Hästar och mat

Fossing

Trådstartare
Liten fundering om vad hästen tycker om en när man ger den mat... Jag menar nu alltså utfodring i box, hage och krubba och inte handmatning.

I flocken är det ju så att när en annan häst ger bort sin mat visar den att den är lägre i rang, inte sant? Vad tror ni, tror ni att hästen fattar att vi ger den mat för att den måste ha mat, liksom. Det finns ju en hypotes (i något av de senaste numren av hästfocus) att hästen förstår när vi tar på den för att vi måste (borstning, visitering osv) och därför inte tolkar det som beröm. Kan samma sak gälla för fodring?
Eller tror ni att vi visar att vi är lägre i rang än hästen när vi ger den foder? Den kan ju inte veta att vi egentligen inte vill ha maten själva..

Liten fundering bara. vad tror ni? Har ni tänkt på det här öht?

Sv: Hästar och mat

En häst med hög rang kan, om den vill, bara gå och ta en annan hästs mat...men den kan också gå därifrån och lämna mat för att den inte vill ha mer och släpper då fram andra. Det har inget med rangen att göra. De andra hästarna ser inte "ner" på den ranghöge när så sker för ändrar sig den så går den och tar maten igen.

Om du funderar på hur din häst respekterar dig i matsammanhang...gör som jag:
När jag går ut i hagen med hö får ingen häst äta förrän jag säger att det är ok...jag vakar som en hök och föser undan dom så fort dom försöker.
Likaså vid kraftfodergivan...jag säger till när hästen får gå fram och äta. :cool:

Sv: Hästar och mat

Jag har också tänkt på detta, och ber hästarna att backa ett par steg från mig, och invänta att jag lägger ner höet, innan de får ta.

Detta gör jag bara om de är påhängsna och inte riktigt visar respekt.
Tex nya hästar som kommer till vårt stall.

Det brukar lösa sig av sig självt efter ett par månader, då hästen har fått klart för sig att den här "nya" människan är högre i rang än hästen själv.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar