Hästar med Chapmanstam

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snorleif
  • Startdatum Startdatum
S

snorleif

Jag är intresserad av att höra om, och se bilder på era hästar med Chapman i stammen. Vad gör ni med era hästar? Hur är dem i temperamentet? Har hört mycket om att Chapmanavkommor är "griniga" och temperamentsfulla hästar, vad säger ni?

Själv äger jag en tuffing till kille, e:fontana ue: chapman, som trots sina dressyrgener visar störst talang i hoppningen. Han är född -95.

(Sökte men hittade ingen tidigare Chapman-tråd)

Sv: Hästar med Chapmanstam

Har ridit en Chapman-avkomma en hel del. En riktig pansarvagn i modellen, trots fullblodsmorfar. Inte den vackraste, stadiga ben, kropp som en tunna, smal hals och långa, raka bakben. Så lite exteriören emot sig.

Ordinär skritt och galopp, lite bättre trav.

Väldigt bra i temperamentet, en riktig arbetsmyra med hjärta av guld. Vill göra rätt hela tiden. Hoppar rätt bra, framförallt med stort hjärta och rätt hinderklok. Vill alltid ta sig över hindrena till varje pris, och helst felfritt också. Perfekt som läromästare, om ryttaren visar vägen och håller sig fast så fixar han resten.

Dock kan han bli lite sur ifall man kräver för mycket av honom innan han hunnit värma upp, eller han inte förstår, och trivs inte med ryttare som inte gillar honom, då gör han sitt jobb och inget mer. Men om ryttaren gillar honom och ger honom beröm slår han nästan knut på sig för att vara till lags.

Mitt sto fick en hingst efter Chapman, 91 tror jag det var. Det var inte jag som ägde henne då och jag har ingen kontakt med den avkomman, men jag tänkte att jag skulle skriva det jag vet! =) Den går dressyr och tävlas än idag. Jag tror att den aldrig haft några större skador, utan har vart hållbar =)

Ja, just det. Hållbar glömde jag, det är den hästen jag ridit också. Är i princip aldrig halt eller skadad.

En klasskompis till mig ägde en häst efter Copain (E: Chapman)
Var en rätt stor häst, lite grövre. Jag tyckte han verkade vara ganska schysst, men ibland kunde han få sina infall och slänga av henne. Men kan lika gärna ha med att göra att hon red ihop honom ganska tufft och att han i ren protest började bocka, hennes nya häst håller visst på likadant. Hoppade helt ok upp till 1,10 sen fegade han ur. Hon tävlade dressyr med honom också och har för mig att det gick bra för dom. Han hade ganska stora steg och lång i kroppen men trampade under sig bra och använde ryggen fint. Kort sagt en maffig häst att se på, kanske lite missförstådd, tyckte han var trevlig dom gånger jag red honom.

Ja, just det. Hållbar glömde jag, det är den hästen jag ridit också. Är i princip aldrig halt eller skadad.

Ja det är ngot jag tänkt på också (: Förrutom en oturlig hovbensfraktur har min häst alltid varit så himla frisk, medans andra verkar vara halta varannan vecka. Hovbensfrakturen läkte dessutom ovanligt fort!

Hade också en valack e Copain som var helt underbar. En tuff, skarp häst men med ett hjärta av guld. Rörde sej bra med + för traven. Stor kille, 170+, med god exteriör, dock biljarderade han med ena fram. En häst man inte glömmer om man träffat honom!

Vad kul att höra om era hästar :)

Jag slänger in en bild på min Kahlua (ue: Chapman)
Han är relativt liten, bara 158 cm.
IMG_3067.jpg

Jag har ett sto e: Bellini - Chapman. Hon har mycket Bellini över sig, men hon har ett fantastiskt humör, alltid glad och pigg. (Vääldigt pratglad...:D)

Jag har ridit många Chapman hästar och överlag är det väldigt bussiga pållar, ganska så grova och "burkiga". Mitt stos morbror e: Chapman - Carnoustie xx, är ganska kort, tjock, grov kort hals, men rör sig helt fantastiskt!! En helt annan häst i boxen och under ryttare!

Mitt sto:
19479042.jpg

21738898.jpg

Har en flock hästar med Chapman i min ägo. Mormor till den jag rider idag var e. Chapman - Marduk, hade halsen åt "fel håll" och var lååång i ryggen men precis som ni säger - ett hjärta av guld :love: Hon gjorde allt jag bad om och hade sin starkaste sida i dressyren även om hon gärna hoppade (inte så bra teknik men vilja). Red in henne själv o hade aldrig några problem med henne. Fick tyvärr en hovbensfraktur som det blev komplikationer med så hon fick avlivas.
Hon var 173 cm hög. Betäcktes med Nostradamus och fick en dotter som är 176 cm :grin: och som är precis som sin mamma. Hon försöker alltid göra rätt och är riktigt bra i hoppning och bra i dressyr. Är mkt lättriden trots sin storlek och den häst som jag trivts bäst med av alla jag träffat på. Hon är fantastisk att ha att göra med MEN är ett monster i boxen som hon anser vara sitt revir :angel: jag har överseende med det...
Nu har jag då dotterdottern till Chapmanstoet (e. Bocelli) och rider på. Hon blir 5 år till sommarn och är 170 cm, bra gångarter och väldigt lättlärd.

Just det, en rätt vanlig sak med Chapman-hästar. Raka ryggar, vilket har gjort att jag har haft ett litet h-vete att hitta sadel som passar och inte ligger o gungar. Den sista är väldigt känslig för var sadeln ligger så henne har jag fått specialbeställa en till.

Senast ändrad:

Och likadan stjärn har hästen jag ridit. :laugh:

Intressant med alla svar, för jag har också hört att Chapman skulle lämna knepiga, skarpa hästar. Så jag har tänkt att hästen jag känner måste vara ett undantag då.

Men det verkar ju tvärtom som att han är en mycket typisk Chapman-avkomma av döma av svaren här.

Nån som har någon teori varifrån ryktet om de skarpa chapmanavkommorna kommer?

Angående orsaken till att de anses som skarpa...

Jag tror att de är rätt smarta hästar som gör att man måste vara en tydlig ledare.
Båda de två första (e. Chapman och ee. Chapman) hade rätt ordentliga tester av mig som 4-åringar. Jag fick använda hela min hjärna för att lista ut hur jag skulle ta mig förbi det som de hittade på. Utan våld för den kampen hade jag ju aldrig vunnit. Gissa om jag hade många sömnlösa nätter:grin:

Efter den testen av mitt ledarskap som ryttare skulle de gått i döden för mig :angel:
Eftersom jag ägt båda sedan de var föl var markhanteringen liksom överspelad rätt tidigt och utan några större problem,

Håller med till punkt och pricka! Smarta individer som ifrågasätter och vet vad de vill. Ingen häst som man satte på plats hur som helst. Min var likadan, när man väl bestämt vem som stod var, var kampen över och han följde mej utan tvekan. En riktig enmanshäst som gjorde allt för sin ägare/ryttare..En riktig riktig pärla mao. Märks att han saknas mej en aning:cry:

Det kanske är mest som unghästar de är skarpa då?

För hästen jag har ridit är definitivt ingen enmanshäst, han är ridskolehäst. En sån där ridskolehäst som alla ridskolor vill ha: aldrig halt, kan gå med alla sorters ryttare, gör det han ska, är förlåtande mot misstag. Enda "nackdelen" är att han de första åren var för ambitiös, han tog ut sig på lektionerna såpass mycket att han inte orkade gå mer än en eller max två timmar. Nu har han lärt sig att spara sig. Är också klubbens mesta rosettplockare på tävling, vilket man absolut inte skulle tro närman ser hur han ser ut. Egentligen hoppar han inte ens särskilt bra tekniskt sett, men han vill för död och pina inte riva och tycker det är jättekul att gå omhoppningar, så han vinner på sin kämpaglöd.

Däremot är han en sån där häst som de flesta antingen gillar eller avskyr. Och med en sån som inte gillar honom på ryggen kan han bli en tvärvigg, stanna och vägra gå. Så på det sättet måste man få honom med sig (är dock inte särskilt svårövertalad).

Ja det är ju möjligt. Köpte min valack i stort sett ohanterad när han var tre år så vi hade lite att arbeta med. Under de år vi hade varandra växte vi ihop och utvecklades så mycket tillsammans, trots sitt tuffa psyke får man leta efter snällare och mera tillgiven häst. Jag har dock svårt att se honom fungera och plats in på en ridskola då han krävde en hel del stimulans ffa psykiskt, att bara rida honom trött var nästintill omöjligt..

Jag har ju ett Chapman sto och mycket jag läst här känner man ju igen. Hon är grov, är mycket egen. Samtidigt som hon är tuff och benhård så är hon väldigt pålitlig, stabil och orädd men som sagt mycket egen vilja och envis rentav istadig. Roar något henne kan hon visa sina allra bästa sidor om inte så blir det tvärtom men å andra sidan så går hon fram överallt stressar inte upp sig i onödan och har för det mesta total kontroll över läget. Med andra ord en stabil, orädd och tuff häst men tyvärr också väldigt egensinig och i vissa fall väldigt istadig individ. Dessutom väldigt smart hon vet vad som fungerar och det som inte funkade sist gör hon inte om då hittar hon på nya knep. Men till hennes försvar skall också sägas att hon blivit mycket bättre i sitt kynne med tiden, hon var absolut som värst i yngre år, allt skulle testas och ifrågasättas. Hon har åldrats med värdighet men är fortfarande mycket speciell och godtar inte vad som helst. Hon är snäll och älskar barn.

Har ett sto efter Bellini-Chapman född 98,ca 154 hög,snäll på alla sätt och vis men var mkt tittig att rida.Blev tyvärr triangelmärkt förra våren,är utlånad till avel,nu dräktig med Damino.

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 457
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: viltmilla
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: anonym_tjej
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat