Hästägare krävs på 140000 av polisen

Jättebra! Oftast tycker jag folk kommer för lindrigt undan med dessa brott. Det ska kännas att dom gjort fel på ett eller annat sätt.

Det är orimligt när hästarna inte längre är hennes.
Dagsböter i ngn form är skäligt, men inte till Polisen.

Snart får man inte bara böter i trafiken, utan även kostnad för materiel o timtid.
Faktura efter insats vid olycka.....

Snart får man inte bara böter i trafiken, utan även kostnad för materiel o timtid.

Fast dom är väl hennes fortfarande?

Ska samhället (det vill säga jag och du) betala för omhändertagandet av misskötta djur?
Polisen har omkostnader för dessa djur och behöver få de täckta. Det ska mycket till för ett omhändertagande och hen har haft flera chanser, garanterat.
Summorna springer dock snabbt iväg och polisen har på många ställen avtal med i alla fall hund/kattstall där djuret lämnar polisens vård efter en viss tid och övergår till hund/katthemmet.

Jag tycker inte samhället ska stå för kostanden men det måste finnas någon rimlighetsbedömning. Det är inte rimligt att stalla upp djur värda 3000:- för 140000:- och sen fakturera fd. ägaren om inte ägaren utryckligen bett om det.

Ska samhället (det vill säga jag och du) betala för omhändertagandet av misskötta djur?
Polisen har omkostnader för dessa djur och behöver få de täckta. Det ska mycket till för ett omhändertagande och hen har haft flera chanser, garanterat.
Summorna springer dock snabbt iväg och polisen har på många ställen avtal med i alla fall hund/kattstall där djuret lämnar polisens vård efter en viss tid och övergår till hund/katthemmet.
Då kan vi få ett scenario där alla som riskerar att få sina djur konfiskerade bestämmer sig för att avliva alla djur. Den rätten har de.

Jag har för mig att det var det här fallet med trettioåriga travare, varav en hingst som annonserades ut för någon tusenlapp styck - ingen hästmänniska kan tycka att det är okej hantering. Läser man lite mer så tror jag dessutom inte ett dugg på den påstådda grova vanvården av hästarna som bara någon vecka efter ansågs vara i gott skick. Dessutom skall vanvården ha pågått ända sedan 1998 (!) enl. länsstyrelsen som till slut lyckades hitta några detaljer att hänga upp det hela på.

Edit. kan ha varit ett annat fall.

Jag kan heller inte se det rimliga i att omhändertagna djur "vårdas" för större belopp än djurens eget värde, för polisen och samhället ligger det inget egenvärde i att hålla omhändertagna djur vid liv till vilket pris som helst och det slaktas dagligen tiotusentals djur i Sverige.

Senast ändrad:
Då kan vi få ett scenario där alla som riskerar att få sina djur konfiskerade bestämmer sig för att avliva alla djur. Den rätten har de.

Jag är ju av den bestämda uppfattningen att ett dött djur inte lider och då är det inte heller något problem om man avlivar.

Och vi är ju i det scenariot idag. Flera anmälningar - ingen förbättring - beslut om omhändertagande - omhändertagandet verkställs - polisen får kostnaden som sedan faktureras djurägare.

Jag tycker inte samhället ska stå för kostanden men det måste finnas någon rimlighetsbedömning. Det är inte rimligt att stalla upp djur värda 3000:- för 140000:- och sen fakturera fd. ägaren om inte ägaren utryckligen bett om det.

"Tyvärr" (beror ju på hur man ser det) får inte djuren bara avlivas direkt om de inte är så grovt vanvårdade att de är bortom räddning. Överklagar djurägaren omhändertagandet drar det snabbt ut på tiden, samma om ingen domstol har tid att ta upp målet och då får vi dessa enorma belopp. Väntetiderna på rättegång/domstolsbeslut är långa i de flesta fall idag. På smådjur finns som jag sa tidigare oftast en tidsgräns i och med samarbeten med djurhem.

Svårare med häst och till exempel lantbruksdjur (där man ofta försöker ha kvar djuren på plats men hyr in personal att sköta dem, djurägaren har då inte tillgång till stallet).

Om jag har fattat det rätt är de värsta fallen där ägaren blivit ekonomiskt o/ eller fysisk o psykiskt svag.

Då hjälper det inte med att statuera exempel med löjligt höga böter.
För övrigt verkar man vara rätt dåliga på att följa upp i tid. Ofta har man väntat till att djuren är bortom all räddning.
Många ägare skulle behöva samhällets insatser för egen del av ovannämnda anledning.

Om jag har fattat det rätt är de värsta fallen där ägaren blivit ekonomiskt o/ eller fysisk o psykiskt svag.

Då hjälper det inte med att statuera exempel med löjligt höga böter.
För övrigt verkar man vara rätt dåliga på att följa upp i tid. Ofta har man väntat till att djuren är bortom all räddning.
Många ägare skulle behöva samhällets insatser för egen del av ovannämnda anledning.
Det där är verkligen ingen anledning till att missköta djuren. Finns ingen ursäkt, speciellt inte efter första besöket, då tar man tag i det. Antingen säljer, avlivar eller skaffar hjälp av någon.

Folk måste börja inse att djur kostar pengar, dom kräver omvårdnad oavsett ens eget psykiska och ekonomiska tillstånd.

Om man or fullt frisk--ja!
Dessa är som anorektiker som förlorar självbilden, men i många av dessa fall är de övertygade om att de gör allt de kan. Därav ingen bättring.
Det kan gå många mån. mellan ÅB o sen är det för sent.

Om man or fullt frisk--ja!
Dessa är som anorektiker som förlorar självbilden, men i många av dessa fall är de övertygade om att de gör allt de kan. Därav ingen bättring.
Det kan gå många mån. mellan ÅB o sen är det för sent.
Spelar ingen roll oavsett, den enda grej som jag kan tycka är förlåtande då det är om ägaren blir psykotisk, det är väl den enda psykiska sjukdom som ger skäl till att inte ta hand om djuren. Och jag tror det är få av dessa djurägare som är psykotiska.

Visst man kan tycka då som ägare att man gör allt man kan men då får man ändå förbättra det som ska förbättras hur onödigt man än tycker att det är. Det finns inga ursäkter.

Det där är verkligen ingen anledning till att missköta djuren. Finns ingen ursäkt, speciellt inte efter första besöket, då tar man tag i det. Antingen säljer, avlivar eller skaffar hjälp av någon.

Folk måste börja inse att djur kostar pengar, dom kräver omvårdnad oavsett ens eget psykiska och ekonomiska tillstånd.

Blir inte förvånad om hur det ser ut i världen då man läser ditt totalt iskalla inlägg.

Noll förståelse och noll empati i ett fall som ingen av oss här har full insyn på.

Din värld är antingen svart eller vit.. Inga nyanser, ingen förlåtelse..
Människor kan må hur dåligt som helst, haft ett barn som dött, fått själva ett tragiskt besked..men nä...

Är glad att jag har en krets med människor som är klart varmare än du.

(även om jag nu inte misskött nåt men har haft vänner som blivit drabbade av livets hårda lie)

AM

Blir inte förvånad om hur det ser ut i världen då man läser ditt totalt iskalla inlägg.

Noll förståelse och noll empati i ett fall som ingen av oss här har full insyn på.

Din värld är antingen svart eller vit.. Inga nyanser, ingen förlåtelse..
Människor kan må hur dåligt som helst, haft ett barn som dött, fått själva ett tragiskt besked..men nä...

Är glad att jag har en krets med människor som är klart varmare än du.

(även om jag nu inte misskött nåt men har haft vänner som blivit drabbade av livets hårda lie)

AM
Jag har en väldig förståelse för hur jävligt det är att behöva ta hand om djuren när man är längst ner på botten, jag har kämpat i det läget många många gånger under alla år jag haft häst och nej, jag har aldrig misskött honom ändå. Däremot har han fått lite lugnare perioder när jag inte orkat, men jag har alltid skött det mest nödvändiga som hovvård osv. En stor lättnad var när jag satte honom på lösdrift då jag mera kunde komma när jag kände att jag orkade på dagen, vilket gjorde det hela mycket lättare.

Jag har aldrig haft folk runt omkring mig som tagit hand om min

Det är levande varelser och förtjänar att iallafall skötas på en miniminivå. Det finns inga ursäkter till att vanvårda levande varelser. Det finns alltid lösningar om man inte själv kan ta hand om djuren.

Det är läskigt att det är så accepterat i många fall att vanvårda sina djur bara för att man har det svårt själva. Och visst, det kan vara så att dom själva tror att dom gör rätt, okunnighet osv och ja, det är mer okej, då kan dom bli upplysta om saker och ting och ändra sitt sätt att hålla djuren, det är förlåtligt tycker jag. Men att skylla på sin egen psykiska status, näe.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästägaren bakom Stall Zet, Bengt Ågerup, krävs på 1,2 miljarder kronor av skatteverket uppger Dagens Industri. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Filippa Lindgren ramlade av hästen och bröt ryggen. Nu får hon 28 000 kronor i ersättning av staten, det beslutar Kammarkollegiet...
Svar
0
· Visningar
514
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ägarna till en hästgård i Svenljunga kommun ska betala över 700 000 kronor i moms. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
514
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare fick anmärkning av länsstyrelsen om att hästens hovar behövde omsorg. Men sedan beslutet togs har ägaren inte gått att nå...
Svar
0
· Visningar
975
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama