Hästar i tävlingsstall

D

diamonder

Jag har nyligen blivit skötare/beridare åt en häst uppstallad i ett tävlingsstall där ryttare och hästar tävlar på internationell nivå. Då detta är min första och enda erfarenhet av detta typ av stall tyckte jag att det verkade konstigt att alla hästarna står i sina boxar hela dagarna, förutom då de rids. De går alltså inte ute i hagen alls.
Hur vanligt är detta?
Jag är medveten om att vissa ryttare är väldigt rädda om sina hästar och anser att risken för skador är överhängande stor då hästarna går ute, men mår de verkligen bra av att stå inne hela tiden?
Någon som har några funderingar?
Tack på förhand
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Har aldrig hört talas om nåt liknande...
Och tyvärr....så har jag svårt att tro det :crazy:

Vad är det för diciplin? (sport)

// M
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Har aldrig hört talas om nåt liknande...
Och tyvärr....så har jag svårt att tro det :crazy:

Vad är det för diciplin? (sport)

// M

Nu måste jag bara lägga mig i och kommentera... Menar du att du aldrig har hört om tävlingshästar som står inne dygnet runt? :confused: Det är ju ganska frekvent förekommande att somliga hästar inte får gå ut i hage, särskilt nära storstäder.

Trodde faktiskt inte att nån lyckats missa det... ;)


Till trådskaparen: Jag tycker att det är helt förkastligt att ha hästar inne dygnet runt, men det finns inte så mycket du kan göra om du inte lyckas påverka ägarna på något vis... Du kan ju alltid försöka att prata med dem!
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Jag tror att det är ganska vanligt,vet vissa hästar som bara får gå ut ca en timme om dagen, och på vintern inte alls. Jag utger mig inte för att vara någon expert, men jag tror att det är värre för hästen både psykiskt och fysiskt att stå inne. Psykiska bevär så som vävning krubbitning etc, fysiska iom att hästens kropp är byggd för att röra sig stora delar av dygnet jag tycker det borde leda till en ökad skadefrekvens både genom att de blir stela i boxen och sen ska ut och anstränga sig hårt, dels genom att de inte lär sig att vara säkra på steget, luftvägsinfektioner och annat.
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Jag har nyligen blivit skötare/beridare åt en häst uppstallad i ett tävlingsstall där ryttare och hästar tävlar på internationell nivå. Då detta är min första och enda erfarenhet av detta typ av stall tyckte jag att det verkade konstigt att alla hästarna står i sina boxar hela dagarna, förutom då de rids. De går alltså inte ute i hagen alls.
Hur vanligt är detta?
Jag är medveten om att vissa ryttare är väldigt rädda om sina hästar och anser att risken för skador är överhängande stor då hästarna går ute, men mår de verkligen bra av att stå inne hela tiden?
Någon som har några funderingar?
Tack på förhand

Provjobbade i ett hoppstall för nån vecka sen, men ja kunde inte stanna...Alla hästarna stog inne för att dom inte orkade ta ut dom + att dom kunde skada sig. Alla hästarna stog oxå me dubbla fleece eller regntäcke på inomhus (varmt i stallet)
Hoppas att d bara e såhär i vissa stall, i travstallet där ja jobba förut va alla hästarna ute flera timmar om dagen men kom in ganska tidigt, men d va pga att dom va duschade efter träning. ( runt 3 tiden)
Nä, ja mår dåligt när ja ser hur vissa hästar behandlas, klart som fasen en häst ska få gå ute minst 8 timmar per dag ( Iaf enligt mig)
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Delvis knapplån och inte riktat till någon särskild....

Jag tror att det är ganska vanligt,vet vissa hästar som bara får gå ut ca en timme om dagen, och på vintern inte alls. Jag utger mig inte för att vara någon expert, men jag tror att det är värre för hästen både psykiskt och fysiskt att stå inne. Psykiska bevär så som vävning krubbitning etc, fysiska iom att hästens kropp är byggd för att röra sig stora delar av dygnet jag tycker det borde leda till en ökad skadefrekvens både genom att de blir stela i boxen och sen ska ut och anstränga sig hårt, dels genom att de inte lär sig att vara säkra på steget, luftvägsinfektioner och annat.

Ja jag har lyckats missa det här totalt....men så gillar jag inte hela den där tävlingsgrejen alls...inte inom någon diciplin...:angel:

Men det jag menade/trodde var att det kanske var en överdrift och att folk regerade på att de var ute lite för lite...

Men så var det alltså inte?


Klart att det här är förkastligt något annat kan man ju inte säga.

Låt Hästar vara HÄSTAR!!!!!:eek:

// M
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

jo då de är rätt vanligt..jag jobbade i hoppstall då hade vi små alltså sånna som i nuvarnade stall klassas som sjukhagar där hästarna va ute en å än typ 3 timmar om dan.. men de är juh mycke pga skaderisk....
Man vänjer sig och de är fruktansvärt lärorikt och framför allt kul! lycka till!
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Öhhh, typ jättevanligt?

Sen bör man beakta att en internationell tävlingshäst är ute på resande fot säkert 6 månader om året (det var det vi var när jag jobbade som hästskötare och då gjorde vi inga världscuper utan var mer eller mindre lediga mellan oktober och februari) Det finns ingen möjlighet att ha hästarna ute under den tiden utan det är promenader och gräsbetning vid hand som gäller.

Jag ser det faktiskt som en fördel att inte ha dom ute för länge när dom är hemma för det kommer då automatiskt bli
hemma = gud vad trevligt... gå i hagen jätteroligt... komma ut...
borta =var är min hage? Jag vill kunna röra på mig... Jag vill gå ut...
Annars kommer dom in i en vana att gå ute hela dagen och det blir så mycket värre att stalla upp dom under tävlingarna.

Ett annat exempel är en häst som kom från Holland som 7 åring. Han ahde stått inne sedan han var 3 år gammal och reds in. Kom till Sverige och eftersom det avr halt och jävligt fick han inte gå ut på 14 dagar pga skaderisken då han inte varit ute i hagen på 4 år. Han hanterade inneståendet mycket bra och hade inga ovanor. Denna häst släpptes sedan i liten vinterhage, stor som en paddock och gick där fram till betesläpp, han släpptes på bete på dagen och höll på att ha ihjäl sig själv eftersom han sprang rakt på stenarna i hagen. EN DAG gick han i "den riktiga hagen" innan han bytte stall och var tillbaka till att inte få gå ut alls. Det tog inte lång tid innan hästen var tillbaka igen, han vantrivdes så fruktansvärt och hade tappat i vikt. Han släpptes åter i hagen och var som ny. När vintern kom var han tillbaka i den lilla vinterhagen utan några som helst problem...

Dvs. Hästar anpassar sig till det som dom är vana vid, dom är vanedjur, när dom sedan får nya perspektiv kan det hända att dom inte trivs med att gå tillbaka det gamla mönstret...
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Det är tyvärr ganska vanligt att hästar står inne dygnet runt!
Oftast är det Dressyr hästar eller hopphästar som gör de...
vet hästar som ialla fall får gå ute några timmar om dygnet (elit hopphästar)
Vet en känddressyr ryttare som har sina hästar inne dygnet runt och de gå inte ens ute mellan ridhuset ooch stallet ...:(
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Först vill jag bara säga att jag förstår din poäng: att hästarna vantrivs med det att stå inne eftersom de vant sig vid att ha det bra och gå ute.
MEN det gör det hela nästan ännu värre: tävlingsryttarna plågar (ja jag anser att det är djurplågeri att inte låta hästen gå i hage, och i djurskyddslagen står det att "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt") sina hästar för att de är bra på att hoppa och de är fullt medvetna om det.
Jag tolkar det som du säger att man kan inte sakna det man aldrig har haft, vilket säkert är helt sant MEN vill vi inte ge våra hästar ett så bra liv som möjligt? Bryr vi oss inte det minsta om dem? Är vi så känslokalla att vi inte kan sätta deras behov av att leva ett så bra hästliv som möjligt framför vårt egna behov av ära, berömmelse eller vad det nu handlar om (lathet, okunskap)? Uppenbarligen så är det många som tänker så, andra är bara ignoranta. Jag hoppas och tror dock att de flesta ser till hästens behov i första hand.


tycker denna artikel är intressant den berör tråden endel är

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=36389

denna har en liten annan vinkling

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/4633
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Tyvärr det är ganska vanligt, jag gjorde min praktik i ett tävling/avel stall (islandshästar) och hon som drev detta hade köpt en häst, den hästen var 8 år gammal, och den hade aldrig vart ute i hela sitt liv, stog i ett stall utan fönster och med skit ända upp till knäna.

Ska verkligen djur behöva leva så pågrund av vissa människor?!!

Tycker detta med tävlingshästar och tävlingsstall börjar gå överstyr, det är tydligen i vissa fall inte längre en hobby och ett intresse, det är en industri där djuren får lida bara för att tillsfredsställa vissa människor behov....

