in det det gjorde något, men jag fyllde ändå igen hålen ordentligt.

Framförallt är jag orolig att hästen ska bli påkörd eller trassla in sig i något.

svarar er alla....

Ok, med vetskapen om att det faktiskt finns folk som är tacksamma för det så kommer jag fortsätta fånga in de lösa hästar jag träffar på. Kanske inte så mycket för att vara sjysst mot de ägare som är nonchalanta utan för att skydda hästarna och omgivningen från olyckor. ;)

Hoppas dock de håller sig i sina hagar i fortsättningen.

Självklart fångar in och meddelar ägaren ...

Gäller även andra djur såsom kor, grisar, HUNDAR osv om jag ser dessa lösa vid vägen....

Undantaget är hyresgästens hund. Hon vet att den är vid vägen och skiter i det då skiter jag åxå i det. Hennes ansvar och är den där är den iaf inte i mitt stall och skiter :meh:

Och självklart släpper jag de jag har för händerna och tar hand om mina egna djur om det skulle va så (alt inhyrda om jag har hand om dem, är det inte mina inhyrda se ovan att jag fångar in och hjälper till).

Senast ändrad:

Beror på vems häst/hästar som är lösa.
Normalt fångar jag dem och försöker få dem på rätt plats igen.
Men en viss person i min närhet har hästar på rymmen ofta, framförallt vintertid då de har världens sämsta staket i knähöjd och dessutom för lite foder så de är mer utanför än i hagen.
Ägaren gör inget åt saken trots upprepade tillsägelser så nu kanske jag orkar ringa/smsa när de är på rymmen.
Är dessutom en 70 väg intill hagen där både personbilar, bussar och lastbilar ofta kör för fort så det är bara en tidsfråga innan det händer något tråkigt.

Varför ringer du inte polisen?
Den bild du förklarar innebär ju ev fara för allmänheten.

Jag hade ringt dem nästa gång så får dem ta upp en anmälan och när de väl kommer ut så lär de se hur dåliga staket som finns - vilket gör att ägaren troligen tvingas åtgärda staket om denne inte vill böta.

Så hade jag gjort om vederbörande vägrat lyssna.

Om jag hade fått det svaret när jag fångat en lös häst, hade jag ringt polisen. Det är farligt med lösa hästar, särskilt om de kommer ut i trafiken. De kan trampa ner barn, hundar, ja, det kan hända rätt många olyckor när så stora djur är lösa. Och då har jag ändå bortsett från materiella skador som gröda och trädgårdar.

Verkar som hästägarna i dina trakter hade mått bra av ett samtal med farbror polisen, som kommer och återlämnar hästar.

Det var det dummaste jag läst på länge. Detta hände i det stallet vi har häst i så sent som i förra veckan. Satte mig i bilen på en gång och körde ut, hästen som tagit sig ut hade kommit tillbaka tack vara grannar. Inte sjutton hade varken ägaren, jag eller nån annan i stallet sagt "Låt den vara", vad som helst kan ju hända under den tiden det tar för ägaren att komma på plats. Det var inget annat än tacksamhet för grannarnas hjälp, även om det inte var min häst som kommit lös!

Varför ringer du inte polisen?
Den bild du förklarar innebär ju ev fara för allmänheten.

Jag hade ringt dem nästa gång så får dem ta upp en anmälan och när de väl kommer ut så lär de se hur dåliga staket som finns - vilket gör att ägaren troligen tvingas åtgärda staket om denne inte vill böta.

Så hade jag gjort om vederbörande vägrat lyssna.

För att hästägaren är djurskyddsinspektör och hävdar att det inte är något fel på staketet :meh:

Trots att hen har åtminstone en kollega som håller med mig så väljer de att hålla varann om ryggen. Lätt frustrerande.

Då skulle det vara ytterligare en anledning för mig faktiskt...

Har man en sådan yrkestitel måste man ju hålla sig inom minimum kraven själv..eller riskera att få sin yrkesroll ifrågasatt.

Man tar sig för pannan... för någon månad sedan hade mina två vilddjur rymt när jag kom hem strax efter skymningen och sedan stuckit över den trafikerade vägen, med oklar uppfattning om vart de tagit vägen sedan. Mina hjältegrannar hade försökt få tag på mig, men jag hade inte hört att det ringde när jag var på väg hem från jobbet utan mötte dem först när jag kom hem.

Jag var så förtvivlad att jag var illamående och det tog nästan en timme innan hästarna hittades 2 km hemifrån invid en grusväg där jag brukar rida - till min enorma lättnad oskadade och utan att ha skadat någon annan/något annat än trampat runt i lite åkrar (mest mina egna). Jag hade kunnat falla på knä för mina grannar som dels försökt få tag på mig, dels ringt och varnat hos polisen och dels ställde upp en fredagskväll med att åka runt och leta efter djuren. Ytterligare ett par grannar och bekanta (alla hästägare) bidrog också på eget initiativ med att åka ut och söka efter hästarna i närområdet.

Jag vet inte vad jag hade gjort utan dessa, och tillbringade lördagen med att åka och handla varsin flaska Amarone som jag sedan åkte runt och levererade till mina räddare i nöden med ett genuint tack. Resten av lördagen gick åt att stänga om hagen till TRE trådars höjd, med den översta på cirka 165 cm (mot tidigare två upp till 115-120 ungefär). Att inte ens kunna tacka för hjälpen är ju bortom all pinsamhet! (dvs du borde ha många flaskor Amarone att inkassera.... )

Senast ändrad:

Kl
För ett par år sedan bodde det en tant granne med stallet, hennes islandshästar var på rymmen gämt. Vet inte hur ofta jag hittade dem. På vintern rymde de för att de var så törstiga då hon inte gav dem vatten. När man då kom med 5-6 hästar i släptåg kunde hon be att man skulle gå med dem till olika hagar jätte långt från stallet. Tillslut släppte jag bara in dem i varsin box och hoppades att någon skulle se dem. Aldrig att hon tackade, tog nästan för givet att alla utom hon skulle fånga hennes hästar

Förra året kom mina lösa en gång, tråden var av och indragen i hagen så misstänker att älgarna varit framme. En granne såg dem på en åker nära hagen, självklart tackade jag redan när han ringde. Sedan gick jag dit och tackade igen och kollade om de varit inne och trampat i trädgården, vilket de som tur var inte varit. Hade de varit där hade jag erbjudit mig att reparera eller ersätta skadorna.

Dom gånger mina stora varit ute har jag kommit med en gång och tackat för att jag blivit uppringd.

Ponnyn har jag däremot givit svaret tack men hon kan vara ute då hon ett tag gick ur hagen igen innan man hunnit stänga grinden:meh: ( hon lämnar inte gården, finns inga stora vägar och åkrarna är våra) ponnyn brukar beta uppfarten lös ibland när jag är hemma.

Fick senare veta att i det senaste fallet, när en häst var lös och jag ringt ägaren, sa ägaren att de var på väg ut men de valde att strunta i att åka ut över huvudtaget utan lät andra sköta det hela...utan ett tack ens. SÅNT gör mig sur. De andra som kom för att hjälpa till sa att jag kunde åka för jag hade finkläder på mig och var på väg bort och de hade läget under kontroll eftersom de var flera. De trodde ju även att ägaren var på väg....

Jag hade blivit otroligt tacksam om någon hade ringt eller eller fångat in min häst om han kom lös. Hade även försökt fånga in andras hästar om dom är lösa, dom kan ju skada sig något otroligt om dom far runt lösa.

Jag fångade en häst som var på rymmen när jag red på ridskola. Ägaren blev jättearg och röt åt mig att jag minsann inte skulle röra hennes häst. Efter det har jag varit försiktig med vilka hästar jag har fångat in.

Om någon hade fångat in min häst om hon hade rymt hade jag varit evigt tacksam. Jag hade kommit direkt och hade inte kunnat sluta tacka den som fångat min häst. Jag hade även skämts för att jag inte hade bättre koll på hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 952
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar