Hästar och bilar !

S

spralla

Nu har vi fått ett nytt "problem"
Länge har jag / vi retat oss på bilister som inte tar hänsyn till ryttare på landsväg. Nu sist i helgen skulle vi 3 ekipage rida över en bro varpå jag som var först gick ut mitt i vägen för att markera att de 3 bilar som kom långt bort att sakta ner. Den första som körde om var inte ens över i andra körbanan :mad:
Nu gick allt bra, men detta var inte första gången det hände vid just denna bro. Så jag startade en debatt på vår lokala tidnings hemsida. Oj, så arga de flesta blev :eek:
Den som blev mest arg tyckte att vi inte hade på vägen att göra om hästarna inte klarade det. Dessutom så betalade vi ingen vägskatt :devil:

Sv: Hästar och bilar !

Det hade ju varit hemskt om dom fick sakta ner eller ve och fasa, flytta på sig.
Fick du några positiva svar?

det är tråkigt sånt här..
folk inser heller inte att det kan kosta någons liv och att de kan få straff för det.. bla för vållande till annans död om det går riktigt illa..
:mad:

Om ni är bilägare betalar ni visst vägskatt:devil:

Meddela hur mkt annat hästägare betalar, skatt på ridlektioner osv.Förprövningar, olika tillstånd att ha hästar, foderföretagare, kompetensbevis för att få köra hästar.

För att inte tala om körkort för tyngre släp som många hästägare bemödar sig att ta.

Hursomhelst, lag är lag & bilisterna ska ta hänsyn till hästekipage, hur mkt de än ogillar hästar.

Självklart så höjer ni handen till tack till de bilister som tar det lugnt och på så sätt försöker skapa en bättre relation med dem= ökad hänsyn?? :cool:

OBS! Detta är INTE menat som ett personligt påhopp!
Jag tycker såklart också att sånt här är trist (och farligt!) men det finns de ryttare som gnäller, men inte är bättre själva genom att de inte kan heja på vettiga bilister... Sånt blir jag trött på.

Alla måste samarbeta för att öka respekten mellan bilister och hästägare, en bra start är att bemöta de som gör rätt vänligt och visa sin uppskattning!

Aggressiva diskussioner lär inte leda till mer än mer agg, däremot kan det vara effektivt att upplysa folk om att DE blir skyldiga om det händer ngt, oavsett vems "fel" det är eftersom hästar räknas som vilt i trafiken.

Senast ändrad:

Självklart gör jag det även om det nu blir mer sällan :(

Detta fick jag till svar :devil:

Vägarna är byggda för bilarna, finansierade av bilskatten. Hästar, rådjur och väglöss bör hålla sig i skogen :-)

Och även detta svar :

Bra! Kör då bilen på vägen. Hästskatten täcker nämligen inte kostnaden.

Även om hästarna räknas som vilt.... och bilisterna som åker på det om det händer något. Det är nog ändå ryttaren/hästen som kommer mest till skada.

Men jag måste säga till 95 procent tycker jag också hästen hör hemma i skogen. Många ryttare uppför sig som de äger vägen. De rider hästar som flyger i luften för allt. De rider utan reflexer. De rider två i bred. De kan inte trafikreglerna.

Så jag förstår bilister, jag gör det även om jag rider själv. Speciellt när det är barn på häst/ponny i trafiken och då räknar jag barn upp till 18-19 år.

Men ja det finns de som rider och uppför sig väl. Men överlag är det inte många. Tyvärr. Jag tror faktiskt på ett körkort för häst, där allt ingår med lastning, trafik, säkerhet, rätt vård m.m

Sen ni som vill ha respons från folk i trafiken ni bör nog gå och föreläsa på bilskolor, vägverket med mera. För folk som inte kan hästar de förstår inte. Men om alla nya körkortstagare skulle få en lektion med förstålse av djur i trafiken. Ni vet hemska bilder och sånt. Skulle det kanske ge något. Men det blir väl som alkohol och bilkörning, alla är emot men många gör det ändå.

Jag kallar detta KL så det är inget påhopp till dig! ;-)

Detta fick jag till svar :devil:

Vägarna är byggda för bilarna, finansierade av bilskatten. Hästar, rådjur och väglöss bör hålla sig i skogen :-)

Vissa inlägg är det meningslöst att bemöta. Det här är ett sånt. Det spelar ingen roll hur många argument du radr upp. Du når nog inte fram ändå, tyvärr.

Många förstår nog inte hur hästar kan reagera för de har aldrig varit i närheten av hästar och kör fort av ren okunskap.

Läste någonstans häromdagen att hästarna i Sverige sysselsätter lika många människor som inom restaurang branschen så staten borde förespråka och utbilda folk lite bättre om hästar. Folk har glömt att det inte var så många år sedan hästarna var det vanligaste transportmedlet och att de har hjälpt till att bygga upp Sverige.

Min häst och jag har själv blivit påkörda av en bil och även om föraren tog hänsyn och körde sakta så blev hästen rädd för något. Hade ridit samma väg i flera år och hästen hade aldrig blivit rädd förut. Sen dess vägrar jag att rida längs vägar och korsar enbart stora vägar och måste jag rida längs med så är det bara en kort sträcka och då finns det möjlighet att rida vid sidan om vägen i fall en bil skulla komma.

Jag mår på gränsen till illa om en bil måste köra om oss för jag vet hur lätt en olycka kan hända.

Tyvärr är det vanligare och vanligare att

1) Bilister skiter i att hästar är djur.

2) Ryttare skiter i om de syns eller ej och vad de lämnar efter sig.

Jag tycker det känns som fler och fler får svårare och svårare att tänka sig in i andras situationer. Hänsyn är bortglömd för att man är så viktig själv liksom.

Vi har i vårt stall ett val att göra. För att komma ut på olika ridslingor när den betalda ridslingan i skogen är sönderriden så kan vi välja på att rida på en 70 väg där folk kör 90 eller på en cykelbana. De som använder cykelbanan har sagt att det är OK att vi rider på cykelbanan om vi skrittar och går ut åt sidan när vi möter någon samt att vi skrapar undan efter hästarna.

Inte ens dessa enkla regler klarar många ryttare av. Så nu börjar det pratas om att vi inte får rida där alls. Dvs måste ut på 70vägen.

Tyvärr är det nog så att iom det blir fler och fler ryttare och därmed mer och mer hästar ute på vägen så ökar andelen ryttare som inte tar hänsyn.

Försvarar inte bilisterna nu, de måste också visa hänsyn vilket de flesta inte gör. Men frågan är, hur många visar inte hänsyn pga det är så många ryttare som varit stöddiga/inte tänker?

Jag menar, träffade på två andra ryttare när jag var ute och red. Det är hus precis intill vägen och de galopperar! Jag säger till dem att de som bor här vill att vi skrittar, så ni vet det ifall ni är nya (inte sett dem innan). Då säger de att de galopperar så långsamt att det inte är något problem! Eh? Säger då till att om de fortsätter att galoppera så kommer ingen att få rida här och de förstör för oss andra, då trillade poletten ner och de skrittade resten. Jag menar, varför är det så svårt?

Ja tyvärr är det så att det finns alldeles för många som inte bryr sig om hur de rider heller. Många blir otroligt tuffa när de sitter till häst och tror då att de kan göra hur som helst :devil:
Jag tillhör då de som sköter mig och frågar och hälsar osv, men får då också tyvärr lida för de med dåligt beteende :mad:

Jag tror inte heller att jag kommer att nå fram till denna inbitna människa. Han gillar inte hästar helt enkelt och håller ännu på att debattera, men nu med andra på mitt startade inlägg :(

Hoppas att dessa bilförare är medvetna om att de står som skyldiga om det händer något, tex att en häst blir påkörd eller liknande

Jag tror ju att om man hälsar o är vänlig kommer man långt. ( Jag bara säger deta som ett inlägg, ABSOLUT iINTE som ett påhopp) Själv har jag trots glatt hejande och berömmande av en persons hundar nästan blivit överkörd av samma person. Han skrek åt mig att om min häst inte klarar 30 km / timma ( att hans bil går i det) så har jag inget på vägen att göra. ( Gällande hastighet på denna väg är 30 km/h )Sen sladdade han iväg framför mig. Detta var en skogsväg så jag blev lite stött men tänker att det är ju deras fel om det händer något. Ansvaret faller enligt lag vad jag vet på bilföraren. Detta gör ju givetvis inte att man ska vara oförsiktig men man kan ju känna sig lite stärkt av det om bilförarna är otrevliga. Skatt eller inte vi måste vara rädda om varandra. Tänk om fler kunde tänka så :bow:
/ C

Idioter finns det till allting, vissa sitter i bilen och andra sitter på hästen. Det är dom som utmärker sig och förstör för alla som kan sköta sig, jäkligt tråkigt men sant.
Det finns många bilister som är jättesnälla vid bemötande, saktar ner osv. De finns dem som inte visar någon hänsyn.

Precis samma som att det finns idioter som inte rider med reflexer men ändå förväntar sig att bilisterna ska se dem, sen de som inte skrapar bort hästskit från vägarna där det förekommer både gående och cyklister. Men de finns även dem som är duktiga och tar reda på efter sina hästar.

Jag tro faktiskt aldrig att det kommer bli bättre,trots att alla vet att det är bilisten som åker på det ifall något händer. Det kommer alltid finnas såna som bara tänker på sig själva, tyvärr.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 247
Senast: Kristall10
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama