Hästallergi

J

j3nnif3r

Fick idag veta att jag är allergisk mot hästar och timotej som självklart finns i hö. Hö är lättare att undvika, men knappast att jag tänker undvika hästarna. Ni med hästallergi, hur har ni gjort för att minska symptom och minska chanserna för allergin att bli värre? Främst hästallergin.

Sv: Hästallergi

Min pappa har gått till Sahlgrenska (göteborg) typ var 6:e vecka i tre år elle rnågot sådant, för att bli av med pollenallregi. Man får en spruta innehållande sådant man är allergisk mot, och skapar på så sätt en motattack eller vad man sska säga (vet inte riktigt hur jag ska återberätta på ett sätt som gör att andra förstår:smirk: ) Men hans allergi mot pollen är i princip borta nu, och det skulle inte förvåna mig om det går att göra likadant med hästallergi.

Hoppas du förstår mig och min urusla förklarning.

Ja jo jag förstog nog vad du menade. Jag tyckte att det var så konstigt, läkarn sa att det inte fanns så mycket att göra (mot häst) utom att hålla sig ifrån dem (?)

Läste i en tidning en gång om en gubbe som var allergisk, men han hade skydd över näsa och mun när han var i stallet. Sånt där som läkarna har när de opererar du vet. Ingen aning om hur det funkar på olika personer dock...

Du kan inte fixa så att du får som ett "utestall"? Så det är bra ventilation och så... Är det en kraftig allergi du har???

Min läkare sa också att det inte fanns något annat att göra än att hålla sig borta från hästarna. Tills min pappa kom och slog näven i bordet och sa att det inte är något alternativ. Då fanns det visst en möjlighet. :devil:

Jag har gått på det som kallas hyposensiblitering (eller nått sånt) i snart 4 år nu. De första två åren gick jag varje till varannan vecka, nu går jag var 6-8 vecka. Man sprutar som sagt in det allergena ämnet, i början ökar man dosen varje gång, det är därför man går så ofta, sedan är det en underhållsdos.

Eftersom du blir utsatt för det du är allergisk mot är det ganska farligt och det görs i regel inte på personer under 16 år. De första åren mådde jag bajs efter att ha fått sprutorna. Man får inte anstränga sig, sola, dricka alkohol osv när man tagit dem och det var inte heller något alternativ då för jag låg helt däckad.

Jag tar för både kvalster och hästar, en spruta i varje arm. Nu har jag dock fått förhårdnade i mina armar så det är osäkert om jag kan fullfölja behandlingen eller ej, tråkigt när man genomlidit det så länge.

Jag har blivit mycket bättre, men då jag har väldigt många allergier (en utav de människor som är allergisk mot kyla t ex) så kommer jag aldrig bli symptomfri, jag tar mediciner varje dag ändå. Dock så kan jag hålla på med hästarna hur mycket jag vill utan problem nu mera. :idea:

Utestall finns det inte många av här, och nej jag kan inte säga att den är kraftig. Än. Blir "bara" blocktäppt i näsan under natten de dagar jag har varit i stallet. Som sagt vill jag inte förvärra den

Min läkare sa också att det inte fanns något annat att göra än att hålla sig borta från hästarna. Tills min pappa kom och slog näven i bordet och sa att det inte är något alternativ. Då fanns det visst en möjlighet. :devil:

Jaså då gick det bra minsann :p

Tråkigt med alla bieffekter, men bra att du fått resultat :)

Finns receptfria allergi-nässpray på apoteket som man kan använda i perioder.Är allergisk mot mögel,damm,hund mm men på häst visade det bara lite:) Dock är jag försiktig och försöker borsta ute om vädret tillåter.Använder handskar och ibland även munskydd då hon rullat sig i lera.Är också försiktig med höet så jag sopar aldrig i höbodan utan det gör sambon.
Duscha gärna direkt efter du varit i stallet och förvara stallkläderna skilt.

Jag fick en kortisonspray, men jag tyckte inte den hjälpte ..

Är det diskus du använder eller?

Jag har också det på recept, men slutat använda det. Hjälpte ingenting.

Tidigare använde jag Nasonex, den hjälpte i princip ingenting, men från och med idag så använder jag Lastin

Fick idag veta att jag är allergisk mot hästar och timotej som självklart finns i hö. Hö är lättare att undvika, men knappast att jag tänker undvika hästarna. Ni med hästallergi, hur har ni gjort för att minska symptom och minska chanserna för allergin att bli värre? Främst hästallergin.

Jag är mest allergisk mot hundar/katter, äter tavegyl & har bricanylinhalator.
Däremot reagerar jag med kliande ögon om jag klappar hästar & sedan tar i ansiktet så ngt du ska göra är att alltid tvätta händerna när du varit klart i stallet & undvik under tiden i stallet att peta dig i ansiktet eller iaf runt ögonen.

*KL*

Det finns vaccination man kan testa me de får inte utföras på personer med astma hörde jag för ett tag sedan av läkare.

*kastar mig in i diskussionen*
Precis sådana symptom har jag också!
Min fasa är att allergin ska bli värre. Nu rider jag en gång i veckan men vill gärna bli medryttare trots att jag är lite överkänslig.
Det SUGER verkligen att vara allergisk mot det man gillar bäst! :cry:
Intressant tråd detta!
/Sassa_S

Jag är mest allergisk mot hundar/katter, äter tavegyl & har bricanylinhalator.
Däremot reagerar jag med kliande ögon om jag klappar hästar & sedan tar i ansiktet så ngt du ska göra är att alltid tvätta händerna när du varit klart i stallet & undvik under tiden i stallet att peta dig i ansiktet eller iaf runt ögonen.

Vad jag gjorde är nog kanske inte nån bra ide för alla. Men i mitt fall blev jag av med allergin på ett halvår.
I början var jag riktigt allergisk mot hästar, så läkarna sa att jag inte fick rida.
Och eftersom jag var riktigt trotsig så gick jag emot det rådet och började rida. Var i stallet en gång i veckan en timme. Visst rann ögonen och man snörvla. Men efter ett halvår försvann de. Nu efter tio år är jag fortfarande fri från hästallergi. Dock fick jag aldrig bort kattallergin för vissa sorters katter...

Jag har astma och går på sådan vaccination. (Läs tidigare inlägg)

Vad konstigt, min kompis har inte märkt av ngn astma men hon gjorde allergitest & med alla möjliga test & då sa läkaren att hon hade lite astma trots allt & att folk med astma inte får göra såna vaccinationer.
Kan han ha gjort tjänstefel som sa det?Eller kan det vara så olika & att de lurar folk i vissa län?

*kastar mig in i diskussionen*
Precis sådana symptom har jag också!
Min fasa är att allergin ska bli värre. Nu rider jag en gång i veckan men vill gärna bli medryttare trots att jag är lite överkänslig.
Det SUGER verkligen att vara allergisk mot det man gillar bäst! :cry:
Intressant tråd detta!
/Sassa_S

Mm för några år sedan sa jag att jag skulle ta livet av mej om jag blev allergisk mot katter & att inte tåla hästar var bara helt otänkbart, då skulle mitt liv vara slut & inte alls värt att leva då hästarna är mitt liv.
Visserligen kan jag inte ha katter längre, de bor hos föräldrarna, men ajg hoppas allergin för hästar stannar på ett jämnt stadie & inte utvecklas till tex astma.Då e man körd:crazy:

Det kan bero på hur kraftig astman är kanske? Men om hon inte märkt av något så borde den ju inte vara så allvarlig.

Det farliga är ju om man har allergiastma eftersom risken är stor att man får anfall när man utsets för vaccinet.

Tror nog inte det räknas som tjänstefel, det är nog olika mellan olika landsting och läkare. Dessutom hur mycket man kan tala för sin sak, hade hon sagt att hon vet att det finns andra som har astma och gör det kanske det hade låtit annorlunda. Eller så ville han bara spara pengar...:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 451
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar