N

NightOwl

Är ett 14-årigt vamblod gamalt för att börja tävla distans med?
Har varit och tittat på ett som jag funderar på att köpa men jag skulle vilja kunna
prova på distans någon gång i framtiden och kanske satsa lite på det om jag tycker det verkar roligt.
Hästen har nog ganska dålig kondition eftersom den inte är tränad.

MVH/ Stefan

Nej, det är inte försent. :)
Hurpass dålig kondis har den då? Vilat länge? Gått på trav innan? Mkt riden?

Min kompis köpte sitt vbl då han var 12 år. Han hade gått på trav tom 10 års ålder, sedan mer eller mindre vilat dom 2 senaste åren, tills hon köpte honom.
Då hon haft honom några år(minns ej exakt) så startade dom distans för första gången o har tävlat under flera år. :)

Leta efter en yngre häst. Vill du börja med distans så är det bättre du hittar en häst som är under 10 år.
Ta gärna en direkt från banan, då är det lättare att få information om hästen.

Hon som har den har haft den och ridit i skogen med.
Men hon säger att den är riden en hel del iallfall.
Tror inte den behövt anstränga sig så mycket dock.
Hon verkar inte veta så mycket om hästens historia men den har inte gått på travet på minst 5 år.
Hon som ägde den före henne hade tydligen köpt den av dom som hade den som travhäst.

MVH/ Stefan

Nackdelen med en häst som är sparsamt riden är att man inte vet ifall det finns några svagheter som visar sig när den ansträngs lite mer. Den är ju inte så beprövad, om man säger så.

Fördelen är att den förhoppningsvis inte är utsliten.

Visst kan du rida distans med en sådan häst. Förutsatt att den visar sig vara frisk och fräsch. Men om den är så sparsamt riden som du misstänker så tar det några år innan du har byggt upp hållbarheten. Då har den ju hunnit bli ganska gammal, så då kanske ni bara har två, tre, fyra säsonger på er att njuta av förarbetet. Men om det är en mysig individ annars kan det ju vara värt det.

Låter som det är bättre att jag letar efter en yngre.
Så får jag en som räcker ett tag och kanske kan komma lite längre med :)

MVH/ Stefan

Idag var jag och tittade på ett 5-årigt fullblodssto och blev hemskt sugen på att köpa henne.
Hur fungerar dom till distans?
Jag måste bestämma mig till i morgon annars säljer dom henne till någon annan.

MVH/ Stefan

Jag tycker du ska ta det lugnt och titta på flera hästar innan du bestämmer dig. Att fråga hur ett fullblod passar till distans är omöjligt att svara på eftersom alla hästar är olika även inom rasen. Alla araber passar definitivt inte till distans heller. Hästen som ska användas till distans måste ha många olika egenskaper, och visst kan ett fullblod besitta många av dem. Men de har samtidigt nackdelar som alla andra hästar också, man får helt enkelt se till individen, vad just den har för för och nackdelar och om de har någon större betydelse.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 914
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vikt o ålder
  • Rider ni med snokrem?

Omröstningar