Hästar i flock???

Iris71

Trådstartare
Behöver lite tips och råd från alla kloka.... om hur hästar i flock beter sig och hur jag kan hjälpa... Hoppas tråden hamnade rätt...

Jag har för närvarande 7 hästar hemma (endast 4 är mina egna) och min högsta önskan är att de ska kunna gå ihop. Är det en utopi eller kommer det funka??? Det har funkat hitills med 7 hästar (en har precis åkt hem).

Problemet är en ny häst som kom för 1½ vecka sen, är det för tidigt att säga nåt än kanske? Jag har haft dem i olika hagar så de kunnat se varandra och haft de bredvid varandra i box i stallet, så de får bekanta sig med varandra.... Jag har även släppt ihop dem succesivt. Har jag gått för snabbt fram? Kan tillägga att den nya inte är min utan en inackordering.

Den här nya hästen är en valack på 4 år och den blir häftigt bortkörd av min shettisvallack på 8 och min russvallack på 2½. Stona och deras föl bryr sig inte.... I mina ögon är ledaren ett nordissto med föl och hon är (som jag ser det) en bra ledare som sällan tar till våld men alla har respekt för henne och flyttar sig när hon vill äta, dricka osv. Hon har accepterat den nya och kan till och med stå och klia honom och äta i samma hög. Shettisen har börjat "komma upp" sig under sommaren, han har varit lägst i rang hela tiden tills nu.

Kommer det att ge sig med tiden eller är det onaturligt med 3 vallacker i en flock? Hur kan jag hjälpa honom? Förlänger jag proceessen om jag tar in "bråkamakarna" eller särar på flocken. Ska jag låte det bero, låta dem sköta det själva?

Varför jagar shettisen den nya? Han flyttar ju på sig? Är det inte nog - vad vill han då?

Nån som är duktig på hästars beteende och har hästar i flock som kan råda. Jag vill ha råd och tips, inget påhopp om att jag är dum eller korkad, tack :bow:

Sv: Hästar i flock???

ja skulle ha samlat ihop ett gång människor, minst en människa till varje häst och utrustat dom med diverse verktyg, typ spö och grimskaft. sen hade ja bara släppt ihop dom. hästarna alltså, inte människorna. :rofl:

tror inte man kan underlätta genom att dra ut på det hela.. det tar ju trots allt ett tag innan den ya flocken är stabiliserad och man ser om det funkar eller einte. sen beror det på hur stor hage du har åxå...

Ok, tack för svaret. Kan ju blir trevligt omman släpper ihpå människorna oxå... ;)

Jag har redan släppt ihop dem allihopa tillsammans och det är då shettisen och russet jagar iväg den nya. De är nöjda då de inte ser honom. Jag har soooor hage med massa skog så han kan vrekligen gömma sig. Problemet är att han inte kommer åt vatten och mat. Jag går naturligtvis bort med mat åt honom och har tagit in honom på nätterna i box så han ska få lite lugn och ro. Men det är tänkt at de tre vallackerna ska gå på lösdrift.

De två senaste dagarna har jag tagit in shettisen några timmar mitt på dagen, men då är ju russet lika le han. Men det är kanske att bara förlänga processen. Bättre att låta dem vara då??

Ibland tar det upp till 3-4 veckor innan en ny häst accepteras av flocken. Jag fick hålla stona här delade i 2 veckor innan det gick att släppa ihop dom. Att stå med spö och grimskaft hjälper inte långt. Möjligen att hästarna håller sig under tiden människorna är där då men sen gör dom som dom vill ändå.

Men hur delade du dem då? Några gick med nya då? Jag funderar på att ha russvallacken och shettisen för sig själva ett tag... men då kommer det väl bli lika sen när jag släpper ihop dem igen? Och just nu har jag ingen bra hage, bara två precis bredvid varandra med eltrådar emellan. Den andra, som ligger bra, ligger nära en åker där de jagar älg denna vecka :eek:

Du får ge dem ett par veckor de kan ta sin lilla tid men sedan när de gjort upp kommer de säkert bli vänner,att vi människor lägger sig i hjälper inte,hästarna måste få sköta detta själva.Det viktiga är att de har stor hage så att de inte blir trängda,och det har de ju hos dig.Lycka Till.Hos oss kom det en häst som de var jätte elaka i mot i början men sedan stog de och kliade varandra,så det ordnar sig...

Jag delade hagen så att dom kunde hälsa men inte komma åt varandra. När dom mest hela tiden stod så nära dom kunde komma släppte vi ihop dom och då gick det hur bra som helst.

Med eltråd? Var du inte rädd att nån skulle sparka och fastna i eltråden? Det är ju annars det ulitmata men vi har svårt att dela hagen med nåt annat än eltråd..... det blir så långa sträckor. Annars är det bra alternativ, ska fundera på det...

Med eltråd? Var du inte rädd att nån skulle sparka och fastna i eltråden? Det är ju annars det ulitmata men vi har svårt att dela hagen med nåt annat än eltråd..... det blir så långa sträckor. Annars är det bra alternativ, ska fundera på det...

Sätt den högre än knähöjd ungefär i boghöjd torde räcka. Använd tråd som går av lätt till understa tråden. Mina hästar vet vad en eltråd är så det uppstod aldrig nåt sådant.

börja med att den nya får gå med en ifrån din flock så dom börjar acceptera varandra sen kan du kanske prova att slppa in den nya i flocken ??
eller?

Behöver lite tips och råd från alla kloka.... om hur hästar i flock beter sig och hur jag kan hjälpa... Hoppas tråden hamnade rätt...

Jag har för närvarande 7 hästar hemma (endast 4 är mina egna) och min högsta önskan är att de ska kunna gå ihop. Är det en utopi eller kommer det funka??? Det har funkat hitills med 7 hästar (en har precis åkt hem).

Problemet är en ny häst som kom för 1½ vecka sen, är det för tidigt att säga nåt än kanske? Jag har haft dem i olika hagar så de kunnat se varandra och haft de bredvid varandra i box i stallet, så de får bekanta sig med varandra.... Jag har även släppt ihop dem succesivt. Har jag gått för snabbt fram? Kan tillägga att den nya inte är min utan en inackordering.

Den här nya hästen är en valack på 4 år och den blir häftigt bortkörd av min shettisvallack på 8 och min russvallack på 2½. Stona och deras föl bryr sig inte.... I mina ögon är ledaren ett nordissto med föl och hon är (som jag ser det) en bra ledare som sällan tar till våld men alla har respekt för henne och flyttar sig när hon vill äta, dricka osv. Hon har accepterat den nya och kan till och med stå och klia honom och äta i samma hög. Shettisen har börjat "komma upp" sig under sommaren, han har varit lägst i rang hela tiden tills nu.

Kommer det att ge sig med tiden eller är det onaturligt med 3 vallacker i en flock? Hur kan jag hjälpa honom? Förlänger jag proceessen om jag tar in "bråkamakarna" eller särar på flocken. Ska jag låte det bero, låta dem sköta det själva?

Varför jagar shettisen den nya? Han flyttar ju på sig? Är det inte nog - vad vill han då?

Nån som är duktig på hästars beteende och har hästar i flock som kan råda. Jag vill ha råd och tips, inget påhopp om att jag är dum eller korkad, tack :bow:

Förstod inte om du har lösdrift eller alla blir intagna på box?
Kan säga att mitt isis sto kom till en isisflock, då tog det 2 mån innan det lugna ner sig, det var bara att stå ut. Men det var lösdrift, stor hage så alla kunde komma undan och fick gott om utrymme.

Nu släpptes hon tillsammans med 2 storhästar och 1 shettis. Det tog bara 1,5 vecka sen var alla vänner och går tillsammans i mindre hage och står inne på box på natt. Så teorin att isisar o "vanliga" hästar inte går ihop och inte pratar samma språk, hmm, de får står för andra det..

Om du har stora hagar låt det bero, då kommer det nog att lösa sig och du behöver nog inte vara rädd att någon far illa (givetvis kolla men det förutsätter jag att du naturligt vis gör). Om du har mindre hage skulle jag nog släppa in nya hästen med den ranglägsta i din flock, bara dom två tillsammans eller en häst som du vet är supersnäll och omhändertagande, för en tid och sen öka på antalet hästar..bara ett tips..

Jag kan också undra varför en del hästar fortsätter jaga när den lägst rankade redan viker undan?

Låt dom va, dom kommer själva att lösa det där. Som du säger, det verkar som om ledarstoet accepterat den nya, det är bara en tidsfråga innan det lugnar ner sig.

Cilla: förstår inte riktigt vad du har tänkt att dom ska göra med grimskaft och spö? :confused:

Har både lösdrift och uppstallade. Tar in fölstona på nätterna enbart för hanteringen, alltså fölen blir ledda två gånger om dagen... Övriga går på lösdrift.

Den nya ÄR en islänning.....

Har funderat på om den nya har ett beteende som är uppnosigt som vi människor inte uppfattar. Kommer ihåg i vintras då jag släppte ihop shettisen (han som nu är värst) med en annan shettis, precis lika gammal. Inga problem, visst var det lite skrik och vevande med frambenen, men inget mer..... Men nu... hm...

Ja, vi har bestämt att vi låter dem vara, ställer ut mat och vatten en bit ut så den nya kommer åt. Och håller koll - givetvis!! Det har redan lugnat ner sig, nu verkar de nöjda när han håller sig så de inte kan se honom....

Tack för alla goda råd!! :bow:

En sak ska man ha klart för sig. Våra mänskliga påhitt gör sällan någon nytta egentligen. Tvärt om kan de störa ordningen istället. Så vi bör experimentera så lite som möjligt i dessa sammanhang och låta djuren bekanta sig på ett naturligt sätt.

En förutsättning för att man ska kunna ha fler hästar i samma hage (vilket jag anser är ett KRAV när man håller hästar) är att de har yta att röra sig på. Hur stor är deras hage?

Är det en utopi eller kommer det funka???
Det är absolut ingen utopi. Det är mer naturligt och mer rätt än att placera dem i olika hagar. Mao borde det aldrig vara något problem att sätta ihop en flock - inte ens blandflockar med både valacker och ston.

Jag tror inte att du gått för fort fram. Brukar du låta hästarna gå tillsammans ibland och ibland inte. Det är ett ypperligt sätt att förstöra balansen på. Då bidrar du med att den nya hästen om och om igen måste introduceras och accepteras, och dessutom är det ett underligt beteende av en häst att komma och gå. Det är inte acceptabelt och skapar oro.

Det allra bästa är att släppa ihop hästar när de har möjlighet att gå ute dygnet runt i några veckor. På lösdrifter ser vi sällan några problem alls med några hästar, inte ens med de som annars varit bråkstakar. Av den enkla anledningen att djruen har möjlighet att bli klara. Dessutom har dessa oftast en mer natulig livssituation och har tex fri tillgång till foder. De utsätts inte för stressade fodringar.

En spontan känsla. Det är omöjligt att riktigt avgöra en sån här sak utan att se djuren. Shettisen verkar vara en osäker individ - mao en ranglåg häst utan tryggt ledarskap. En sån häst stöts ibland ut ur en flock pga dess beteende. Den kräver en bra ledare och det kan ibland ta tid för den att hitta sin plats. Hur länge har han gått i denna flock?

Att flocken blir större upplever jag oftast förbättrar stämningen och gör flocken mer harmonisk och lugn. Men jag är inte helt med nu hur du har hästarna tror jag. Går de tre valackerna tillsammans och sen har du en flock till eller vad menar du?

Är det som jag säger en ranglåg individ så är detta hans sätt att söka trygghet. På samma gång som han kräver att själv få vara högre i rang så söker han också något att stötta sig på. En häst som är ranglåg behöver en mkt trygg och säker ledare, och utan det söker han ordning och trygghet hela tiden. Ett exempel jag kan ta upp är när vi var 9 hästar i våpr lösdrift varav en ung, mycket osäker ponny. Vår flock var då mycket komplett med en sent kastrerad valack med mycket utstrålning och ett starkt ledarsto. "Hingsten" som vi kallar honom var en otroligt bra ledarhäst som alla hästar tydde sig till väldigt snabbt. Den bråkiga ponnyn betedde sig just som du beskriver. Han störde ordningen och hittade inte sin plats. Det slutade med att han stöttes ut av "hingsten" och tog då med sig en äldre häst som han kunde styra över. Dessa nu två flockar åt i skift på hingstens order och förflyttade sig också så i hagen. Under den tiden var ponnyn osäker och sökte en trygghet, vilket han inte fick hos den äldre hästen han hade med sig, som han istället upprepande försökte uppvisade otrevlig dominans emot trots att gamlingen aldrig gjorde en fluga förnär. Han var värre än nånsin. Efter några månader hittade flockerna tillbaka till varandra, då hade ponnyn lugnat ner sitt beteende och snart fungerade de som en stor och harmonisk flock igen.

Det jag vill säga är att detta är (kan vara!) ett försök att hitta trygghet och ordning för en osäker häst. Och ja, då måste man låta det ha sin gång. Sällan leder det till slagsmål, det ser mest ut som mobbing vilket ju också skär i hjärtat men hästarna vet också att detta är en del av leken.

Samma sak gällde vår nya hage. Min häst hittade sin nya hagkompis direkt, de åt på samma grästuva innan de ens hälsat. Men när det tredje hästen kom togs denna inte emot alls med öppna armar av hagkompisen utan blev gång på gång bortjagad av denna unga, osäkra valack. Nu var denna osäkerhet inte lika stor så det gick snart över - veckor.

Man måste få låta dem sköta det på sitt sätt för hästens känslor och osäkerhet kan vi omöjligt påverka. Försök att tänka så naturligt som möjligt. Stora ytor, fri tillgång på mat (hästar har inte samma stora tillgång på mat men de kan ändock konstant småäta på gräs, grenar och annat i den mån de behöver. De lever inte heller i det svenska klimatet i regel) samt andra hästar. Om man försöker att undvika alla mänskliga påhitt och störande element så brukar hästar klara sig allra bäst i sina bekantanden.

Sen ska man veta att det är mycket vi människor inte ser eller har en aning om. Kanske bråkar han vidare för att hästen inte går undan på tillräckligt små signaler. Det du iaf kan vara säker på är att allt har ett syfte.

Tack för ett mycket uttömmande och bra svar!!

hagen de går i vintertid är ca 1½ ha stor, mest skog och ganska kuperad. Jag låter alltid mina hästar gå i flock, med undantiag när fölen är små.

Shettisen har varit ganska precis ett år i flocken nu.

Jag har EN flock, men har de senaste dagarna (dock inte nu efter jag pratat med er här) tagit in shettisen för att den nya ska få lite lugn. Sen tar jag ju in fölstona på nätterna, dels för hanteringen men även för att det ena fölstoets ägare vill det.

Intressant är att precis så som shettisen beter sig har mitt russto alltids betett sig mot nya. jag upplever henne som väldigt osäker och hon tar liksom det säkra före det osäkra, ungefär som att "Jag vet nog vad du är för nån, alla hästar dumma". Men nu verkar det som om hon litar på denna ledare (i mina ögon då) till 100%. Jag är faktiskt lite chockad över beteende, positivt då...

Med shettisen upplever jag det mer som att han ser flocken som "sin", att han i och med att han fick en egen tjej här i somras vann status. När jag har släppt in den nya så har shettisen vissa gånger vallat bort två av stona (mitt russto och den andra shettisen)bort från hagöppningen. Kan det inte vara som du skriver på ett ställe att stoet och shettisen är ledare tilllsammans? Denna shettis blev oxå kastrerad mycket sent, vid 4 eller 5 år och beter sig hingstigt när stona brunstar. Han har t.ex. väldigt svårt att koncentrera sig på träningar då det finns brunstiga ston i närheten (men det kanske alla hästar har???).

Intressant är att precis så som shettisen beter sig har mitt russto alltids betett sig mot nya. jag upplever henne som väldigt osäker och hon tar liksom det säkra före det osäkra, ungefär som att "Jag vet nog vad du är för nån, alla hästar dumma". Men nu verkar det som om hon litar på denna ledare (i mina ögon då) till 100%. Jag är faktiskt lite chockad över beteende, positivt då...
Att hon hittat sin plats är ju mycket positivt. Vissa hästar finner sin plats fortare än andra, de tyr sig också till olika individer och finner därav sin olika lätt.

Med shettisen upplever jag det mer som att han ser flocken som "sin", att han i och med att han fick en egen tjej här i somras vann status. När jag har släppt in den nya så har shettisen vissa gånger vallat bort två av stona (mitt russto och den andra shettisen)bort från hagöppningen. Kan det inte vara som du skriver på ett ställe att stoet och shettisen är ledare tilllsammans? Denna shettis blev oxå kastrerad mycket sent, vid 4 eller 5 år och beter sig hingstigt när stona brunstar. Han har t.ex. väldigt svårt att koncentrera sig på träningar då det finns brunstiga ston i närheten (men det kanske alla hästar har???).
En del ledande individer är väldigt tydliga i sina signaler och uppvisar ett tydligt dominant beteende. Men de brukar inte bli våldsamma, isf är de inte passande ledande individer. Är han en trygg häst? Tyr sig hästar till honom? Sin egen känsla av hästen stämmer ofta väldigt bra. Vi är också väldigt känsliga för såna signaler.

Det är svårt att analysera utan att se och känna hästarna, inte veta hur de betett sig vid tidigare ihopsläpp, med hästar i vardagen, med människor, mm.

Vissa killar kan ha svårt att gå ihop om det samtidigt finns damer i gänget.
En bekant till mig hade två valacker ihop(den ena var ny) några veckor och de var allra bästa vänner. Då hon tyckte det var lugnt fick de gå ihop med stoet också. Då rök killarna ihop så hår och tänder rykte (typ). Det blev så illa att de inte kunde gå alls ihop alla tre. Men utan tjejen var de vänner igen.

Fast som standard tror jag nog att det ska gå bra tillslut. Låt det ta lite tid bara, så länge det inte blir våldsamma slagsmål skulle jag avvakta.

Det funkar fortfarande inte... Alla i flocken har accepterat den nye.... utom min lilla illbatting till shettis. Ikväll t.ex. så ställde vi ut en ny bal och jag la ut flera högar så den nye kunde äta... men icke... shettisen drev ut honom långt ut i skogen. Där ska han stå...

Till och med mitt lea sto som HATAR andra hästar har till min stora förvåning accepterat honom, okej, hon lägger öronen bakåt åt honom men hon jagar honom inte med krokodilgapet som hon brukar med nya hästar...

Är han intressant för damerna och därför ser shettisen honom som en konkurrans.....??? Har jag för bråttom, är jag otålig?? Ni kloka... råd mig nu :bow:

Tänkte precis säga det, du tror inte det är så att shettisen ser stona som HANS och här kommer det en konkurrent till honom?
Det är väl inte första gången en valack slåss för sina ston!?
Jag tror att du ska ge det tid, så länge inte den nya skadas av jakten så löser de det nog framöver.

Hästarna löser detta själv. Det tror jag helt säkert. Det verkar ju vara på god väg redan. Shettisen har ju varit lägst i rang som du sa och nu kommer det en ny som han kan köra med. Det kommer lugna sig det också.
Jag tycker inte alls du har bråttom. Det är helt naturligt för hästarna att lösa flockens nya rangordning när det kommer en ny häst. Ibland går det på ett par dagar och ibland tar det någon månad.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur