Jag har en väldig förståelse för hur jävligt det är att behöva ta hand om djuren när man är längst ner på botten, jag har kämpat i det läget många många gånger under alla år jag haft häst och nej, jag har aldrig misskött honom ändå. Däremot har han fått lite lugnare perioder när jag inte orkat, men jag har alltid skött det mest nödvändiga som hovvård osv. En stor lättnad var när jag satte honom på lösdrift då jag mera kunde komma när jag kände att jag orkade på dagen, vilket gjorde det hela mycket lättare.
Jag har aldrig haft folk runt omkring mig som tagit hand om min
Det är levande varelser och förtjänar att iallafall skötas på en miniminivå. Det finns inga ursäkter till att vanvårda levande varelser. Det finns alltid lösningar om man inte själv kan ta hand om djuren.
Det är läskigt att det är så accepterat i många fall att vanvårda sina djur bara för att man har det svårt själva. Och visst, det kan vara så att dom själva tror att dom gör rätt, okunnighet osv och ja, det är mer okej, då kan dom bli upplysta om saker och ting och ändra sitt sätt att hålla djuren, det är förlåtligt tycker jag. Men att skylla på sin egen psykiska status, näe.