hästar och får tillsammans?

hesttjej

Trådstartare
I sommar ska mina hästar stå med grannens får i hennes hage det ska tydligen vara jätte bra med parasiter och sånt och de betar av väldigt fint också. Finns de något man ska tänka på när man har hästar & får tillsammans? kan hästarna får några sjukdomar av fåren eller annat? Borde man tänka på vad det är för stängsel då hästarnas hovar kanske kan fastna i "får-stängsel"? skriv gärna! :) :banana:
 
Sv: hästar och får tillsammans?

Jag har haft mina hästar med får under flera somrar. Jag har aldrig hört att de kan få några särskilda sjukdomar av fåren, men helt säker är jag inte. Däremot är jag ganska säker på att man inte får ha fårstängsel till häst, i alla fall inte utan en eltråd överst. Det är just som du säger att hästar kan fastna med hovarna i maskorna och eftersom de är flyktdjur som inte gillar att att fastna med fötterna, så kan de i panik skada sig allvarligt om det händer.
 
Sv: hästar och får tillsammans?

Vi lånar marken där vi har hästarna på sommarbete och kan således inte göra vad vi vill med staketet som finns där. De som har marken hade får där från början och vill kunna ha det igen därför är det fårstaket runt hela hagen som vi inte får lov att ta ned. Vi har löst det genom att sätta en ellina på distans-isolatorer innanför.

Såhär såg det ut förra sommaren.
IMGP0374.jpg
 
Sv: hästar och får tillsammans?

ja tack för svaret, jag ska ta reda på mera fakta om hur det är med fårstängsel,å andra sidan så ska hästarna endast stå med fåren under dagen och då är de under uppsikt.
 
Sv: hästar och får tillsammans?

Min spontana tanke: akta dig för baggen. :angel: ;)

Min häst har delat sommarbete med får de senaste tre åren och det har aldrig varit några problem. Vi har fyra tackor + årets lamm innan de slaktas + en bagge. Och som sagt, baggen är det enda som gör det lite bökigt, han gillar inte (!) om man går mellan honom och hans tackor. Vilket gör det lite knepigt om hästskrället ställt sig precis där. :p

Vi har vanliga eltrådar i vårt staket, fast extra tätt nertill för fårens skull.
 
Sv: hästar och får tillsammans?

de första åren så gick våra små ponnyer i gamla fårhagen, det var då trästaket + fårnät + eltråd på distans isolatorer, super bra för rymmar shettisen :D.
aldrig några problem. tog endast bort det då trästaketet ruttnade pga målat med fel färg och då vi inte hade fåren kvar så åkte fårnätet också.
 
Sv: hästar och får tillsammans?

okej :) jag vet ej om min granne har någon bagge,men om hästen skulle ställa sig emellan tackorna så lär hon nog sig en läxa och gör förhoppningsvis inte om det!
 
Sv: hästar och får tillsammans?

Vet du hur din häst är med får? Vet en grupp hästar som lemlästade ett får förra sommaren som råkat förirra sig in i hagen.
 
Sv: hästar och får tillsammans?

Det är två ston som ska gå med fåren tror det handlar om ca 10 får och det är första gången de går såhär.. Men jag tror allt går bra,det ska blir spännande att se hur de kommer överens! Kanske det kan bli så att fåren och hästarna blir lite av bästa vänner kanske?
 
Sv: hästar och får tillsammans?

Min häst har också gått med får och det var inga problem. Kolla vad det är för stängsel runt hagen bara. Vet att en av de andra hästägarna ringde försäkringsbolaget och kollade vad som gällde innan vi släppte in hästarna i fårhagen och försäkringsbolaget svarade att de inte täcker skador orsakade av fårstängsel. Så vi satte upp eltrådar med distansisolatorer innanför fårstängslet.
 
Sv: hästar och får tillsammans?

Våra hästar har gått med får i perioder och det har gått bra,däremot har de kört lite med fåren och bossat över dem.De skyddade även oss människor för den elake baggen som gick med dem.:laugh:
En stor varningstriangel för fårstängsel!Vi hade en liten, liten sträcka där fårstängslet fortfarande fanns kvar och det lyckades en åring fastna i och det höll på att sluta hur illa som helst.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 777
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 037
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp