Hästar när dom gäspar! ^^

Home

Trådstartare
När hästarna gäspar, gör dom det för att dom är trötta?
Alltså gör dom likadant som oss eller?

Hehe, man börjar ju alltid fundera vad det är med hästen när den står och gäspar konstant flera minuter. ;)

Sv: Hästar när dom gäspar! ^^

När dom slappnar av så brukar de börja gäspa, ofta när de släpper av spänningar. Antingen efter ridning eller också i samband med behandlingar, som kiropraktiskt, massage akupunktur etc.

Vad häftigt (eller? ;), hehe)! Idag hade jag just stått och "kliat" mellan ganasherna (stavning?) och på halsen en lång stund och det var efter det hon började gäspa så det stämmer nog.

Jag själv är likadan. När jag styrketränar på gymmet brukar jag gäspa som en galning när jag kört halva passet, då vet jag att det släppt lite spänningar.

Samma när jag "skriker" på kampkonstträningarna eller om jag sjunger en längre stund och tar i. Gäspar massor. Men jag är nog ganska stel med, är jag rädd.

Min häst är inte så gäspig, men hon frustar mycket när hon slappnar av. Det är nog lite samma grej. ;)

Min häst är heller inte så gäspig men slickar sig om munnen ganska mycket vilket jag tar som ett tecken på avslappning.

Så när dom gäspar/slickar sig runt munnen/frustar, vet man då att dom trivs? För man kan väl inte slappna av om man inte trivs? ;)

Ja, rätt nöjda och avslappnade.

Just när min häst travat fram några minuter frustar hon massor vilket min instruktör tycker är bra för då har hennes "spänningar" lossat.

Medan om du står och kliar din häst mellan ganascherna kan jag tänka mig att den står och njuter så då är det nog mer nöjt och avslappnat. :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka