Sv: Hästägare vill ha kvar taggtråd
Men att slarva med trådar som varit stängsel och bara kasta/låta det ligga/låta stängslet förfalla är ju en annan sak tycker jag! Och fullkomligt onödigt att det ska bli skador av, för det finns ju inget förmildrande tycker jag, att bara låta sådana skadefällor som oanvänd tråd bara ligga och skräpa!
Hoppas din hund blev frisk i allafall!
Där jag har hästen finns en veteranjärnväg med ett ånglok som en förening kör till julmarknaden och på somrarna. I övrigt används inte järnvägen längre. Men utefter en sträcka på flera mil sitter den gamla ståltråden kvar! Numera dold under vegetationen på de flesta ställen! Jag brukar tänka fy vilken skadefälla om vi skulle råka rida och fastna i en sådan!
Vi rider ju i skogen däromkring, mormark, man kan rida rakt ut i skogen i stort sett vart som helst. För att inte tala om hur många älgar, rådjur och sådant som säkert slitit av senor och sådant på trådeländet!
I övrigt så trodde jag alla hästmänniskor var glada att slippa taggtråden? Men samtidigt så kan jag säga att när jag var liten, då hade många taggtråd till sina hästar, och trots nya hästar, betessläpp, vinterhagar osv så var jag inte med om en enda stängselskada med taggtråd!
Däremot har jag med åren sett flera skador med eltrådar!
Värsta stängselskadan jag sett var en häst som blev jagad och försökte hoppa ur hagen och spetsade sig på en trästolpe.
Med det absolut inte sagt att jag är för taggtråd, men någon garanterad dödsfälla är inte taggtråd som många tycks tro!