Hästar föredrar inte varmt dricksvatten

(Ridsport)
En hästägares undersökning av sina hästars dricksvanor vintertid har föranlett veterinären Sue McDonnell, New Bolton Center, University of Virginia, att förtydliga ett forskningsresultat som misstolkats att hästar skulle föredra varmt vatten vintertid.

Läs mer...

Sv: Hästar föredrar inte varmt dricksvatten

Ojda! Själv har ja gett ljummet vatten till min häst när de va -20 och kallare. Dock mest för att kroppen inte skulle kylas ner av det kalla vattnet. Man vet ju själv hur gott det är när man precis kommer in från kylan och tar en kopp varm te. Man blir ju jättevarm i kroppen. Men men, får bli kallt vatten i fortsättningen! :)

Ojdå säger jag också. Har alltid upplevt att hästarna druckit mer när de fått ljummet vatten i hinkarna till natten. Har det varit kallt är bara halva hinkarna uppdruckna på morgonen.. jag fortsätter nog så ändå. Speciellt som det annars hinner frysa under natten om det är riktigt kallt.

:confused:

Då är min häst undantaget som bekräftar regeln. Han älskar ljummet vatten.
Men så är han som sin matte, unik. :)

Men utöver det så har jag inte märkt på andra hästar att ljummet vatten har attraherat mer än kallt vatten, däremot så går det åt mer vatten på vintern när det är ljummet.

anna_panna
Men läste ni verkligen HELA artikeln. Det står ju uttryckligen att hästarna dricker MER av varmt/ljummet vatten om dom enbart erbjuds det än vad dom gör enbart av kallt vatten. Men att dom FÖREDRAR kallt vatten om dom får välja.

anna_panna
Men läste ni verkligen HELA artikeln. Det står ju uttryckligen att hästarna dricker MER av varmt/ljummet vatten om dom enbart erbjuds det än vad dom gör enbart av kallt vatten. Men att dom FÖREDRAR kallt vatten om dom får välja.

Exakt!

Dom väljer hellre kallt vatten men dricker mer av ljummet -så har man svårt att få i dom tillräckligt med vätska på vintern är ljummet vatten att föredra.

Det låter dock motsägelsefullt. De fördrar kallt vatten men dricker mer ljummet. Då torde ljummet vara att föredra.

Det låter dock motsägelsefullt. De fördrar kallt vatten men dricker mer ljummet. Då torde ljummet vara att föredra.

Eller att dom dricker sig otörstiga fortare på kallt vatten än på varmt vatten. Det behövde dom då forska vidare på..

Den där forskningen får dom nog utveckla lite mer.

Mina föredrar thermobaren trots dom har ett badkar bredvid med kallt vatten, dom dricker hellre det som är "varmare".

Mina hästar har alltid föredragit det kalla isslasket om dom fått välja. Har slutat servera ljummet sen några år tillbaka.

/Zelma

Ska visa denna undersökning för mina hästar. De vägrar dricka om inte vattnet är ljummet eller avsvalnat börjar det bli kallt och isigt dricker de inte

Det nämns inga temperaturer alls? Vad avses med ljummet vatten, 10 grader, 18 eller 25 grader celsius? Det är stor skillnad på 8 grader och 25 till exempel. Jag menar hur gott är det med 25 gradigt vatten egentligen, det dricker då inte jag frivilligt. Inte heller dricker jag vatten som håller 2-3 grader för det är alldeles för kallt och isar i tänderna. Mjölken i kylen tex håller 8 grader och det är lite kallt så jag föredrar nog mellan 10 och 12 grader på det jag ska dricka.

Vad går gränsen för kallt, ljummet och varmt?

Hmmm, resultaten har misstolkats för att man inte har läst hela rapporten, säger hon. Jag läser och läser och tycker ändå inte man kan tolka rapporten på annat sätt än att hästar föredrar varmt vatten:

http://research.vet.upenn.edu/Portals/49/94drinkU.pdf

Att hästarna väljer att dricka ur en strömmande bäck framför stillastående vatten i en balja tycker inte jag verkar ett dugg konstigt, utan snarare som ett mycket sunt beteende. Jag misstänker att vattentemperaturen spelar mindre roll i det fallet.

Jag ser då ingen som helst anledning att dra slutsatsen "hästar föredrar inte varmt dricksvatten" av vad som framkommit här.

Egentligen tycker jag inte ursprungsrapporten säger så mycket heller. Det rör sig om totalt 14 hästar som studerats under ett fåtal dagar. Jag kan lika gärna studera min egen flock och därav dra slutsatsen att de dricker mer vatten ur den uppvärmda baljan, alltså föredrar hästar varmt vatten. Hmm, jag kanske borde försöka publicera resultaten... :angel:

Det nämns inga temperaturer alls? Vad avses med ljummet vatten, 10 grader, 18 eller 25 grader celsius? Det är stor skillnad på 8 grader och 25 till exempel. Jag menar hur gott är det med 25 gradigt vatten egentligen, det dricker då inte jag frivilligt. Inte heller dricker jag vatten som håller 2-3 grader för det är alldeles för kallt och isar i tänderna. Mjölken i kylen tex håller 8 grader och det är lite kallt så jag föredrar nog mellan 10 och 12 grader på det jag ska dricka.

Vad går gränsen för kallt, ljummet och varmt?

Temperaturerna står i rapporten jag länkade till. Tycker inte det verkar vara någon vidare väl utförd studie.

Läste i Illustrerad Vetenskap att vi människor är programmerade att dricka kallt vatten, dvs kallt vatten påverkar vår törstreflex och gör oss otörstiga. Varmt vatten har inte samma effekt.
Om det funkar på samma sätt på hästar kan det förklara varför de dricker mer varmt vatten. Varmt vatten släcker inte törsten och därför dricker de mer.

Mina hästar föredrar varmt vatten. Jag har två stora hinkar upphängda i boxen och fyller på den ena precis innan de kommer in på kvällen. Den andra hinken har jag bytt vatten i på morgonen, dvs vattnet är kallt när de kommer in. Efter några timmar har alla hästar druckit en hel del ur den hinken med varmt vatten ( 35-40 grader när jag häller i det). Jag fyller på den hinken igen med varmt vatten innan natten, och den är ofta tom på morgonen, medan hinken med kallt vatten oftast är halvfull. Ingen signifikant undersökning eftersom det är sex hästar som studerats under ca tre månaders tid, men minst lika signifikant som studien det hänvisas till;)

kl

om mina hästar får välja mellan iskallt och ljummet vatten så brukar de välja ljummet. Det märktes väldigt tydligt i början av vintern, när de inte hade någon thermobalja i boxarna. Vattnet i deras baljor var kallt, och när jag kom med ljummet vatten drack de hellre av det ljumna vattnet. :)

Ska visa denna undersökning för mina hästar. De vägrar dricka om inte vattnet är ljummet eller avsvalnat börjar det bli kallt och isigt dricker de inte
Jag lär nog göra samma sak med min ena häst i allafall För han ska ha jummet vatten och därmed basta..Han skippar tom kraftfodret när han kommer in pga att han vill ha sitt varma vatten först..De har vatten i hagen och han kan dricka när man fyller på på morgonen när man kommer med dunken och vattnet fortfarande är jummet. Men sen när det blivit kallt vill han inte ha.
Den andra hästen vill inte ha det för varmt dock ..Då visar han sitt missnöje genom att skvätta och leka med vattnet i stället.Och han dricker också gärna trots att det är is i både baljan ute i hagen och hinken inne.

Är det riktigt kallt .Mer än -20 vill båda ha varmt vatten..

Det påpekas ju just det, att OM målet är/man behöver få i dem mer vatten än de dricker om de får kallt, så åstadkommer man det genom att BARA erbjuda varmt.

Frågan är ju dock om man behöver få i hästen mer än den dricker av det kalla, och det borde vara högst individuellt.

Mina väljer isvatten framför uppvärmt/ljummet. Svårt att säga hur stor skillnad i vattenintag det är, eller om det ens är något då förutsättningarna är så olika, t ex tid per dygn de har vatten.

Dock så mina dricker inte mer totalt av att ha vatten i hagen jmf med bara inne, däremot dricker de mer fördelat över dygnet vilket jag anser är en fördel. Dvs de dricker fler gånger men mindre mängd/gång om de har fritt vatten, och färre gånger men mer per gång med begränsat vatten.

Haha så vad resultaten säger är ju typ att hästarna inte alltid vet vad som är bra för dom, eftersom dom dricker mindre om dom får dricka kallt vatten.

Så lite som med barn, kallt är godare men varmt är bättre (tycker jag för i mina ögon är det def. bättre att dom dricker mer! Även om det inte är lika "gott". Dock så tror jag att dom tycker det är behagligt med varmt eftersom dom dricker mer. Det är min slutsats)
Min föredrar dock lite varmare vatten om han får välja, vilket ha får göra ibland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka