Hästar med skav

Z

ZÄTA

Jag vet inte om tråden hamnar rätt, men i så fall får ni gärna flytta den. :laugh:

Jag har nämligen en häst som lätt får skav. Det kan vara på halsen av täcket om han har huvudet nere och äter hö. På bogen. Magen. Ryggen. Jag överallt. :crazy: Han får även skav av bogsyddet som han har för att inte få skav. :confused: Har ni hästar som lätt får skav eller som nu lyckats fått det i alla fall?

Hur har ni löst detta? Finns det nå knep för att förebygga skav?

Mycket tacksam för lite tips och sånt. :bow:

Z.

Sv: Hästar med skav

Vårt fullblod får ganska lätt skav, försöker se till att det är bra passform på alla täcken, ha flera att byta med så han inte går i samma för länge, byta varannan dag både inne och ute täckena, spraya pälsglans där det blir lättast skav.

Byter täcken lite då och då jag också. Dock inte lika ofta som varannan dag. Pälsglans har jag också prova, men det funkade inte....:( Men det var bra tips.

(Hur vet man om täckena passar eller inte då? Förutom storleken...)

Dränk hästen i glansmedel! Det är det enda som fungerar på min!

Och täcken med glansiga material på insidan.

Är hästen klippt eller oklippt?
Min pålle fick precis där man har skänkeln. Ett hett tips är att smörja med idominsalva!!! Funkade väldigt bra och håret växte tillbaka. Han får även extra B-vitamin just nu för att hjälpa hårväxten på traven.

Har haft samma problem….Men som folk skrivit tidigare. Se till att ha täcken och annat som sitter bra. Täcken med glatt insida, tex H….W…e tycker jag brukar fungera ganska bra. På med massa glansmedel och byt täcken ofta så det inte ligger och skaver på samma plats. Fårskinn på sadelgjord och kanske en fårskinnsvojlock. B-vitamin är även bra för hud och hår.

Min häst har väldigt lätt för att få skav, av täcken, träns, benskydd etc.

Vad gäller täcken så har vi provat pälsglans, hjälpte inte ett dugg.. Nu har hon ett bogskydd, fungerar helt okej.

Fårskinnsfodra allt som går. Jag måste tex ha ett skinn under sadeln och på gjorden då min häst får jätteskav av både gjord och kanten på schbraket. Se till att täckerna har bra passform och gärna blankt foder på insidan i bogdelen. Min häst har gått från att ha stora bogskav till inga allas bara av täckesbyre! Ingen grimma eller täcke i onödan heller för att spara på pälsen.

Och tipset som du redan fårr men är värt att stryka under, pälsglans på utsatta delar.

Min häst får extremt lätt skav överallt, särskilt i fällningstider.

När han är oklippt får han väldigt mycket lättare skav, men nu kan man ju inte klippa hela hästen för att undvika skav ;)

HW täcken är de han kan ha på sig utan att få det minsta skav vilket är väldigt skönt. Tror det är den helt släta insidan av glansigt tyg som gör det. Räcker det är en lite skarv, som vid bogveck, så får han skav så vanliga lite billigare täcken går bort direkt . . tyvärr.

Han har fått skav av schabrakkanten, men nu lägger jag fårskinn närmst ryggen och då är det inga problem.

B-vitamin, klippning, bra täcken med glansig insida o halvhals, fårskinn, det är de hjälpmedel jag har för att slippa skav.

Min häst har alltid haft skav någonstans på kroppen =( rätt tjatigt när man provat allt men de hade jag inte.

Köpte ett horseware täcke med avtagbar hals å det sitter som en smäck på henne =9 hon har inte haft ett enda skav sedan hon fick de =) tränset luddar jag in samma med tyglar och sadeljord samt köper mjuks shabrak typ teddy/får ull.

jag köpte även ett billighets täcke på ge*ås för 400 kr med glansig insida. det är 155 men min häst har i vanliga fall 135 cm. Det sitte rsuper. vist de e lite långt men inga skav får hon i alla fall.

Bra och rätt anpassade täcken brukar vara toppen. Använder själv bara Horseware eller Domani, har aldrig fula skav på mina hästar och en del av dom klipps varannan månad året runt. Lämnar alltid en sadelpadd av hår, där sadel och schabrak skall ligga, ibland har vi klippt bort för mkt och då kan det bli lite skav av schabrakets kant. Ge gärna x-tra B-vit under våren under hårfällning, det kan hjälpa lite.

Har också en häst som lätt får skav o har som flera andra i tråden fått klä han i fårskinn i perioder samt endast använda släta lädertyglar. Bogskavet har blivit bättre sen jag började ha nedre bogspännet superlös/oknäppt även på täcken med bogveck.
Började ge han linfröolja förra våren, o efter de har pälsen blivit mycket bättre - kanske kan vara ngt o prova?

Ville bara säga TACK till er som har svarat. Jättesnällt! :bow: Ska testa med annat märke på täcken!!! :)
Ang. linfröoljan, hur mycket ger man/du/ni? Fler tips välkomnas varmt! :p Alltid bra med många tips, då kan man "välja och vraka" om det ena inte fungerade/passade... :)

Ang linfröoljan så står det på förpackningen hur mycket man bör ge, själv får min tjej en ungefär en 1/3 dl morgon/kväll.:)

Senast ändrad av en moderator:

min arab får jättelätt skav av täcken.
Men sedan jag köpt ett nytt täcke så har han inte skav längre någonstanns. Det nya täcket har han nu varje dag:)

Mina hästar får normal dos linfröolja enl det som står på fp - 2 pumpslag morgon o kväll - tror det blir en dl/dag och häst.

Hej!

Min gamla häst var skavhäst..

Jag löste det med att hon fick vara naken så mycket som möjligt och verkligen hitta täcken och utrustning som inte skavde (det finns!). På somrarna var hela tränset inpackat i ludd, hon såg störtfånig ut.. Och vad min dressyrtränare sa när jag knappt kunde skänkla utan att skrället fick skav kan ni väl gissa..

Hopplösa skavhäst...

/ Lavinia

Hehe...Har du ingen bild på henne med tränset fullt i ludd. :p :)

Min häst kan tyvärr inte gå utan täcke just nu då han är helklippt (allt utom ben och huvud!). Annars hade han fått gjort det... :)

Har köpt ett nytt täcke idag. :D Får hoppas det inte blir något skav av det här täcket. :p

Ni som ger era hästar linfröolja, gör ni det alla dagar året om?

Vårt fullblod får ganska lätt skav, försöker se till att det är bra passform på alla täcken, ha flera att byta med så han inte går i samma för länge, byta varannan dag både inne och ute täckena, spraya pälsglans där det blir lättast skav.

Hm.. Hur fungerar pälsglansen egentligen när det gäller förebygga skav? :idea:
Väldigt nyfiken! :D

ytan på pälsen blir glattare, så att täcket inte "hakar" i pälsen på samma sätt. på sommaren har ju pälsen ett yta som är väldigt glatt, klipper man dom så blir pälsen mer sträv.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 656
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 190
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 018
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar