Hästar och bilar !

Sv: Hästar och bilar !

På tal om att hästar hör hemma i skogen så var det mycket riktigt i skogen som jag och hästen blev påkörda... på en helt vanlig grusväg försökte en bilist köra om när jag hade ett stängsel till höger om mig, så att man håller sig i skogen är ingen garanti:devil:

Fast här upplever jag att de flesta bilister över lag visar hänsyn till oss som rider!

jag har nog häst på rätt ställe för här är det sällan man möter bilförare utan hästvett.

Men de förarna utan hästvett borde väl vara rädda om sin bil? För de är de själva som får stå för skadorna på bilen om ngt tråkigt skulle hända med häst inblandad. Likaså är de dem som står för skador på häst och ryttare. Om ett ekipage skulle gå förbi en parkerad bil och hästen sparkar till bilen så är det bilägaren som står för skadorna. Även om inte alla bilägare är smålänningar så är det väl ingen som gillar onödiga utgifter och krångel med försäkringsbolag?

Vi måste för att komma till ridvägar antingen korsa eller rida en bit efter en 70 väg där folk kör som galningar. Har genom åren varit med om mycket konstigheter, i början fick man ju psykbryt, viftade, pekade finger svor etc, etc, men la av med det ganska snart, orkade inte lägga ner all den energin på dom idioterna + hästen tyckte nog inte heller det va så trevligt:angel:. Så nu har ja vänt på steken och tackar och ler mitt allra finaste leende till alla som sköter sej istället med förhoppning att dom ska minnas det och fortsätta ta det försiktigt vid mötte med häst ekipage.

Tyvärr så tror en del bilister att hästar är robotar (dom förväntar sig kanske att ryttaren har full koll i alla lägen?) och en del ryttare tror att dom äger hela vägen bara för att dom sitter på en häst

I vintras var jag ute och red tränarens häst (väldigt mörkt, men vi hade reflexer från topp till tå, så vi borde ha synts), kommer ut på en hyffsat lång raksträcka på grusvägen, som är så smal på vintrarna så två personbilar har lite problem om dom ska mötas. Mot mig kommer en bil i säkert 70-90 km/h. Hästen börjar bli nervös när han närmar sig, men istället för att sakta ner gasar han ännu mer :eek: När vi möts är det bara tur att inte hästen blir påkörd!
När jag är i slutet av raksträckan hör jag hur samma bil kommer igen, lika fort, så jag försöker få in hästen på en gård. Precis i sista sekunden hinner jag få undan hennes rumpa när han blåser förbi. Den här gången var det nästan som om han siktade in sig på oss, för han höll ut bra långt på sidan, MOT hästen :confused::eek:

Synd att jag inte hann ta reg. nummret....

Enligt lagen så får bilar inte splittra en grupp med ryttare som är ute och rider. Så är tex en ryttare på ena sidan av vägen och dom andra på den andra MÅSTE dom stanna!! Man tycker ju att det borde vara självklart att man stannar när nån har ställt sig i vägen...

Jag blir helt ursinnig över att den här debatten ens finns, det borde vara så himla självklart att man ska visa hänsyn! :mad:

Jag är ofta med om helt absurda saker i trafiken tyvärr.
En gång var jag ute och gick med min häst på en smal grusväg. In kommer det en lastbil på vägen som täcker hela vägen, och jag visar tydligt att jag vill att han ska stanna. Han vägrar och kör rakt på. Han såg mig klart och tydligt och jag bad honom stanna i Tkorsningen där han kom in på "vår" väg (alltså vägen där vi gick), för att vi skulle slippa mötas = hästen i diket alternativt på någons tomt. Han kör rakt på :smirk: Hela tiden visar jag TYDLIGT att han ska stanna. Jag stannar upp för att få kontakt med föraren som nu står tre meter från mig och hästen. Han ställer sig och börjar gasa och hotar oss!!!! :eek:Han kör fram ytterligare en meter så han bara står två meter ifrån oss, det slutar med att jag får pressa in hästen på en grannes uppfart, hästen är vid det här laget självklart nervös och skiter ner grannens uppfart.... Jävligt roligt.

En annan gång, en regnig blåsig dag, så gick jag med hästen för hand på en 50 väg, där folk kör ung 70. I området är det MYCKET hästar och bakom oss kommer det en lastbil i hög fart. Hästen blir nervös övar att ha något bakomsig, det brummar, plaskar i pölar och blåser. Hästen fladdrar ut i vägen och jag ber lastbilen att stanna så att vi kan komma in till kanten i skogen. Chaffisen blir sne över att behöva vänta, och innan jag hunnit in ordentligt, pressar han sig fram, precis bredvid oss trycker han gasen i botten så hela lastbilen skriker och hästen flyger i luften....:(

Jag försöker dock göra mitt bästa för att visa att jag uppskattar folk som visar hänsyn. Jag tackar ALLTID, säger nästan alltid hej till folk som jag möter på gatan, smörar lite för hundägare och säger att de har sååå söta hundar fast de kanske eg inte har det utan bara för att man ska få en bättre relation med människor för att de ska visa lite mer hänsyn.
Och andra sidan så förstår man väll lite. Jag vet att det är många ryttare som skiter fullständigt i att visa hänsyn och tror att de äger trafiken, dessutom får man ju inte lära sig NÅGOT om att möta djur eller liknande i trafiken när man tar körkort, det är helt sjukt. Hur många, som inte har häst, vet eg om att ansvaret hamnar på bilföraren? Tror inte det är många.

Utan hästarna hade vi ju inte haft några vägar :p

Det var ju hästfordon som trafikerade vägarna från början, men som nu bivit lite "omoderna".

Jag har trafiksäkra hästar, men är även snabb på att hoppa av om det behövs.
Kommer det någon dåre som kör fort och inte går över i andra körbanan så händer det att jag svänger ut rumpan eller på annat sätt visar att en häst inte är att lita på i alla lägen. Detta görs ju dock alltid med goda marginaler, vill inte riskera att bli påkörd.
Bilar som visar hänsyn och saktar ned visar jag samm hänsyn genom att gå ner i diket om det är möjigt, alternativt stanna.
Blir hästen osäker så hoppar jag av direkt och leder, tar mindre än en sekund att hoppa av och gå bredvid hästen för min del.

Här är det bussar och lastbilar som visar mest hänsyn, de saktar ner även fast de vet att de har en jättejobbig backe framför sig. Personbilar kör som dårar om jag är ute och rider. Däremot om jag leder en häst så saktar de ner och kryper förbi, har inte förstått varför, men så är det varje gång.
De som kör värst vid möte är personbilar med hästtransport :eek:

Jag kör ju ganska ofta med flakvagn på vägen och då ser jag till att ta upp hela vägen, jag räknas ju då som ett långsamtgående fordon och har all rätt att ta upp min körbana. Visar tydligt bilister att de inte kan köra om vid möte.

Visst ska man hålla på sin rätt i trafiken, men precis som när jag kör bil så struntar jag i vems felet är, jag försöker visa hänsyn och undvika olyckor.

/M

dessutom får man ju inte lära sig NÅGOT om att möta djur eller liknande i trafiken när man tar körkort, det är helt sjukt. Hur många, som inte har häst, vet eg om att ansvaret hamnar på bilföraren? Tror inte det är många.

Jag har för mig att det står i körkortsboken hur man ska bete sig när man möter häst och ryttare/ kusk. Typ en halv sida, MAX :smirk: Men det står ingenting vems ansvaret är om något skulle hända.
Vilda djur pratades det dock väldigt mycket om på teorilektionerna.

Det är egentligen konstigt att inte fler skadas

Min pojkvän kör buss och berättade om en sak som hände i höstas.

Han kom och körde efter en väldigt kurvig väg och fick syn på någon som hade reflexväst på sig. Han saktar såklart ner (trodde att det var någon som var ute och gick) När han kommer närmare ser han att det är en mamma + barn som var ute och red. På varsin häst. Det var ungen som hade västen på sig.
Dom blev jättearga på min pojkvän som inte "visade hänsyn" mot ryttarna :eek::eek:
Hur i h-e tänker mamman??? EN reflex till TVÅ hästar + ryttare. Den där vägen brukar vara ganska livligt traffikerad, så jag tycker att som vuxen borde hon veta bättre.

Brist på hänsyn och respekt är nog ömsesidigt mellan ryttare och bilförare, det beror nog helt på hur man är som person

Jag tycker det är dags för någon att se över de regler och lagar som finns. I mitt tycke är de väldigt föråldrade!

Som någon skrev vad det ju hästar och vagnar som skapade grunden för vårt vägnät. Hästen räknas väl fortfarande som "fordon" i trafiken och ska därför färdas på höger sida av väg och får i normala fall inte nyttja separat cykel- eller gångväg.

Så vitt jag vet är det inte särskilt många procent i detta land som faktiskt använder sina hästar som transportmedel. Ok, man färdas med/på dem, men det är inte från punkt A till B. Snarare rundturer i rekreationellt syfte. Dags att omvärdera hästens klassificering? SÄRSKILT då fordonen i dagens samhälle går en sådär 10ggr snabbare än de gjorde när jag tror lagen skrevs :mad:

Så, vem ska man prata med? Vägverket kanske..?

vad är det med människan igentligen? häromveckan när jag var ute och red tutade en lastbilschaufför på mig och hästen! hästen reagerade som förväntat och la benen på ryggen men inte före den hann kasta av mig. precis innan jag föll i marken såg jag ansiktet på truckaren och han skrattade! varför ska man som ryttare automatiskt ha den magiska kraften att ha 100 % kontroll på sin häst bara för att det cirkulerar ömtåliga plåt bitar omkring en? det är djur inte maskiner som går att ställa in önskad reaktion på! det är som att vissa människor är oförmögna att tänka nyanserat på situationer där de själva sitter säkert och andra hänger löst, tror ju knappast att de skulle göra samma uttalande om vägskatt och allt vad det var om det handlade om deras cykelväg till jobbet. och by the way, de flesta av oss ryttare är också älskade av någon som gärna vill ha hem oss helskinnade.

mer respekt för levande varelser i trafiken! värdera liv före saker!

Detta fick jag till svar :devil:

Vägarna är byggda för bilarna, finansierade av bilskatten. Hästar, rådjur och väglöss bör hålla sig i skogen :-)

Konstigt då att man får rida på vägar, för man får ju inte rida på gångstigar i vanliga fall så var ska man rida?:smirk:
de du argumenterar mot har inte läst speciellt mkt lagstiftning märker jag.
Det vore en helt annan sak om ni red på motortrafikled eller motorväg, där man helst inte ens ska uppehålla sig med fordon som har lägre hastighet, tex traktor, mer än nödvändigt & bara korta sträckor.
Men där vill ju inte ngn normal ryttare rida.
Ibland måste man ut på landsväg.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 247
Senast: Kristall10
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama