Sv: Hästar och bilar !
Jag blir helt ursinnig över att den här debatten ens finns, det borde vara så himla självklart att man ska visa hänsyn!
Jag är ofta med om helt absurda saker i trafiken tyvärr.
En gång var jag ute och gick med min häst på en smal grusväg. In kommer det en lastbil på vägen som täcker hela vägen, och jag visar tydligt att jag vill att han ska stanna. Han vägrar och kör rakt på. Han såg mig klart och tydligt och jag bad honom stanna i Tkorsningen där han kom in på "vår" väg (alltså vägen där vi gick), för att vi skulle slippa mötas = hästen i diket alternativt på någons tomt. Han kör rakt på :smirk: Hela tiden visar jag TYDLIGT att han ska stanna. Jag stannar upp för att få kontakt med föraren som nu står tre meter från mig och hästen. Han ställer sig och börjar gasa och hotar oss!!!!
Han kör fram ytterligare en meter så han bara står två meter ifrån oss, det slutar med att jag får pressa in hästen på en grannes uppfart, hästen är vid det här laget självklart nervös och skiter ner grannens uppfart.... Jävligt roligt.
En annan gång, en regnig blåsig dag, så gick jag med hästen för hand på en 50 väg, där folk kör ung 70. I området är det MYCKET hästar och bakom oss kommer det en lastbil i hög fart. Hästen blir nervös övar att ha något bakomsig, det brummar, plaskar i pölar och blåser. Hästen fladdrar ut i vägen och jag ber lastbilen att stanna så att vi kan komma in till kanten i skogen. Chaffisen blir sne över att behöva vänta, och innan jag hunnit in ordentligt, pressar han sig fram, precis bredvid oss trycker han gasen i botten så hela lastbilen skriker och hästen flyger i luften....
Jag försöker dock göra mitt bästa för att visa att jag uppskattar folk som visar hänsyn. Jag tackar ALLTID, säger nästan alltid hej till folk som jag möter på gatan, smörar lite för hundägare och säger att de har sååå söta hundar fast de kanske eg inte har det utan bara för att man ska få en bättre relation med människor för att de ska visa lite mer hänsyn.
Och andra sidan så förstår man väll lite. Jag vet att det är många ryttare som skiter fullständigt i att visa hänsyn och tror att de äger trafiken, dessutom får man ju inte lära sig NÅGOT om att möta djur eller liknande i trafiken när man tar körkort, det är helt sjukt. Hur många, som inte har häst, vet eg om att ansvaret hamnar på bilföraren? Tror inte det är många.