hästar med dålig matlust

J

Jaba

FIck hem en häst jag hade lämnat ut på foder för en vecka sedan. TYvärr i lite dåligt skick men det som bekymrar mej mest är att han inte har någon matlust.

Mask är kollad och tänderna skall kollas igen trots att det inte var så länge sedan det gjordes.
NU går han på gräs men långt ifrån något som kallas bete. Trotts det käkar han INGET grovofder. Har provat med både hö och vårat hösilage som han tidigare ätit med hull och hår. Det enda han äter upp med lite protester är havre, mineraler och vetekli och B vitaminer som han får i krubban under natten.

VAd ska jag göra?

HAn behöver verkligen allt han kan få i sig. HAn har fortfarande vinterpäls som inte direkt vill lossna samtidigt som den har lossnat men endast runt ögon och nos som på en fölunge.
Vad visar det brist på igentligen?

Sv: hästar med dålig matlust

Har du testat lucern? Jag skulle testa det, multivitaminer och olja. Satt lite i samma sits för några veckor sedan, när jag fick hem min 20-åring som vart ute på foder. Såg uråldrig ut, mager, omusklad, matt hårrem och all vinterpäls kvar, jättekul.:( Han fick hösilage, bete, lucern, olja, multivitaminer, Kiselgur och havre plus pyssel och hästkompisar. Det tog ca 6 veckor men nu ser han ut som sitt gamla jag igen; pigg i ögonen, något smal fortfarande men rund och go över rygg, rumpa och bogar. Lite vinterpäls kvar på sidorna (magen) men glansig. Sista gången jag lämnar ut någon häst på foder.

JAg skulle tro att han äter lusern eftersom att han fick det hos fodervärden. Men han fick även hö där, och han äter inte direkt det här.
Första veckan åt han totalt 4 kg hö och 4 kg hösilage. Hösilaget har han tidigare ätit av så det borde han ha tyckt om. Men icke.

Angående hans vinterpäls så verkar den inte ens fundera på att rammla av. Förutom runt nos, mule och ögon där han är helt kal.:confused:
Något speciellt han kan ha brist på?

Hade jag varit dig så hade jag tagit ut veterinären och tagit blodprov på hästen och låtit veterinären göra en närmare bedömning.

Ta ut en hästtandläkare!

Sedan kan man be veterinären ge b-vitamin i spruta för att få fart på pälsfällningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Foder & Strö Min häst har börjat bli gammal, hon är en fjording på 28 år nu. Hon har tidigare inte visat några större ålderstecken, men i år märks...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka