Hästaktiviteter eller kurses (ej ridning)

D

Deha

Hej, då jag har blivit sjuk och nu går på ett blodförtunnande medel får jag ej rida på ett halvår på grund utav att riskerna vid ridningen. Så undrar jag vad för aktiviteter jag och min häst kan hitta på undertiden?
Om det finns kurser där jag kan lära mig mer om hästar (skador,vård,foder,träning,rehab m.m.), lekar, NH, hälsokurser, eller andra saker jag kan hitta på tillsammans med min häst eller för att utveckla mina kunskaper! Jag är öppen för alla sorters förslag som hjälper mig att utveckla mig eller hästen eller bara för att ha kul tillsammans.

Eller om du har någon ide i helt andra banor får du gärna berätta om det. Det vore ännu bättre om ni kunde rekommendera något ställe som ligger i Bohuslän eftersom möjligheten till resa är väldigt begränsad.
Mvh Andrea

Sv: Hästaktiviteter eller kurses (ej ridning)

Usch vad tråkigt...

Om jag förstår dig rätt får du lov att umgås med din häst men inte rida, eller har jag helt fel?

Hade jag vart i din situation hade jag jobbat mycket med NH, Tömkörning, Longering. För att behålla kondition/muskelmassa på din häst hade jag tagit in en medryttare som rider ett par dagar i veckan, alternativt gått uit mycket i sko och mark för hand.

Det finns en del stall som anordnar kurser i NH och många som har en del övningar och så från marken, exempelvis klickerträning m.m

Lycka till!

Det ligger väl till så här att jag ska undvika att ta för stora risker. Sannolikheten att jag rammlar av hästen finns, och risken är då stor för allvarliga skador eftersom jag lättare får inre blödningar och yttre blödningar. Tanken är då att det är säkrare för mig att inte rida på ett tag.

Men även min häst har varit skadad (fraktur i hoven) och oturligt nog får jag nog klartecken att sätta igång henne nu när jag kommer hem från sjukhuset. Så hennes träning börjar om helt från början, tänkte longera men fundera på vad det fanns mer att hitta på. Sedan ska jag även leta medryttare, men eftersom jag bara tänkte longera henne nu i början så hon får upp grundkondition innan ridningen så tänkte jag avvakta något med att leta efter medryttare.

Sedan funderar jag på om jag kanske kunde köra henne? Hon är ett varmblod och har start någon enstaka gång, men förra ägaren har inte kört henne. Så jag undrar över om det är bra att börja köra henne nu när hon är ridhäst?

Miljöträning/äventyrsbana. Gå över broar, presseningar, paraplyer. Under och genom draperier osv. Ja, allt busigt och roligt man kan hitta på. Vill du ha inspiration vet jag att det är träningar var söndag utanför Falkenberg med två duktiga kvinnor. Men det kanske är för långt?

Är hon en pålitlig körhäst så är väl körningen utmärkt för er. Det går att göra väldigt mycket där. Dressyr och precisionskörning förutom skogsturer.
Det är ju också att bra sätt att få upp konditionen på henne.

Vilken otur med Waran (antar jag eftersom riskerna ska vara stora).

Tömkörning, markarbete, träna "hinderbana" med broar, presenningar.
Köra om hästen är inkörd och lugn att köra.
Trick-träning? Rebecca Dahlgren finns väl i västsverige och ska jobba med trick-träning vad jag har hört (gift med eller bor tillsammans med Christoffer Dahlgren).

Ja det är Waran jag går på. :/
Eftersom jag i princip aldrig har kört häst eller tömkört innan, undrar jag om det finns någon bra bok jag kan lära mig det ifrån? Jag tycker att clickträning verkar väldigt roligt, även horsemanship! Men jag har ingen egen transport så enklast vore det om tränaren kunde komma till stallet. Så om ni har tips på någon trönare som har möjlighet till det?
Tack för alla tips, så fort jag känner mig bättre ska jag försöka testa det jag har möjlighet till! Fortsätt komma med fler tips!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka