Hästägare: Hurdan är dröm- medryttaren?

Sv: Hästägare: Hurdan är dröm- medryttaren?

Prio 1: Ärlighet!

Sedan är ställa upp väldigt tätt därefter. Ridkunnighet och hästkunnighet är ju såklart viktigt, också lite beroende på hur ofta personen ska rida hästen. Såpass kunnig att det inte blir en säkerhetsfråga är en självklarhet!

Jag skulle vilja ha en duktig medryttare som vill ta lektioner och utvecklas tillsammans med min häst. Noggranhet i skötsel av hästen, då pratar jah inte borstning utan tex sår, ev hälta osv. Se till hästen bästa. Pålitlighet är nog det allra viktigaste.

Ja, precis som rubriken lyder: hurdan är er dröm- medryttare?Vad uppskattar ni mest?

Åh jag har världens bästa medryttare :love:

Hon är duktig med hästar överlag, snart har hon kommit på hur min häst fungerar och hittat de flesta knapparna :)
Hon är duktig på att rida.
Hon kommer när hon säger att hon ska komma.
Hon hjälper till trots löjligt kort varsel från min sida vissa ggr.
Vi kan träffas, skratta och prata tillsammans. Även om mindre bra saker.
Vi hjälper varandra å det känns som att hon tycker om min häst nästan lika mycket som jag :)
Vi jobbar åt samma håll vilket känns jättekul!
Tidigare hade jag också en superbra medis, men hon ville bara skogsluffa å jag tycker det är jättekul med min nuvarande att hon vill träna också å att vi har mål som vi alla 3 ska jobba för att kunna nå.

Det enda jag skulle kunna anmärka på är att benskydden skulle kunna vara rengjorda bättre, men såna skitsaker skiter jag i för hon är världens bästa ändå :)

Att den gör som det är sagt och som vi kommit överens om.

Dröm-medryttaren skulle vara att ha någon som tänker och gör som jag, är noggrann med det jag är noggran med fast lite bättre :D.

Allvarligt, pålitlig, kunnig och skötsam!

Jag har haft två helt olika personer som jag båda varit mycket nöjd och glad över att ha i stallet.

Men just att veta att det jag sagt gäller, inget eget "hitta på", kunna slappna av och veta att när jag kommer nästa dag finner jag allt på sin plats i det skick som jag vill ha det och skulle det hända någonting så får jag reda på det på en gång och så kan vi reda ut det.

Jag har en väldigt, väldigt bra medryttare just nu:

Pålitlig, hon får väldigt fria tyglar (hehe) eftersom jag litar på henne
Älskar verkligen min häst och hästen älskar henne tillbaka
Bra grundkunskaper, frågar alltid om hon undrar minsta lilla och skickar alltid MMS om hon undrar över ett sår eller dylikt
Väldigt mjuk och fin både i hantering och ridning, snarare åt det mesiga hållet vilket fungerar med en så snäll häst som min
Väldigt trevlig, vi umgås gärna

En sak som jag gärna sett mer av är motivation, hon är liksom jag nere i en dip så det blir oftast bara att hon åker ut en gång i veckan nu istället för två som det är bestämt. Kan tillägga att hästen inte mår dåligt av detta eftersom inga stallsysslor ingår i avtalet. En annan sak är såklart att det vore jätteroligt om hon utvecklades och ville ta lektioner. Hon utvecklas redan nu och jag har ingenting emot att hon inte är något elitryttare men det vore roligt både för hennes, min och hästens skull om hon hade ambitioner utöver att mysa i skogen. Det är ingenting som stör mig det minsta egentligen, men nu pratade vi ju om drömmedryttaren...

gflera saker är redan nämnda som ärlighet och att de kommer när så är sagt. Grundkrav på många sätt för att det ska fungera.

För att det ska bli bra vill jag ha en medryttare som tänker åt samma håll som jag och som också vill lära sig nytt. Mer som ett sammarbete där vi gemensamt diskuterar hur/vad som ska göras.

Och ja, jag har tur att ha en medryttare som stämmer på dessa punkter sedan flera år och en tjej som jag tror kommer att göra det (hon har precis börjat, men vi känner varandra sedan tidigare).

Ärlig med sin kunskapsnivå.
Kommer den tiden det är sagt.
Hör av sig i god tid vid förhinder.
Jobbar hästen som bestämt.
Ta hand om häst och utrustning på bästa sätt.
Gärna ta egna inititiv men kolla av med ägaren först.
Snäll, trevlig och ödmjuk i största allmänhet.

Min prio ser ut såhär:

1. Har ett fint samspel med hästen och lyssnar på honom
2. Håller sig till det vi kommit överens om- rider oavsett väder t.ex.
3. Är lätt att kommunicera med- säger vad den tycker och tar till sig det jag säger

Ärlighet

Följer det avtal vi har

Att man också är ärlig från början när det gäller att beskriva sina rid och hästkunskaper.

Att man sätter hästen före andra intressen, dvs är genuint intresserad och inte avbokar i tid och otid för att; det regnar, man har varit ute och partajat kvällen innan och orkar därför inte komma, man kommer på samma dag att man inte har barnvakt, inte har bil, eller ska åka och shoppa kläder etc etc.

Ja du.

Den perfekta medryttaren enligt mig:

1. Ärlighet.

2. Nogrannhet.

3. Följer vårt avtal.

4. Kommer på de dagar och tider vi bestämt.

5. Rengör efter sig och ja lämnar hästen och utrustningen i det skick som de var när h*n kom.

6. Tänker på säkerheten.

7. Är trevlig och går att prata med om lite allt möjligt.

8. En som gärna har lite mål i ridningen och kanske vill tävla lite då och då.

9. En som verkligen tycker om hästen.

10. En som kan kontrollera min häst och kan arbeta den på ett skonsamt sätt.

Jag må ha höga krav men vad gör man inte för sin älskade ? :)

Kort och gott någon jag kan lita på, både när det gäller tidspassning och "hästvett".

Exakt, drömmmen vore ju en som tänker mer på hästen än sig själv.
Finns säkert men svåra att finna om man nu vill ha medryttare

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Gnägg Jag ska bli medryttare på två hästar, en välutbildad ponny och en pensionerad, inte så utbildad, travare. Superkul! (tror jag...) Nu...
Svar
11
· Visningar
1 923
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 313
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar