Hästägare vill ha kvar taggtråd

Sv: Hästägare vill ha kvar taggtråd

Toppen!
Skicka en upplaga av "håll hästen frisk" till de som söker dispens, så kan de själva titta noga på fina skador.

Blir så trött, här kommer sent omsider en regel för att skydda hästarna och vad gör man då, söker dispens för att få fortsätta vara ovarsam.

Hoppas det inte går igenom några dispenser på det här!

herregud!
"kan inte garantera att elen funkar överallt"? Sätt upp trästaket (eller liknande) eller gör dig av med hästarna! *morr*

håller med Tant Brun, visa dom ett par fina bilder på mysiga skador:crazy:

förövrigt tycker jag att det är ganska sjukt att det 2010 fortfarande förekommer taggtråd ö.h.t.!

Är det inte hästägarens ansvar att elen funkar överallt?
Man får ju lov att gå runt och hålla efter? Eller?
Jisses...

Det är ju också lite naivt att inte inse att det blir problem för vissa hästägare? "Gör dig av med hästarna", wow vilken bra lösning..

Trästaket runt 20-30 HA, vad tror du det kostar?

Känner en bonde som också har sina hästar på ca 30 HA, öländsk alvarsmark. Snustorr sandjord och helt omöjligt att få till jordning.
Taggtråd är givetvis inte bra, men vad finns det för alternativ när inte el eller trä funkar?
Ståltråd utan el?

Det är ju också lite naivt att inte inse att det blir problem för vissa hästägare?

Jag förstår att det blir problem. Men, att ha häst är ingen mänsklig rättighet och kan man inte göra sitt bästa för att göra det bra för hästarna, då kanske man inte ska ha häst? Hästarna har inte valt att vara våra "husdjur".

kl

Förbudet kommer inte direkt som någon överraskning så dessa hästägare har haft gott om tid på sig att finna en annan lösning. Och spara ihop pengar till den.

Att hagen är stor är ingen ursäkt.

De får väll göra som alla andra helt enkelt. Se till att elen fungerar runt hela hagen.

Känner en bonde som också har sina hästar på ca 30 HA, öländsk alvarsmark. Snustorr sandjord och helt omöjligt att få till jordning.
Taggtråd är givetvis inte bra, men vad finns det för alternativ när inte el eller trä funkar?
Ståltråd utan el?

Eller jorden i en tråd.

Trä funkar ju, men kostar.

Det är ju också lite naivt att inte inse att det blir problem för vissa hästägare? "Gör dig av med hästarna", wow vilken bra lösning..

Ståltråd utan el?

Nu är det nog du som är naiv istället. Att det kostar att sätta staket det gör det och det är en kostnad som man lägga med i beräkning av utgifterna för hästhållning. Vill/kan man inte ha el så finns det flera andra alternativ förutom taggtråd. Stenmurar, plast- eller järn o s v. Taggtråd är förbjudet för hästar och det är ju inget som kommit helt plötsligt utan det har tagit flera år. Så en ansvarsfull hästägare har redan i god tid sett till att det inte längre finns taggtråd i närheten av hästarna.

Håller med :)
Visst blir det problem för vissa, men det här förbjudet HAR tagit tid och då borde man haft tid att iaf fundera ut en annan lösning....
Taggtråd är inte det enda alternativet.
Och stängsel är något som man måste räkna med som hästägare:mad:

För många herrarns år sedan (när det var vanligt med taggtråd) hade vi en som fastnade i taggtråds stängslet. Herregud vilka skador hästen fick. Kommer inte ihåg hur många stygn den fick sys med men det var många. Efter att ha bevittnat det är jag en av de största motståndarna till taggtråd. Något som jag också tycker är hemskt är när bönder låter gammal taggtråd ligga kvar ute i markerna efter att de antingen planterat skog där eller övergett gamla hagar. Vilda djur kan ju fastna där.

kl

Förbudet kommer inte direkt som någon överraskning så dessa hästägare har haft gott om tid på sig att finna en annan lösning. Och spara ihop pengar till den.

Att hagen är stor är ingen ursäkt.

precis så menar jag ! (även om det kanske inte kom fram så tydligt?)

Något som jag också tycker är hemskt är när bönder låter gammal taggtråd ligga kvar ute i markerna efter att de antingen planterat skog där eller övergett gamla hagar.

Jag håller med dig - det är fruktansvärt ansvarslöst och tyvärr inte särskilt ovanligt!

Något som jag också tycker är hemskt är när bönder låter gammal taggtråd ligga kvar ute i markerna efter att de antingen planterat skog där eller övergett gamla hagar. Vilda djur kan ju fastna där.
eller tama djur. Min hund har fastnat i en liggande, "gömd" taggtråd, inte så vackra skador det inte...

Men att slarva med trådar som varit stängsel och bara kasta/låta det ligga/låta stängslet förfalla är ju en annan sak tycker jag! Och fullkomligt onödigt att det ska bli skador av, för det finns ju inget förmildrande tycker jag, att bara låta sådana skadefällor som oanvänd tråd bara ligga och skräpa!
Hoppas din hund blev frisk i allafall!
Där jag har hästen finns en veteranjärnväg med ett ånglok som en förening kör till julmarknaden och på somrarna. I övrigt används inte järnvägen längre. Men utefter en sträcka på flera mil sitter den gamla ståltråden kvar! Numera dold under vegetationen på de flesta ställen! Jag brukar tänka fy vilken skadefälla om vi skulle råka rida och fastna i en sådan! :crazy:
Vi rider ju i skogen däromkring, mormark, man kan rida rakt ut i skogen i stort sett vart som helst. För att inte tala om hur många älgar, rådjur och sådant som säkert slitit av senor och sådant på trådeländet! :mad:

I övrigt så trodde jag alla hästmänniskor var glada att slippa taggtråden? Men samtidigt så kan jag säga att när jag var liten, då hade många taggtråd till sina hästar, och trots nya hästar, betessläpp, vinterhagar osv så var jag inte med om en enda stängselskada med taggtråd!
Däremot har jag med åren sett flera skador med eltrådar!
Värsta stängselskadan jag sett var en häst som blev jagad och försökte hoppa ur hagen och spetsade sig på en trästolpe.
Med det absolut inte sagt att jag är för taggtråd, men någon garanterad dödsfälla är inte taggtråd som många tycks tro!

Ett litet förtydligande, ståltråden som för väldigt många år sedan var staket till järnvägen.

Ståltråd utan el?

Jaha?? Jag har haft hästar på bete på Ölands alvar, 100 ha för hingstar och det var staket och eltråd runt om. De tog stora lån för att ordna det. Stona gick på 600 ha, även det inhägnat ordentligt med elrep.

Något som jag också tycker är hemskt är när bönder låter gammal taggtråd ligga kvar ute i markerna efter att de antingen planterat skog där eller övergett gamla hagar. Vilda djur kan ju fastna där.

Men jag tror markägaren kan få böter för att ha underlåtit ta undan gammal taggtråd? I alla fall finns följande text angående detta

Jordbruksverket har funnit att det största djurskyddsproblemet med taggtråd är den taggtråd som blir kvarlämnad i naturen och som inte längre fyller någon
funktion. Skyldigheten att plocka bort gamla stängselrester i betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar är reglerat dels i 1 kap. Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 1993:129) om djurhållning inom lantbruket m.m. och dels i 2 kap. miljöbalken om allmänna hänsynsregler och 15 kap. om nedskräpning.

Så man får inte lämna taggtråd eller stängsel hur som helst. Tyvärr är det ju många som gör det men man borde kunna anmäla till länsstyrelse/jordbruksverket som i sin tur kan ålägga markägaren att ta bort den?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
2 263
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 198
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.