Svar ja, men de som tar unghingstar vet i regel sitt ansvar och hanterar det därefter. När det kommer till installning, så har stallägaren en visst ansvar. Att stalla in en hingst kräver ju lite mer hage än eltråd av tex modell äldre, är man beredd på att ta emot hingst bör man ju då också ha hagar därefter.
Det är den sk vårdnadshavaren som har ansvaret, om ägaren stallar in sin häst på kollektivstall så är ju det en väsentlig skillnad. Men yttersta ansvaret kan även falla på stallägaren, har man inte hagar för att ställa en hingst i bör man ej heller ta emot en sådan.
Stoägaren kan alltid kräva hingstägaren på ersättning, om inget särskilt avtal har skrivits mellan stall/hingstägare får ersättnings anspråken iså fall gå vidare från hingstägaren till stallägaren.
Jag känner till ett fall där man tillämpat dessa regler, hingsten kom lös och hade sig en rejäl hedersstund bland damerna. 7 st närmare bestämt, alla sprutade sina hästar omgående och krävde ersättning för detta. Hingstägaren ville inte kännas vid ersättningsanspråken, och hänvisade vidare till stallägaren. Det gick faktiskt så långt som till förlikning, mellan advokat och en bisittande domare.
Här menade man att hinstägaren hade ett stort anvar, då det ställer ett större krav än vad det gör om man är ägare av sto/valack. Även stallägaren hade då ansvar genom att denne stallat in en hingst, och i en hage som inte ansågs vara tillfredsställande.
Jag tror att det finns en beskrivning på jordbruksverket, hur en lämplig hingsthage skall vara utformad.
Hingstägaren betalade sprutorna, och sen vet jag inte om h*n gjorde vidare anspråk.