Tycker detta är hemskt, och förvånas över hur vanligt detta egentligen är.... Jag hoppas bara, verkligen hoppas att sånna här människor får sig en kick där bak och slutar handskas med djur överhuvud taget. Dom skulle kunna få gå i sitt eget skit!!!
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Delvis knapplån och inte riktat till någon särskild....



Ja jag har lyckats missa det här totalt....men så gillar jag inte hela den där tävlingsgrejen alls...inte inom någon diciplin...:angel:

Men det jag menade/trodde var att det kanske var en överdrift och att folk regerade på att de var ute lite för lite...

Men så var det alltså inte?


Klart att det här är förkastligt något annat kan man ju inte säga.

Låt Hästar vara HÄSTAR!!!!!:eek:

// M


Nej, det var ingen överdrift alls.
Det är ett hoppstall.
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Tyvärr det är ganska vanligt, jag gjorde min praktik i ett tävling/avel stall (islandshästar) och hon som drev detta hade köpt en häst, den hästen var 8 år gammal, och den hade aldrig vart ute i hela sitt liv, stog i ett stall utan fönster och med skit ända upp till knäna.

Fast det exemplet är kanske inte riktigt samma sak som resten av diskussionen. Där handlar det ju, oftast, om välskötta hästar i rena och ljusa med boxar med fönster/möjlighet att titta ut. Inte vanvård som i ditt exempel.
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

det är ganska vanligt att det är så, jag jobbade i ett hoppstall och där fick alla hästarna gå ute varje dag, dem flesta en och en och i små rasthagar. Hade praktik på ett travstall och där var det några av hästarna som aldrig fick gå ut, tyckte synd om dem. Men jag kan förstå att om man har en häst värd flera miljoner så kanske man resonerar annorlunda. Men jag skulle aldrig kunna klara av att ha en häst som stog inne hela dagarna , vad tråkigt dem måste ha? Lite omväxling är nog oftast bäst, ja menar dem vill ju alltid gå in på kvällarna iaf så dem tröttnar väl på att stå ute oxå. Eller rättare sagt dem är vana vid detta. Jag köpte mitt KWPN sto från holland och jag tror inte hon var van vid att vara ute eller gå med andra hästar för i början så ville hon in hela tiden och gick omkring vid stängslet och hon brydde sig int eom dem andra hästarna, nu gillar hon att vara ute och vill inte vara utan sina kompisar, hästar är verkligen vanedjur.
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Tycker det är lite konsigt att ridhästarna måste stå inomhus 24timmar om dygnet (förutom tiden de rids).

Praktiserade i ett travstall på Halmstad travet och ALLA hästarna fick ute. Och travarna är väl ofta mer värde i. Men de fick vara ute. Inga super hagar heller. På med täcke och ut. De var så glada. Och de flesta gick tillsammans med andra (inte hingstarna).
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

vill bara tillägga att det faktist inte alltid är såhär i tävlingsstall, "bara" ofta...jag jobbade i ett hoppstall där hästarna gick svårklass, de fick gå ute i stora gräshagar 4-5 h/dag (dock fick de gå en och en pga skaderisk) och 45 minuter i skrittmaskin så de fick röra sig mkt! men jag vet att det förekommer att hästar inte får gå ut elr bara i små hagar nån enstaka timme om dan i tävlingsstall...
Tror generellt sätt att det är vanligare att hästarna får stå inne i dressyrstall...och i stall med mkt importer från länder, där hästar vanligtvis inte får gå ut i hagen...
 
Sv: Hästar i tävlingsstall

Jag hörde en liknelse som jag tyckte var underbar:
"som man håller tävlnigshästar idag är som att man skulle säga åt kajsa bergqvist att ligga i sängen hela dagen och sen hoppa så högt hon kan i två timmar".

Jag kan förstå att det är mycket pengar och allt men själv får man skuldkänslor om man inte kommer och tar ut innan 8 hehe.
Jag var hon en internationell hoppryttare och hon har sina hästar ute och den största "flocken" med 4 hästar. Hon har haft väldigt lite skador på sina hästar.

Jag skulle nog om jag hade så dyra hästar ha dom en och en eller två och två och sen hålla rent i hagarna. Sen skulle jag nog försöka se till att innan dom går ut så får dom gå i skrittmaskinen så dom inte när dom kommer ut gör värsta brallen och sträcker sig eller nått.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 274
Senast: Görel
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp