Hästägare kritiseras för magra hästar utan vatten

Sv: Hästägare kritiseras för magra hästar utan vatten

Som vanligt får man bara "höra" en syn på saken...

Jag vet vem hästhållaren är. Vill inte gå in på några detaljer men h*n har lång erfarenhet av hästar, är duktig på det h*n gör och jag har aldrig sett någon mager och vanvårdad häst som h*n haft med sig när vi setts.
Hästen på bilden syns ju att det är en unghäst (islandshäst) och som vi alla vet kan unghästar se väldigt galna ut ibland. Har en i stallet som var ful som stryk (mager, raggig, omusklad, apful) för ett par år sedan men nu är han en riktig skönhet. Och bilden verkar vara från i våras, islandshästar har björnpäls och ofta hanteras inte unghästarna så mycket = "ovårdad" päls.
Hur förhållandena är på hästhållarens gård vet jag inte men jag har väldigt svårt att tro att det är som det står i artikeln.

Det finns andra ställen i närheten av det här som är i mkt värre skick, jag fattar inte varför det inte händer något där. DET är skamligt!

Det finns andra ställen i närheten av det här som är i mkt värre skick, jag fattar inte varför det inte händer något där. DET är skamligt!

För min del tycker jag unghästen på kortet är alldeles för tunn, även om det är en "islänning" och "unghäst", förstår inte att man som hästägare överklagar ett beslut där hästarna ska ha fritt med vatten och en dräglig foderstat?

Visst får man bara "höra" en sida av saken, men bilden på hästen är ju det jag kan utgå ifrån. Den hästen är mager, sen bryr jag mig mindre om ifall det är en unghäst eller inte.

Nej, det verkar ju dumt, men som jag läste i en annan tidning överklagade h*n snarare att h*n fått betala veterinärkontroller, djurskyddskollen och såna saker.

Kanske bara är jag som träffat på tunna unghästar? Okej, hästen på bilden är väl bland de tunnare jag sett men absolut inte extrem för att vara typ 1-2 år.

Som sagt, kan bara uttala mig om det jag vet och de hästar jag träffat på som denna människa haft har varit trevliga och sett välmående ut.

Nej jag har också en sådan där mager skrika, trots foder etc. En åring som äter när han har lust, det brukar gå över och jag uppfattar på kortet att den hästen är runt året. Det kan vara riktigt knepigt ibland, så snart har man väl en anmälan på halsen.;)

"MAGER. Vid en inspektion saknade hästarna i Åshammar vatten och var magra."

alltså är det inte bara hästen på bilden som är smal, utan fler hästar.

och att det saknas vatten i denna hetta är för mig rent idiotiskt.

Men står det inte i artikeln att det var en hingstflock eller var det i en annan tidning jag läst det?
Då förutsätter jag att det är unghingstar...

och att det saknas vatten i denna hetta är för mig rent idiotiskt.

Det kan man tycka ja, men så länge lagen är utformad som den är kan man knappast döma för en sådan sak, såtillvida man inte står och kontrollerar om häst ägaren vattnar hästarna 2 ggr per dag och konstaterar att så INTE sker.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fullt med kiss och bajs i boxen, brist på foder och hovar i dåligt skick. Det är några av bristerna som gör att en djurägare i Luleå...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Karlskrona åtalas för djurplågeri alternativt brotts mot djurskyddslagen sedan tre hästar inte fått tillräckligt med mat...
Svar
0
· Visningar
428
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare vanvårdade sin häst så pass mycket att hon nu åtalas för djurplågeri. En ung kvinna i Mönsterås kommun åtalas för...
Svar
0
· Visningar
618
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama