Hästar med nattblindhet

lovehorses

Trådstartare
Fundera länge på var jag skulle lägga denna...blev här i slutändan.

Kan hästar vara nattblinda/se dåligt i mörker?
Kan man ta reda på det själv eller måste man ha veterinär eller liknande?
Finns det någon här inne som har en häst som är nattblind?
Hur märker ni av det?

Sv: Hästar med nattblindhet

jag har ett svagt minne av en ridlärare som en gång sa att hästars nattsyn tar ca 40 min på sig att ge full styrka, alltså så att de ser bra igen. något med deras gula fläck eller irisens förmåga att tänja sig eller va det va. precis som när det snöar, de kan inte ställa om ögat efter snöandet utan blir sk snöblinda. men helt blida är de inte, har din häst svårt i mörkret ska du nog tillkalla vet.

Som regel har hästar bättre mörkerseende än vi människor. Huruvida det finns nattblindhet hos häst har jag ingen aning om. Prata med veterinären!

Immer

Jag har en häst som defenitivt inte ser något i mörker, eller hon ser iaf inte mer än mig.
När vi har haft strömavbrott så har jag tagit in pållarna innan det har blivit riktigt mörkt och jag har sett allt. Min pålle gick in i väggen varje gång hon skulle in i sin box även om det syntes vart hon skulle gå och hon gick dessutom efter mig men missade boxöppningen ändå.

Hon har också traskat rakt in i våran häck och jag såg häcken tydligt!!

Jag tror ju att vissa pållar kan vara nattblinda:idea:

Min gamling som överlag har dålig syn ser inte mycket i mörker. Han går till exempel inte frivilligt nära elstaket. Står och väntar och skrapar med hoven och säger att jag ska hämta honom. På dagen klarar han stängena bra.

Min häst blir jättenervös när det är mörk.
Min andra häst gick ut och och gå med en medryttare, jag skulle rida den här. Hon stod å skaka trampa runt nervöst m.m.När kompisen kom tibax lugna hon sig kraftigt.
Är det dag är det inte alls på samma sätt.
Kan ju vara mörkrädd också!
Måste forska lite mera med henne....

En häst som har nedsatt syn kan ha ännu större besvär i mörker. Hästar med normal syn har sällan minsta problem i mörker, men omställning från mörker - ljus eller ljus - mörker är besvärligare för hästar än för människor.

Gammelponnyn jag hade, han blev 33. Och från han var ca 30 så såg han i princip inte halvsju i mörker. Han hade dock nedsatt syn i dagsljus med, men där märktes det ju inte lika mycket. Men han gick aldrig själv ur hagen ens när grinden var öppen, man fick leda honom. Han såg inte om det var öppet eller stängt. Och han gick alltid 'hemöver' över diket medan det var ljust, var det mörkt hade han stora problem att avståndsbedöma det. Missade stalldörren ett par ggr vid strömavbrott med och gick in i väggen.

Det du beskriver om häst som blir orolig när kompisen försvinner tror jag knappast har med dåligt mörkerseende att göra dock, utan mer lite nojig att polaren går, och det blir värre i mörker då den inte lika lätt kan lokalisera var polaren går etc.

Det där med ljus-mörker har min häst lite svårt med ibland har jag märkt när vi gick ut ur stallet till hagen en kväll, det var ljust när hon kom in förut.
Hon gick med näsan i marken, fnys, och gick nästan in i saker (mig, stenröset och stakettråden sen när vi skulle in i grinden)
Tar dock bara 30 sek så har hon vant sig. När man tar henne tvärtom är det inga problem, och hon har inga problem att promenera i mörker i vanliga fall.

Jo hästar kan få nedsatt mörkerseende. Det kan bero på mycket, precis som hos männsikor förändras deras syn med åren, av sjukdomar och massa annat! Min pålle ser lite dåligt i mörker, och har blivit lite lättskrämd av det. Men så länge han itne verkligen har ont av det får han försöka stå ut med lite läskigheter i buskarna (i dagsljus skulle han inte lyfta en hov ens om du slängde en bomb under magen på honom, möjligtvis om du bjöd på fika en bit längre bort..).
Har hört att magnesiumbrist kan påverka mörkerseendet, och A-vitamin ska ju visst vara bra för synen.

Om jag inte är helt ute och cyklar har hästar mycket bra mörkerseende, de är ju inte utpräglade dagdjur, utan är aktiva dygnet runt. Deras syn borde ju anpassa sig mycket snabbt efter ljusförhållanden?
Om jag inte minns helt fel har de ingen gul fläck? Kan röra ihop det för mig nu..

Om jag inte är helt ute och cyklar har hästar mycket bra mörkerseende, de är ju inte utpräglade dagdjur, utan är aktiva dygnet runt. Deras syn borde ju anpassa sig mycket snabbt efter ljusförhållanden?
Om jag inte minns helt fel har de ingen gul fläck? Kan röra ihop det för mig nu..

De har bättre mörkerseende än människan, men de har svårare = tar längre tid på sig att ställa om från mörkt - ljust eller ljust - mörkt, t ex om de går från ljust stall till mörk hage, från mörk hage till ljust stall etc.

Det är inget som direkt besvärar dem i det vilda, där faller ju skymningen och de hinner ställa om, och de unviker att gå från fält som badar i ljus till mörk skog om de inte är väldigt trygga med området.

Så, bättre mörkerseende än människor, men längre omställningstid mellan ljus resp mörker.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka